Bildhunger.


Ibland triggar fototeman igång mig. Ganska långt efter ett tema kan jag se ett läckert motiv som jag försöker fånga på bild. Det sporrar mig. Hur tar jag fotot? Så finns det teman som då och då ger en anledning att ställa in skärpan och knäppa ett foto, försöka variera vinklar och bildsnitt. Hur fångar jag motivet?
Men den där bildhungern finns ofta där. Ibland blir jag bildtrött. Känner att jag kan utveckla mitt bildseende. Vill ta bättre foton.
En ständig process. Går på utställningar, läser fototidningar...
Just nu letar jag igenom mina egna foton. Ska välja ut lite bilder, inte helt lätt. Jag blir ganska självkritisk och ratar bilder som kanske inte är så dåliga... Har få bollplank när det gäller bilder. Men lusten att ta bättre och kanske tankeväckande foton driver mig vidare. Funderar på att gå med i någon fotoklubb. Någon som har egen erfarenhet? Är det kul att vara med i en fotoklubb?
Hur som helst, foto är en hunger som aldrig blir stillad.


Besättningsmannen i siluett tycker jag gör bilden.

Kände mig ganska nöjd när fotot fanns i kamerans minne och jag "bara" skulle hem och tanka över detta foto och ett gäng till på datorn. Det var detta foto och ett par, tre till som jag visste om. Det kändes som ett bra fototillfälle.


Ett "sådär" foto, från en pågående kortfilmsinspelning.

Kan ibland tänka tankar efteråt som, varför gick jag inte runt och tog foto från bakom träräcket, förbi kameran på skådespelarna? Det hade kunnat bli ett bra foto.
Så klart en omöjlighet när fototillfället redan är förbi. Fast kanske är inte bilden så dålig?

När vi ändå är inne på mat och hunger. Jag tycker det är väldigt svårt få till bra matbilder. De blir ofta tråkiga. Hur tänker du kring matbilder, berätta gärna?

Jag ser detta tema som en chans att kanske få igång lite dialog kring själva ämnet foto. Men jag är inte så säker att andra deltagare upplever temat på samma sätt. Hur ser du på fotograferingen? Är kameran bara en metod att kunna dokumentera, kunna fota av blommorna i trädgården? Eller är kameran/bilderna mer som ett konstnärligt uttryckssätt, en vilja att förmedla något med fotot?

Temat är FOTO hunger! Så vi tar en matbild också, något sött.


Gott var det, så där foto...



Vill du se fler bidrag? Kolla här

Erik

Kommentarer:

1 Gerda-Thyra:

Åh, vad kul...!

Själv älskar jag foton och att fota "på längden och på tvären"!

Just nu har min kamera gått sönder så jag fotar med mobilen... ibland blir det bra och ibland blir det bara grynigt och suddigt!

Jag tycker bäst om helt oreducerade bilder,är inte alls särskilt förtjust i "Photoshoppade" och förskönade bilder... de kan vara vackra för stunden men det är de "nakna, äkta bilderna jag tycker allra bäst om!

Och det gör ingenting om de inte alltid är så perfekta. Det är nog mer vad bilden visar och ger för känsla som jag går efter.

Diane Arbus är en av mina stora favoriter bland fotografer, hennes porträtt av olika människor är helt fantastiska! Gamla svart/vita bilder över huvud taget tilltalar mig, tycker att de är så vackra med mycket känsla bakom!

2 Gerda-Thyra:

Jag glömde säga: Att fota mat... det finns väl inget som är så svårt!

Tycker att det mesta i matväg som jag fotar blir något jätteäckligt och slemmigt när det har fastnat på bild... isch!

3 Gunnel:

Hej !

Måste säga att det är väl så med oss alla, att man tänker: så skulle jag gjort, varför vågade jag inte ta den bilden och osv, men man lär ju av misstagen. Jag har svårt att fotografera mäniskor, känner mej lite obekväm, ändå är det nog det jag egentligen skulle vilja.

Tycker din fartygsbild är riktigt häftig.

Ha det Gött

4 Beppan:

Fartygsbilden är kanonbra!!



Vi har visst ungefär samma tänk. Ska gå en kurs i höst för att få lära mig mer om bildskapande - Fotografi - visuell kommunikation via Högskolan i Jönköping. Ser verkligen fram emot det! Har också funderat på fotoklubb el dyl för att diskutera och fota tillsammans med likasinnade. Så var det detta med tiden som aldrig räcker till då förstås. Tyvärr inkräktar jobbet för mycket på min fritid än så länge...:-)

5 Pialotta:

Först det här Erik .. På min Hungersida finns det INGEN FRYST pizza .. den är absolut Färsk. Skulle aldrig i livet köpa frysta pizzor.. det fanns en tid bakåt, då pizzorna kom i våra frysdiskar, men aldrig nu.. köper ibland på Pizzerian som vi har bara några meter från oss där vi bor. Grannhuset :) Gör ibland mina egna pizzor efter alla konstens regler, men som sagt i fredags då vi var o handlade så stötte vi på den näst bästa pizzan.. 69 :- och en burk pizzasallad på 29:- .. testade och blev verkligen förvånad att den var så god.. påminner mycket om Pizzeriapizza .. sådär du vet.



Annars har du ett intressant projekt här på din Hunger sida:) Fotokurs, Njaaaaaaaaaaaaa.. kanske det skulle vara kul på sitt sätt.. men jag är så nöjd att jag är så pass självlärd som jag är och det beror oftast på fotografen bakom kameran .. Fantasi måste man ha .. vara nyfiken o testa. Mat är ingen konst alls, tycker jag .. blir oftast bra på bild.. jag har ju min Matblogg oxså som jag sätter in rätter i :)

Gillar ditt inlägg.. testa du både Kärleksmums och Pizza så blir du säkert Mätt, ha, ha .. ha de:)

6 Birgitta:

Var tvungen att hämta sista slurken kaffe för det blir nog lite mer att skriva här hos dig misstänker jag ;)

Jag är en känslomänniska så jag upplever och njuter av bilderna - kan sitta i timmar i sträck :)

Jag fascineras av konstnärlighet i bilder, spännande kontraster helst känslomässiga, gillar det annorlunda och har en stark önskan att utveckla mitt eget fotograferande. Har gått en fotokurs som inte gav ngt samt en digital redigeringskurs på distans unde Jönköpings högskola med Mattias fån Moderskeppet. Gillar detaljer.

Din första bild gillar jag skarpt för det dova i bakgrunden och det skarpa i förgrunden. Såg inte först mannen. Han hade kanske blivit mer central i bilden om den lilla båten inte varit med?

Mat är inte heller min stora förtjusning att fota. Det blir mest med mobilen i Gowalla ;)

Fotosessionen är kul det brukar jag få tillfälle för här i Budapest. Strålkastaren i vänstra hörnet stör mig - den hade jag själv klonat bort.

Ja det var lite av mina högst personliga tankar och inget som ska ses som "rättesnöre" bara en bland alla betraktares bildupplevelse.

Ha en fin dag Erik!

7 Birgitta:

Jag tittade på den första bilden igen. Testa att klona bort den lilla skarpa båten. Jag tror bilden skulle få ett starkare drömskt uttryck då. Det är en mycket bra bild som jag ser den :)

8 SigridfraEnget:

Du stiller mange interessante spørsmål, Erik, og jeg finner ut at i hvert fall jeg har mye å lære om fotografering. Synes det er spennende å ta de litt uventede bildene. Fotografering handler om å fange øyeblikk,- noen planlagte og noen spontane. Hungeren etter å ta stadig bedre bilder handler også litt om å realisere seg selv, sine idéer og kunstneriske evner. Det er utfordrende og gøy!

9 Annelie:

Visst delar jag din hunger, ständigt letande efter "den perfekta" bilden. Och jag gör precis som du, ångrar ibland att jag inte gjorde si och inte gjorde så. Occh visst ska du gå på fotokurs! Absolut, det gäller bara att hitta den rätta. Du ska inte gå på nåt som du egentligen redan kan, leta efter "inspirationskurser". Den som säger sig inte behöva gå på kurs nån gång har nog inte speciellt mycket självkritik. Jag har flera gånger sökt till Foto och kommunikation på Högskolan men inte kommit in. Jag är självlärd i det mesta och man kan kan hämta otroligt mycket inspiration hos varandra, men ibland fastnar man liksom.



Ang första bilden: Håller med dig, siluetten gör absolut bilden!

Ang mina bilder. Den första har jag INTE arrangerat, jag tog några bilder MED arrangerade tallrikar, men den första blev bäst tyckte jag, den icke arrangerade.

Andra bilden är kokosglass, serverad i kokosskal, supergott!

Ett tips ang matbilder, de blir oftast bäst om man inte går alltför nära, man vinner ibland på att backa lite.

10 4U2:

Ja, bra ting du hittat på temat!

11 Lena A:

Sen jag började fota och den där blodade tanden satte in så har jag ständigt foto på hjärnan, fotohungern finns där, kan bli lite stressframkallande ibland när man ser nåt fantastiskt och inte har kameran med sig. Jag tycker mig oxå se allt på annorlunda sätt, jag ser hela tiden presumtiva fotomotiv och det är häftigt faktiskt, jag ser helt enkelt mer.

FIna bilder du har förresten!

12 ElStiffo:

Jag känner en mycket stor bildhunger. Och med självkritiken blir det bara värre och värre...

Men jag vill inte vara så medveten i det jag fotar eller i mitt tänk kring vad jag ska fota. Fast jag tittar mer och mer efter olika sorters ljus. Vill bli modigare med att fota människor. Jag vill att det ska hända mycket i bilden men det är inte så lätt att fånga. Matbilder är inte min kopp te riktigt. Fast det skulle kunna vara en utmaning just därför. Tycker varken båten eller strålkastaren ska bort!

Kurs, vet inte, det är svårt att komma med kritik. Men är lite sugen på fotoklubb. Det finns mycket mer att säga kring ämnet!

13 Bildgatan:

Fototeman kan verkligen sätta igång tankarna samtidigt som det inte alltid finns utrymme för fotograferande och vissa teman har man redan bilder som är så självklara men känner att det ska vara "färskt", vilket jag tycker är synd.



Dina tankar är sådana som jag också ofta har men just nu har jag fullt sjå med att förstå, i alla fall försöka förstå och se att inställningarna blir rätt. =) Var enklare när jag fotade med halvautomatik och autofokus.



Jag har tidigare inte haft någon att bolla med vad gäller foton men efter kursen i sommar så var vi några som fick bra kontakt med varandra och även kommer att träffas framöver -kul. Nu vet jag inte hur mycket bollande det blir men däremot kanske några "fotoresor" i närområdet.



Tycker också att man blir mycket självkritisk och inget duger ju längre man håller på och ibland känner jag att min bilder för några år sedan var betydligt bättre än de jag tar idag. Det är det där med att lära sig, ju mer jag läser och vet desto svårare blir det.



Tänkte på Birgittas fototema Fotodagboken som jag tror att tanken var att det skulle vara en dialog kring ämnet foto och våra egna tankar, kanske inte så "faktaspäckat" utan mer eget tänk.



Det här med matbilder är svårt och eftersom jag varit med vid en "matfotografering" där jag var en av gästerna och fick se vilken tid det tog för fotografen så förstår jag hur viktigt det är att få maten att se aptitlig ut. Vid andra "matfotograferingar", rena matbilder så sprutar de ju maten för att den ska se fräsch ut och det är ett av de svåraste objekten hos en fotograf, har jag hört i alla fall.



Jag måste skriva att din första bild reagerade jag över direkt, positivt. Jag såg inte heller besättningsmannen först men det beror nog på att jag gillade perspektivet av det stora skeppet och den "lilla" båten. När jag nu ser besättningsmannen så tycker jag bilden är ännu bättre men inte som att den gör bilden, men tycker om detaljen. Nu kan inte jag se bilder mer än på mitt stt och vem säger att det är rätt. Däremot tycker jag att "det är betraktaren som avgör" är ett av de uttryck som jag tycker om.



Nu har jag skrivit en hel roman här (åtminstone novell) men dina tankar är intressanta och gå in hos Birgitta och kolla så kanske det går att få igång något bra. Har inte varit in och läst så mycket, tiden, tiden ...

14 Mona:

Fartygsbilden tycker jag är riktigt tuff. Alltid kul att fånga något ovanligt.



Min självkänsla när det gäller foton går upp och ner. Ibland kan jag tycka att jag tagit jättefina bilder, ibland kan jag kolla igenom mitt bildarkiv och tycka att inte en endaste bild duger. Och när jag tankar in mina bilder i datorn kommer jag alltid på att just den bilden borde jag ha tagit på ett annat sätt. Varför såg jag inte det när jag fotade?



Det där med att använda kameran för att dokumentera eller som ett konstnärligt uttryckssätt är också en svår fråga. Det beror väl på situationen. Om man åker på en semesterresa vill man ju oftast dokumentera för att ha fotona som reseminne, men ger man sig ut med kameran på stan då kanske man är ute efter mer konstnärliga bilder.



Det är säkert jättebra med både fotokurs och fotoklubb, men så här långt lär jag mig och får en massa tips och idéer genom att kolla in andra bloggares bilder.

15 Pysselfarmor:

Njaaa...jag sätter nog inte fotograferandet som nummer ett utan det är hantverk typ stickning, broderi som är min grej. Fotograferandet gör jag mest som en "kul" grej, men visst planerar jag bilden osv....jag fotograferade mycket med analog spegelreflex förr. Hade mörkrum hemma också.



Har Photoshop men använder det inte ofta för att att "fixa" bilden. Jag kan - använder det i mitt arbete - men för mig är det konsten att ta en bild så den är bra och sedan inte "fixa" mera...



Har inte funderat varken på kurs eller fotoklubb. Det får i så fall bli sedan längre fram i tiden i så fall.



Jo kameran är för det mesta med - har tre stycken och så HTC-telefonen....

16 Erik "Semlan":

Glad över alla era kommentarer.

Glatt förvånad över det fina gensvaret och längden på flera kommentarer. Ni har verkligen gett mig svar på mina frågor i inlägget. :-)

Trevlig och intressant läsning. Tack så mycket!

Kommentera här: