Fototriss - inspirationskälla

Det var en knepig triss denna vecka som Helena ber oss visa upp. Ska försöka lämna in eget bidrag innan antalet bidrag nått hundra...

           

Inspiration är för mig något som får igång mig kreativt, fast det är väl inte ordets egentliga betydelse. Nåja, jag kör på det kreativa spåret. Här följer min tolkning på tre inspirationskällor.


Foto ett: Varför denna bild? Jo, olika möten med andra människor är för mig mycket inspirerade. Inte bara inspirerande, även utvecklande. Egna åsikter bollas mot andra och ibland nås samförstånd, ibland tar man med sig nya kunskaper från mötet. Ganska ofta får jag skratta under samtalets gång, det är härligt! En del samtal får en att väl hemma igen googla fram mer information i ämnet. Hur som helst är möten och samtal med medmänniskor en aldrig sinande inspirationskälla! Lokalen som syns på bild är den trevliga lilla "Glada hörnan".


Foto två: Naturen är också en ständig inspirationskälla! Lite oinspirerat påstående kanske, men känns sant för mig. :-) Må så vara bara en träpinne (gärna en en) som jag hittar och börjar tälja på. Eller en skogspromenad som fyller mig med sinnliga upplevelser. Ute på landet är jag nog mer ett med naturen än jag är i stan. Men även staden bjuder på inspirerande naturupplevelser. Som att efter jobbet kunna gå ut på Sjöberget och bara njuta av utsikten, det är inspirerande! En vacker solnedgång är som sammet för själen.


Foto tre: Här några gamla singlar på nytaget foto. En är t.o.m. en bildskiva, sex singlar med pop, rock och synt. Känner du igen artisterna? Musik har alltid varit en viktig inspirationskälla för mig. Musik är viktigt och jag en (liten) samlare. Har alltid velat kunna styra valet av musik själv. Inte så ofta jag låter radion bara gå i bakgrunden hemma, vill gärna lyssna aktivt och välja efter eget huvud/smak. Eftersom jag under många år köpte vinylskivor så är lp- och singelskivor lite av favoriter. Vilket inte hindrat mig ifrån att köpa en hel del cd-skivor också. Men de är små, inte alls samma yta för omslaget som på äldre vinylomslag. Omslaget var förut en viktig del, ibland kunde jag köpa en platta i skivaffären bara för omslaget. Sällan jag blev besviken senare hemma, när jag spelade skivan. Symfonirock på 70-talet hade sin speciella stil på omslagen, punken på sent 70-tal likaså. Genom omslaget gick det att gissa sig till ungefär hur musiken lät. Jag älskar musik, söker någon typ av kvalité i musiken, vilken genre det är på musiken spelar mindre roll. Numera nöjd med Spotify där jag kan skapa min egen spellista i datorn, lite som en egen melodiradiokanal. Via en vän började jag själv skapa elektronisk musik och det utvecklade mitt lyssnande ytterligare när jag själv skapar musik i studion.

Se där en fotografisk triss inspirationskällor. ;-)

Många andra inspirationskällor finner du här!    

Erik

Kommentarer:

1 Marie Carpe Diem:

Fina bilder på inspirationskällor. Mötesbilden gillar jag skarpt. En gemytlig stämning i bilden :-)

2 Irrhönan:

Tre goda källor att hämta inspiration från.

3 Bosse:

Jäkla bra triss, särskilt texten! :-)

Ett bra tema den här veckan, men jag hoppar nog den här gången, har för mycket annat i skallen.

4 Kadermo:

Det var rätt svårt att välja tre inspirationsbilder, för även för mig är det så mycket. Mest natur förstås. Där vfår man mest kraft. Så det blir mitt val hos dig. Tack för fin kommentar hos mig, den gladde mig.

5 Rajson:

Kan bara instämma i denna triss.

Men jag tror att våra med människor är det viktigaste av allt. Jag är genuint intresserad av människor. Hade jag inte varit det hade jag haft helt fel yrke. Ingen borde få arbeta inom vården utan det intresse, men tyvärr saknas detta hos en del.

Naturen blir en bra kontrast till allt folk. Tänk att gå längs en stormig strand och rensa hjärnan!

Musiken är grädde på moset. det som får oss att känna dofter, färger och sinnesstämningar!

6 El Stiffo:

Musik, människor och möten !

7 Maria Berg:

Ju mer jag tittar runt ju mer inser jag att jag var lite snabb idag, skulle vilja skriva mer än om bara min familj (Men tråkigt att du inte får träffa din så ofta, vi hade lite tur för kortet ät tagit strax innan min svärmor gick bort).



Både natur och givitvis musik inpirerer mig massor - kan lyssna på visa låtar och bli superglad.

Å möte med andra männiksor är helt klart det viktigaste!!!

/MB

8 Erika:

Bilder två är himmelskt vacker. Enda jag känner till på din samling är Beatles, resterande har jag ingen aning om vilka det är. Vet att du och jag har ganska så olika musiksmak, kanske därav att det här är för mig helt okänt.



Vink

9 Ingrid:

Jag gillar verkligen din triss och den förklarande texten till dina inspirationskällor. Glada Hörnan ser riktigt gemytlig ut!



Tack för din kommentar hos mig!

10 veronica-ifokus:

Absolut klockrent!! Möte, musik, natur är ju den största inspirationen som finns........gillar verkligen den första bilden du visar. =)

11 Jah Hollis:

Helt klart tre saker som även jag kan hitta inspiration i. Och med mitt intresse för musik under många herrans år kännar jag igen alla artisterna på dina skivor: jag har köpt nyutgåvor av Graham Parkers första skivor, undrar fortfarande vilka The Residents egentligen är bakom förklädnaderna och fundrar på att köpa återutgivningar av Dukes of Stratosphear som kom nyligen. Fast även de kanske finns på Spotify.

12 Anni:

åååå nu blev jag inspirerad att söka på Graham Parker på nätet - har inte lyssnat på honom på länge! Perfekt triss du bidrog med - jag håller med om allt!

13 Frida:

Jo berget var högt. Bergsgetterna är så snälla(korna också), det är aldrig några problem när man stöter på dom på stigar eller passerar genom någon kohade.

14 ViDu:

Fina bilder på dina inspirationskällor. Gillar bilden på skivorna.

15 Erik:

Tack för alla kommentarer. :-) Skoj att de sex singlarna väcker minnen hos några. Jag var nära, ja vi hade muntligt avtal som motparten bröt, bli ägare till en Rock-Ola (välvt glas) för en massa år sedan. Fortfarande finns den önskan kvar, ja att få fatt i en jukebox. ;-)

Kommentera här: