Tre bilder om tid.

Det finns en bok som jag varmt kan rekommendera och det är Bodil Jönssons "Tio tankar om tid". Du har kanske redan läst boken? Bodil Jönsson fick i fredagens "Gomorron Sverige" berätta om just tid och hon fick lite tid att tala om "ställtid" och annat tänkvärt. (Här kan du se del ett av intervjuen och här finns fortsättningen av dagens gäst på SVT Play! Osäker på hur länge intervjuen finns kvar på SVT Play, kolla gärna på samtalet, det "kostar" bara en halv timme av din tid.)
Tid är onekligen något många av oss ibland beklagar att vi saknar på olika sätt, jag är precis likadan. Att ha ett överskott på egen tid är för många en lyx i vardagslivet. Det finns inte tid till att ha egen tid. Ofta kan det kännas som att tiden inte räcker till. Vi fyller vår tid med en massa "måsten" och vardagsrutiner och missar allt som oftast att fånga vår egen tid. Det är en konst "att ta sig tid".
Tid är också trissens tema denna vecka.



Att gestalta tid i stillbilder är ingen lätt uppgift, det skulle (kanske) vara enklare att gestalta tid i olika filmklipp kan jag först tycka (och tänka). Men efter en liten stund inser jag att det finns tid för tid även i stillbilder.


Foto ett: Tidtabeller redovisar olika tid. En ständig källa till stress och frustrering och ibland också uttolkningsproblem.


Foto två: Det finns en alldeles speciell SL-tid. Du har säkert stött på denna sl-tid. Tid där ett par minuter tills nästa tunnelbanetåg ska komma enligt displayen under taket plötsligt blivit omvandlat till fyra, fem minuter innan tåget verkligen kommer!? Det är som att SL:s minutrar kan bli sega och utdragna.
När trafiken är gles brukar detta kunna ske på två sätt; är du där i tid blir väntan utdragen, men kommer du stressad och med tidsnöd så kan det hända att sl-tiden gått extra fort, dvs du missar precis tåget eller bussen. SL arbetar helt klart enligt Murphys lagar!


Foto tre: Tidens tand. Tid syns ofta på tingen omkring oss, som här en tunnelvägg under Slussen.


Tid kan gestaltas på många sätt. Vill du se fler tolkningar?

Mer tid hittar du här, 


Erik

Kommentarer:

1 Axart:

Väldigt bra tänkt triss!

En del har också hur mycket tid som helst. Rätt konstigt med tid, alla har lika mkt egentligen, det bara inte känns så.



Ax



2 Liw:

Tidens tand, väldigt talande för den bilden. Och har folk någonsin inga åsikter och synpunkter om lokaltrafiken? ;-)

3 tPix:

Tänkvärt och bra skildrat.

4 Ma.links:

Bra och tänkvärd triss!

5 Pumita:

Snyggt trissat, Erik! Har läst Tio tankar om tid och minns att det fanns många kloka ord i den.

6 Leena:

Fint triss! Och mycket tankar som är bra, och som jag också tänker ibland. Nu är jag så lyckligt lottad att jag inte är beroende av SL eller andra färdmedel. Jag jobbar hemma. Det måste vara det bästa av alla världar. I alla fall mina världar.

7 Nukke:

Det var mångsidigt berättat ! Tyckte mest on tidens tand som kan varamycket intressant och retro också :)

8 Birgitta:

Jo den boken är bra. Jag tror tom jag har två ex :)

Vilket fint kakel det finns i tunnelbanan :)

9 Leena:

Bilden från Machu Picchu är min egen. Jag hade ett minne till, på 32 kb!, som jag sparade tills vi kom fram dit. Men då blev det ju inte många bilder. Sedan hade vi en annan kamera, en ixus, med många filmrullar till så sådana bilder har vi också. Och så fick vi bilder från våra vänner som vi gjorde resan ihop med. Så bilder finns men inte jättemånga som är mina egna.

De två första är tagna i Mexiko för två år sedan, och då hade jag laddat med både reservbatterier och -minnen!

10 Ma.links:

Hej! Det är någon slags rosa gegga i mitt timglas. Min dotter fick det av min syster :)

11 Leena:

Ja, helt rätt. Det finns bara en vinkel att ta kort på Machu Picchu i när man kommer dit från inkaleden, helst i soluppgången. Alla stannar vid Solporten på kullen och tar sina kort. Blir väldigt lika. Vi hade hoppats på att solen skulle lysa men molnen blev rätt effektfulla också.

12 Jah Hollis:

Man kan också säga som Frans Michael Franzén: "Tiden är ingenting". Ett uttryck som Hasse Alfredson använde som titel på en roman.

Jag tycker mig märka en viss anknytning mellan din och min tidstriss. Dessa ljustavlor man ofta stått och stirrat på på ett antal perronger.

13 Barnens Hjältar:

Urbra tematolkning. Tack för du påminde om Bodils bok, den har jag varit på väg att köpa länge :P

14 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna. Ska försöka hinna titta runt mer bland trissarna. :-)

15 Craxyknas:

Nice tolkning. Mitt i vardagen liksom. Om SL, något de flesta är bekanta med. Särskilt deras underliga tider ;)

16 Kajsa Karlsson:

Hej hej vad rolig dina inlägg verkar. kommer verkligen att läsa dina inlägg igen. =P Ha en trevlig dag =)

Kommentera här: