Cornelismusik.

Igår gick en musikfilm upp på svenska biograferna. Det är inte ofta det händer! Många kommer säkert gå och se filmen om Cornelis liv. Själv tänker jag göra det.


Cornelis troligen fotad på vispråmen Storken. (foto från Last.fm)

Pialotta vill att vi denna vecka ska välja ut någon favorit bland alla låtar Cornelis Vreeswijk spelat in. Eller kanske någon annan artist som sjunger en ballad eller visa som Cornelis gjort. Tror det blir lite av varje här hos mig.



Inget nytt under solen... om du lyssnar på texten.


Du kan få låten i eget fönster här!

Polaren Pär var en återkommande figur i Cornelis visor.


Ett äldre album med tre lp-skivor som finns bland mina skivor.

I tv blev han känd som återkommande musiker i Ulf Thoréns "Var fjortonde dag". Ett program som jag gärna tittade på i min ungdom, då fanns det bara en kanal på tv:n.


Härligt klipp med den förträfflige Thorén själv. (Klicka HÄR så kommer Ulf i eget fönster.)

Mer hallåor från förr.


En rolig idé. Kanske minns du inslaget med räven på isen inne på Riddarfjärden?


Metronome var bolaget där Cornelis började med lite grimascher och ballader.


Eldkvarn spelar "Somliga går med trasiga skor" i tunnelbanan.


(Klicka här så får du Eldkvarn i eget fönster.)

En bra låt och kul liveversion i Fridhemsplans tunnelbanestation. Det händer roliga saker i Stockholms underjord ibland.


Utöver låtarna på albumet så står där från vilka skivor låtarna ursprungligen kommer. Det kanske går att läsa?

Avslutar med Anne-Lie Rydés fina version av "Deirdres Samba (Quem Te Viu, Quem Te Vê)".


Snyggt gjord video som du kan se i eget fönster.



Andra låtval från Cornelis visskatt hittar du här,
Erik

Kommentarer:

1 Lena:

Kul låtval.Versionerna med Eldkvarn och Anne-Lie Rydé var bra. Kul men inslagen med tv-hallåorna.

2 MarySaintMary:

Polaren Per på socialen gillar jag! En av mina favoriter med Cornelis.

3 Camilla "Lillagul":

Kuliga inslag på TV-hallåorna :)

Tänk att det kan hända så kuliga saker i underjorden som att Eldkvarna helt plötsligt står där o spelar live :)

Gillar Anneli Rydés version av Deidres samba jättemycket !!!

Trevlig söndag !

4 ElStiffo:

Nä, det här är inte min musik riktigt. Efter att ha vuxit upp med Olle Adolfsson, (vet ej rätt stavning),Evert Taube och Fred Åkerströms tolkning av Ruben Nilsson så lämnade jag trubadurernas värld i stort sett. Elgitarr for ever :-)

5 Mia:

Jisses vilken nostalgitripp du bjuder på...en annan var ju också med på den tiden när det bara fanns en kanal att se L

6 Misswhatsit:

Här var det både intressant läsning och bra musik. Inslaget med hallåorna var roligt att se. Riktig nostalgitripp.:)Diedres visa har jag inte hört med Anne-Lie Rydé förut. Gillar den.

7 Monica o Jacob:

Polaren Pär är bland det bästa han gjort och vem kan glömma den förträfflige Herr Thorén.

Ge mej en liten hint när du sett filmen, kul att veta vad du tycker.Vi har ju haft den stora ynnesten att träffa honom privat därav min aversion mot filmen, har ju min egen minnesbild;-)

Ha en bra tisdag;-)

8 Pialotta:

Polaren Pär, en riktig höjdarlåt.. Cornelis var verkligen en man av folket och många visor och ballader handlade om de utsatta i samhället. Cornelis Bästa har jag oxså här .. det var en stund sedan jag spelade den, men efter filmen så får jag plocka fram den.. nostalgitripp. Filmen ska jag så klart se .. i nästa vecka blir det.. alltid så mycket folk första veckan en sevärd film går. Du plockar fram Hallåorna, jättekul:) Visst minns man:) Ha de.. Hade nästan glömt dig och ditt musikaliska inlägg.. fy på mig;)

Snart nästa av helt annan sort, men upp till var och en ..

Kommentera här: