Hel och del därav.

Oj, det här blev ju en lite knepig uppgift från Birgitta som håller i Onsdagstema, som skriver att idén kommer från mig. Föga anade jag att det skulle bli så här pass knepigt, sorry alla deltagare. Pixlar är inget jag brukar räkna! Blir inte riktigt klok på varför jag ska skapa bilder i ett format jag vanligen inte använder?
Det var väl inte riktigt så jag såg på hel och del... Jag tänkte nog mera total helbild och sedan närmare, närbild, kanske annan vinkel på samma motiv.

Men helt foto och del av fotot, det kan jag skapa. Här följer mitt bidrag.
Har du själv någon speciell idé om bidragen, med tanke på formatet Birgitta? Bara lite nyfiken.


Stråksektion under konsert. Fokus på de fyra.

Så vad jag började med...


Hela fotot, obearbetat.

Se där, skapade i "rätt format", 1200X800 pixlar.

Här min egen "närbild", som bonus.


Tja, annat foto, lite annat utsnitt och bearbetning.



Andra foton, andra tolkningar,



Erik

Kommentarer:

1 anki-itte:

Jag kan inte se någon stor skillnad. Den första bilden är skarpare, men det har väl inget att göra med hur man beskär. Sista bilden har fler intressanta detaljer.

2 Pysselfarmor:

Jo nu "ställde du till det" ;-)

Asch skit i pixlar hit och dit - fotografera på!

Jag håller inte heller på med pixlar sådär...jag tänker inte bli någon proffsfotograf - det är en hobby .....

3 SigridfraEnget:

Godt at det er flere enn meg som ikke er så "god" på pixler og sånt... ;-)

4 Mona:

Skönt att höra att det är fler än jag som inte räknar pixlar! En av tjusningarna med bildarbetning är just att man kan skära ut detaljer och förstora upp dom eller att helt enkelt skära bort ovidkommande detaljer. Precis som du gjort här. Skurit bort högtalaren och fokuserat på musikerna.

5 Birgitta:

Oh det var inte alls meningen att krångla till temat.

På de flesta kameror kan man ställa in formatet på bilden. Fast det nämns oftast i L-M-S och ev raw.

L brukar vara 4000x3000. Brukar du publicera dina bilder utan att ändra formatet? Jag måste alltid ändra formatet annars blir bildfilen för stor.

Ha det gott!

Kommentera här: