Fult?

                  

Denna vecka vill Helena se en ful triss! Hon skriver: "din Fototriss ska ha FULT som röd tråd. Fast det som är fult för dig kan någon annan tycka är vackert, och tvärtom. Man kanske kan säga att fulheten ligger i betraktarens ögon..."
Precis som det vackra kan variera kan det fula det. Ibland verkar inte stadsplanerarna tänka på vad de utsätter oss som passerar den fula miljön för. En estetisk förfulning som glider som en smitta från den fula miljön över till oss människor ungefär som svininfluensan sprider sig över landet. Fiffigt öppnades Årstaberg pendeltågsstation för några år sedan och där kan man bland annat byta från pendeltåget till Tvärbanan. Det är bra för tvärförbindelserna, alla behöver inte åka in till centrum för att sedan åka utåt igen.

 
Men miljön kring oss som står där vid tvärbanehållplatsen och väntar på nästa spårvagn är inte så värst upplyftande. Åt ena hållet har vi en bullrig, kraftigt trafikerad led och Årstafältet med lagerlokaler för matkedjor och andra företag. Snett ovanför ligger järnvägsspåren med pendeltågsstationen, ett gigantiskt betongbrobygge. Vänder jag ryggen åt detta så får jag denna utsikt, två gråa betongklumpar. Den ena har blommor till försäljning och i den andra kan man köpa snabbmat. Inte speciellt berikande för själen att titta på. Jag tycker det är fult!  

Då kommer vi till ett annat problem med en storstad. Stockholm är staden som ständigt tampas med brist på lägenheter och andra boplatser. Beror mest på inflyttningen som ökar trycket till studentboende och andra boendeformer. På slutet av 60-talet och under 70-talet byggdes helt nya förorter kring Stockholm, det var ett gigantiskt byggande för att få slut på bostadsköerna. Men även med detta storbyggande kvarstod bristen på bostäder. Bostadsförmedlingens köer ser aldrig ut att krympa, snarare växer kön. En liten park försvinner och ersätts med ett bostadshus. Denna förtätning är helt klart behövlig, men inte alltid så vacker. Bit för bit byts våra grönområden ut mot asfalt och betong. På en del platser i och kring vår stad må det vara hänt, ibland kan nybyggen ge området en viss grad av försköning. Senaste åren har Liljeholmen (med Årstadal och Gröndal), Aspudden och Midsommarkransen (med Telefonplan) haft en hög inflyttning av främst unga barnfamiljer. En utflyttning från innerstan till närförorter med mindre trafik och mer grönområden. Märks tydligast på den kraftigt ökade mängden barnvagnar som dras runt på parkvägar och trottoarer. Trevligt när det kommer nytt, ungt folk till området. Nya barer och restauranger öppnar, för att inte tala om alla caféer där "latteföräldrar" sitter och jämför bebisarnas avföring och nya blöjmärken på marknaden med varandra. Men medaljen har en baksida. Var ska alla dessa unga förortsmedborgare gå på dagis?
Det finns inte plats i befintliga dagis, de har redan överfulla avdelningar. Så vad gör kommunen? Varje liten grusplan (s.k. kaninburar) som förr användes till spontana fotbolls- och brännbollsmatcher och även vuxenlek, som boulespel har försvunnit och ersatts med barackdagis.

  
Det må ha varit en solig sensommardag när fotot togs. Ett mastodontdagis, i ful barackstil har placerats i en park i Midsommarkransen. Det är fult, förskräckligt fult! Detta modulbygge helt utan stil eller arkitektorisk finess, enbart funktionalism gäller, att få in så många dagisbarn som möjligt på en så liten markyta som det går. Mina tankar går till lagård, fabrik, broilerfabrik kan ju passa. Hur mår barnen på detta dagis? Kan inte vara bra för deras fantasi att behöva titta på dessa baracker fem dagar i veckan. Personal och insidan på dagiset vet jag inget om, kan vara jättebra, men utsidan är trist och tråkig. Dagiset är riktigt fult!


Ett morgonfoto från gångna veckan, det trista vädret förhöjer fulheten.
Det finns också platser i Stockholm som saknar charm, finns inget förlåtande, jag vill bara fort därifrån när jag är på ett sådant ställe. En sådan plats enligt mig är Hornstull på Södermalm. Det gäller området där Södertäljevägen kommer in över Liljeholmsbron till en stor korsning och en bit in på Långholmsgatan, där alla bussar numera stannar utanför Systembolaget och Konsum. Nu pågår en ombyggnad och ett nybygge just i detta område. Undrar om det blir bättre när detta byggande är klart? Jag tvivlar, denna del av Hornstull är bara ful, förskräckligt ful. Detta foto ger en glimt av det fula, buller och avgaser får ni tänka er.

En triss som är ful? Jag tycker det. Tyck gärna till, något foto som du finner extra fult?
Attans, jag missade just plats 56, hade varit extra skoj om jag fått det numret. :-)

Törs du kolla på mer fula foton?
Finns många här, klicka bara t.h. på loggan 

Erik

Kommentarer:

1 Marie Carpe Diem:

Trista byggnader finns det tyvärr många av. Kan ändå tycka att första bilden är lite läcker, eller är det Solna korven som är dragningskraften på mig tro ;-). Många har jag ätit i mina dagar under alla forbollsmatcher på Råsunda jag varit på. Min lärare i mellanstadiet, Leif Karlsson, var AIK´s målis på den tiden :-)

2 Nukke:

Om man bygger varför bygger man inte något vackert !! Man blir så ledsen då man ser ful miljö runt sig :( Men mycket bra hittat åt temat :)

3 LissenTo:

Ett bra inlägg om fulheten som breder ut sig i samhället. din första bild påminner mej om betongbygget Claes Olsson som vi har i hamnen och fler liknande byggnader. Man sa när man skulle riva det gamla fryshuset här i hamnen att det skulle bli genomtänkt. Jag är jättebesviken över fulheten där.



Hur tänker man om barn, hur ska dom packas ihop. Visst finns det EU bestämmelser när det gäller djur hur tätt dom får vara????

Man borde reagera mer, om hur den offentliga miljön ser ut.

Ett stort plus här i stan är området där Högskolan byggdes för några år sedan, superfint!!!!

Ha en skön söndag!

4 Hasse A:

Morrn.



Det ser illa ut i byn.

Jag minns Hornsplan som det hette, med biografen Flamman, spårvagnar på kors o tvärs.

Förtätningen med bostäder verkar tråkigt, alla små parker borta....

Är det något att komma tillbaka till?

Ha de bra.

Hasse A

5 Nilla:

Ja det var allt fula byggnader.

6 Cecilia Artista:

Mycket fin triss och härligt bra informativ och subjektiv text som jag i stort sett håller med om i allt! De här byggnaderna kan man nästa gråta över. Och dagiset usch... stackars barn.



För mig är ändå Stockholm my home town även jag bor på två andra ställen sen en tid tillbaks. Min ena son bor på Söder (förstås) och jobbar i gamla KFhuset med suverän utsikt mot Skeppsbron, Djurgården, vattnet och Gamla stan. Det är Stockholm det!

7 Bosse:

Där fick du till det med tre riktigt fula och tråkiga bilder, plus en elegi över sakernas eländiga tillstånd. Snyggt jobbat! :-)

8 El Stiffo:

Spännande! Vid min nos, som Mumintrollet säger. Jag som tycker att de två grå husen vid Årstaberg är vackra. Jag skulle gärna bo i ett sådant. Är det grått så tävlar det inte med grönskan och träden och blommorna som jag skulle ha runtomkring. Själv tycker jag Dansbandskampen är ett riktigt riktigt fult program.

9 Monkan:

Ja jisses vilka fula platser du fotat ;-) Om den första finns inget att säga... mer än stackars dig om du måste passera där varje dag, och tur för mig som slipper se det där när jag susar förbi på pendelspåret ovanför. Tvåan har väldigt fina färger :-) men så ser det nog inte ut varje dag... Och trean som är min favorit i din triss är rätt skön med sina grå softad färger, och den pixlade personen i högerkanten. Oj, oj vad stökigt det ser ut, det är länge sen jag passerade där och det känns som att det skulle vara ok om det dröjde ytterligare ett bra tag till nästa gång...

10 Photos by Storm:

Du visar baksidor av vår fina huvudstad. Vi har en son som kämpar med boendet och det är inte kul. Mina bilder är från Prora. Googla gärna på det och läs om en galnings skapelse. Ha det bra/Lis

11 Anni:

Håller med dig, här fick du till en riktigt ful triss! Vid tvärbanan Årstaberg står jag ibland på väg till Globen, kallt och blåsigt och fult är det onekligen!

12 Ah:

Ettan är den bästa bilden i din triss. Det var en riktigt ful korvkiosk. Det liknar mest ett fängelse med en reklamskylt på.

13 foto CHIP:

Jag håller med dig att det var fula miljöer du visar upp och fulast av de tre är den första :)

14 Mona:

Usch för all fula byggnader som finns! Och som tyvärr fortsätter att byggas. Om jag skulle tvingas stå vid din hållplats varje morgon på väg till jobbet skulle jag bli jättesur! Årstabergsgrillen tillhör nog något av det fulaste jag har sett.

15 Jah Hollis:

Jag kan nog instämma i det mesta. Bygget på den översta bilden är ju förfärligt att skåda. Och det är många problem med vårt stadsboende som du pekar på.

16 ViDu:

Det var nog den fulaste trissen hittills. Sista bilden är allra fulast. Men bilderna är fina.

17 annami:

japp, byggkranar är fula.

18 Anonym:

Kommentera här: