Fototriss nr 79

                                    

Klara, färdiga, gå! Det är veckans fototrisstema. Jag har varit ute och fotograferat idag, men blev inte nöjd med resultatet. Men medan jag gick där och halkade i modden och letade motiv kom jag på min tolkning.
Nästan dagligen har jag passerat ett husbygge i närheten. Ett kvarter med tre bostadsrättshus har vuxit upp med byggstart för ungefär två år sedan (bygget gjorde halt en period, när finanskrisen slog till). I somras försvann de sista byggkillarna och nu har flyttlasstrafiken lugnat sig och det lyser hemtrevligt i många fönster på kvällarna. Största problemet med denna triss blir att välja ut bara tre fotografier av de långt över hundra jag tagit under husbyggets gång. (Några andra foton från bygget finns med i min blogg.) 

   
Innan nybygget skymde utsikten ner mot hamnen.


Gatuhuset blev sist färdigt, ett seniorboende (55+).


Väljer annan vinkel på tredje fotot, så innergården syns lite.

Klara, färdiga, gå!

För den intresserade även ett litet foto från en av flera visningar och lägenhetsförsäljningar.
(Jag vet att detta är en fototriss, men kunde inte låta bli...)

                      

Klicka på bannern här under, så kan du kolla in en massa andra "Klara, färdiga, gå!" tolkningar!

                                       

Erik

Kommentarer:

1 Hasse A:

Morrn Erik.



Man förtätar, i mina gamla hemtrakter.

Men blir det bättre?

Hade bra.



Hasse A

2 Frida:

Kul att du tänkte på att fotografera hur arbetet fortskred. Det hade aldrig jag gjort.

3 Louise Alexandersson:

hahaha, ja där gick det undan!



Hälsningar Louise

www.louisealexandersson.se

4 Princexswe:

Fin och genomtänkt triss. Så där ser det ju ut på många ställen i stan. Kul med bonusbilden. Uppskattas :-)

5 Anni:

Visst är det roligt att följa ett husbygge! Kul att du fotograferat flitigt också - det gjorde trissvalet ganska självklart!

6 Fia:

Fiffigt tema. Kul att ha en triss som spänner över lite längre tid. Det var inte alldeles lätt att komma på en bildsvit för det här temat. Jag har plåtat folk i Hammarbybacken idag, men vet inte om jag kommer att lägga in bilderna. Jag är inte riktigt nöjd med dem.

7 Irrhönan:

Såna där husbyggen tar en evighet, och när evigheten gått så glömmer man hur lång tid det tog att bygga, för då känns det som om huset alltid stått där... Konstigt, sånt.

8 LissenTo:

Roligt att följa ett husbygge, under lång tid.

Trist om det skymmer utsikt mot vatten.

Seniorboende + 55, tja snart platsar man!

9 foto CHIP:

Detta ver eb triss i stor skala - tidsmässigt. Skönt de kunde bygga färdigt :)

Min favorit blir mellanbilden för den blå himlens skull :)

10 mimmi:

Det var en bra triss:) en annorlunda och rolig triss för här fick man se lite hur det kan växa fram :)

11 Photos by Storm:

Ja, det är inne att bygga sjönära nu för tiden. Undrar just var dessa hus ligger? Nej, det var ingen katt utan det var hund nummer två som jagades den här gången. Ha det bra/Lis

12 LEna Norgren:

Härligt tolkat och jag har ett sånt bygge som jag ska följa när det sätter igång och det är min arbetsplats som ska rivas och byggas ny.Jobbar på en skola som gjort sitt så nu ska vi få en ny och när det sätter igång slka jag vara beredd med kameran .....

13 Monkan:

Trist med ett bygge som stannar upp, hoppas de kommer ihåg vad de skulle göra :-) Kul att dokumentera förändringar på det här sättet, som ett litet historieprojekt :-)

14 Jah Hollis:

En del av svårigheten med fototrissar är ju just att bara välja ut tre bilder även fast man har så många fler man tycker passar.

Jag tycker din triss på bygget fungerar alldeles utmärkt.

15 Tant Otto:

Bra triss... roligt att se hur bygget fortskrider..undrar bara hur långt tid det tog att bygga upp? :))

16 Erik:

Tack för alla kommentarerna! Med avbrottet i bygget tog det nästan två år att bygga klart husen. Försäljningen av lägenheterna har gått trögt och varit utdragen, säkert även det beroende på finanskrisen. Hög standard med klinkers, tvätt- och diskmaskin mm i lägenheterna. Så ingen tvättstuga att bli osams i... eller ställe att träffa grannarna på (återstår väl föreningsmöten som samlingspunkt...). Hur manglar man lakan utan tvättstuga? Kanske inte så många som manglar numera av de som kan?

Kommentera här: