Öppen.



En blandad triss kring begreppet öppen bjuder jag på denna gråtrista söndag. Det är inget trevligt väder ute idag, så någon fotopromenad blir det inte denna söndag. Men min triss har tre skapligt nytagna foton, även om inget är dagsfärskt.


Foto ett.


Foto två.


Foto tre.

Lite förklarande text till min triss.
Först är det en passage som är öppen redan tidigt på morgonen innan alla butiker i gången har öppnat sina dörrar och gyttret av shoppingsugna storstadsmänniskor fyller underjorden. Också en offentlig miljö under Hamngatan.

Jag lyfter på locket till ännu en semla, öppnat den för fortsatt ätande. Locket ger en föraning om hur bullen smakar. Utan lock tycker jag semlan ger ett mer mottagligt intryck. ;-)

Sista fotot är på något okänt underhållsarbete som pågår där i hålet i taket, det hördes buller därifrån från någon hantverkare. En verktygslåda stod på golvet nedanför stegen. Själv hastade jag vidare...


Glöm inte rösta på någon av de tio finalisterna! Förra veckan var temat "se upp" och det var tävling, finalisterna finns här.
Här finns mitt eget "Se upp"-bidrag (som tyvärr ej nådde finalplatserna). Jag har röstat, gör det du med!



Det finns många fler öppna tolkningar här,

Erik

Kommentarer:

1 Rajson:

Oj, jag passerade passagen på första bild i fredags.Då var det allt annat än tomt!

Jösses vad semmelsugen jag blir.JAg som försöker hålla igen?!

Ha dé!

2 irkirk:

Hoppas den öppna semlan var god!

3 @Receptomaten:

Under Hamngatan-bilden är ball, vet precis vilken känsla du vill förmedla.

Semlan, ja - vad ska man säga Erik? LER

Sista bilden är kul, diffus, mystisk och så rätt..

4 Jah Hollis:

Jag gillar den första bilden. Passagen är öppen, men tydligen inte butikerna. Men var är allt folk? Ödsligt för att vara i Stockholm.

Tack för din röst i Trisstävlingen!

5 cat:

Jag gillar verkligen ödsligheten i den första bilden.

6 Erica Pettersson | HOBBYFOTOGRAF:

Fina trissbilder :D

7 Anni:

Det är en speciellt känsla att vara någonstans där det är folktomt om man vet hur det ser ut annars. Som en vän till mig berättade om Blå Hallen när den är dukad inför Nobelfesten - innan gästerna kommer. Häftigt, minst sagt.



Men du, nu har fettisdagen varit - nu är det dags för påskägg!

8 Monica:

Den Semlan du...den var bra "Semlan" :)

9 ormbunke:

Bra tolkning till temat. Men jag förstår inte att hann ta en bild innan du satte tänderna i semlan.Ha de gott. Anita

10 Monica o Jacob:

Här har du tänkt till, det var mer än vad jag gjorde den här gången. Undrar hur det känns att sätta tänderna i sin namne;-):-)

Väljer första bilden så skulle jag vilja ha det när jag handlar;-)

Ja nu kan gärna snön få försvinna, ha en bra vecka ska visst bli solsken men lite kallare.

11 Leena:

Förstår att du gillar semlor ;) Den ser ju också väldigt god ut, även för mig som inte är någon semleätare. Annars gillar jag den första bilden, det ser så ödsligt ut. En annorlunda vy från en shoppingpassage.

12 Barnens Hjältar:

Åh semlan får då bli min favorit, älskar semlor verkligen :-)

13 agnetha:

Här var det öppningar ser jag. Ajabaja att öppna semlan innan alla har satt sig! Eller var det till att smygäta då ingen ser?

14 Pysselfarmor:

Klart att du har en semla med ;-)

I första bilden var det märkligt litet folk, men det är väl för att jag är där när butikerna är öppna och då myllrar det av folk. Var inte hantverkaren som var där inne orolig för att någon skulle lyfta bort stegen??



Öppen hand skulpturerna finns inte så långt från din bostad - i Marievik. Jag gick kurs i 3 dagar hos Learning Tree och promenerade på lunchen efter kajkanten....

15 Marie-Louise:

Vilken bra tolkning. Det är inte ofta man ser att det är så tomt där vid shoppingcentrumet vid Sergels torg :)

16 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna.

Det var tidig morgon när jag genade genom passagen under Hamngatan, jag var helt ensam i affärsgången.

17 Birgitta:

Jag fastnar för den smaskiga semlan ;)

Hur kommer det sig att du kallas för Semlan?



Kommentera här: