Rött, vitt och blått.

Först så tänkte jag stå över denna vecka. Men efter att ha kollat runt lite bland bidragen bestämde jag mig för att vara med och delta i trissen även denna vecka. Det är en ny tävling, vinnaren får ett presentkort hos Solresor! Tävlingen har fokus på ett av Solresors resmål denna gång, Kroatien. Och temat vi ska fotografera på är färgerna i den kroatiska flaggan: RÖTT, VITT och BLÅTT.



Skulle jag vinna så väljer jag en resa till Italien, där finns det,
utöver god mat, fina sidenslipsar! :-)
Efter mitt tävlingsbidrag kommer en liten förklaring.














Färgerna finns där i varje foto. Foto två påminner lite om Kroatiens flagga.

Kanske på sin plats med en liten förklaring till alla slipsar:
Kroatien har en lång historia, och ordet "kravatt" är enligt många ursprunget till våra moderna slipsar! Det var redan på 1600-talets mitt under 30-åriga kriget som franske kung Ludvig XIV förstärkte sin armé med kroatiska legoknektar. Kroaterna var dugliga och efter kriget ordnade kungen en stor fest för segern över Turkiet. Dit kom kroaterna med sina sidensjalar runt halsen. Det imponerade på Ludvig XIV och han hyllade kroaterna genom att ge halsdukarna namnet kravatt. Ett samlingsnamn för olika piffiga halstyger, inklusive de modernare slipsarna.
På samma fest var också Englands kung Charles II och han tog med sig kravatten till andra sidan kanalen. Franska hovet var modeförebilder i hela Europa fram till 1789 (ja du vet väl vad som hände då?), även Sverige sneglade på det franska hovet. Ludvig XIV gillade kroaternas färgglada sjalar så mycket att han införde trenden med kravatter i det franska hovet. Så startade detta mode.
Så min triss, med tanke på "snarorna" jag gärna knyter runt halsen, är en slags hyllning till Kroatien, slipsens "födelseland". :-)


Andra tävlingsbidrag här,


Erik

Kommentarer:

1 Jah Hollis:

Det hade jag inte an aaaning om. :-)

Som gammal Kalle Anka-läsare faller jag givetvis för Kalle-slipsen.

2 Linnea:

Kul att du kom med i trissen! Saknade ditt namn på listade!!! Härliga färger och roligt inslag!

Tack för att du kommenterade min triss!

Ha det bra/I-B Linnea

3 Hasse A Norge:

Morrn Erik.



Snyggt jobbat, lycka till.;)



Ha de bra.



Hasse A

4 ElStiffo:

Trevligt med lite historia.

5 Erik "Semlan":

Nu har de tio finalisterna utsetts. Grattis! :-)

Det går bra att rösta på din favorit. Bara kliv in på Fototrissen och välj.

6 Birgitta:

Häftig triss med slipstemat!

Kommentera här: