När ger svenska kronan upp?





Våra svenska ören försvinner nästa år!

Trist, den sista (50-) öringen försvinner nästa höst, 30 september 2010. Vi har ju haft ören och kronor i flera hundra år i vårt land. Kalla mig gärna gammaldags, men jag saknar femöreskolan och när ett lokalsamtal kostade tio öre ute på stan. Då stod man i en telefonhytt på stan och alla andra som passerade slapp höra ens triviala telefonsamtal. (Jag avskyr när någon högljutt babblar i sin mobil och jag tvingas höra en massa "skit" i tunnelbanan eller på bussen.) Tänk när man glatt förstod något krångligt eller fattade skämtet och "tioöringen trillade ner". Nu har vi saknat trillande tioöringar ganska många år. Trillandet var väl i de gamla mynttelefonerna... som senare krävde telefonkort. Telefonkort trillar inte som tioöringar... 
Snart försvinner alltså 50-öringen. Riksbanken tycker inte den har någon plats i vår ekonomi längre, ingen använder dem längre. Många saknar helt cash, har bara stålar på kort. Inte alltid så smart, det finns fortfarande ställen som vägrar befatta sig med kort. Kort är ofta bra, fungerar för det mesta. Fast jag tyckte det var häftigt att få tvåveckorslön i ett kuvert med mitt namn på. Jag fick kvittera på en lönelista och där stod jag med mitt lönekuvert. Cash! Inget virituellt tjaffs där inte, ingen bankomat som sväljer kortet. Inga kontokort som plötsligt påstår att man tömt det på sina tillgångar. Ofta fanns det en del ören som skrammlade i lönekuvertet.
Nu försvinner våra sista ören!


Fint soligt väder i flera dagar nu i Stockholm. (eget foto!)

Men tre kronor har vi kvar.
Fast hur länge? Nu när inte kronan har kvar sina stöttande bröder (alla ören) tror jag snart han sticker och låter Euron kliva in. Dessa färgglada monopolpengar som tydligen låter sig förfalskas ganska lätt. Men mynt brukar ingen förfalska.
Men hur kul är det att heja på Tre Euron?

 
(lånade stålar från nätet)

Fast byter vi till Euro så får vi också cent, Europas svar på våra ören. Så med Euro blir det ner till 10 cent (som den gamla svenska 10 öre, jippi).
Detta tål att tänka på, kanske dags att skrota kronan, så vi får tillbaka en massa mynt!?

Det var ungefär denna text som först var tänkt till Torsdagsreflektionen... där det sedan blev barn och skola.
Erik

Kommentarer:

1 ElStiffo:

Gillar fotot. Mer spiror och torn. Har inte fotat något på en vecka. Allt händer inne i skallen (nästan).

2 Erika:

Instämmer i varje liten bokstav du tryckt ner på ditt tangentbord. För det första avskyr även jag som pesten dessa högljudda människor som inbillar sig att andra är intresserade av när hur osv. Sänkt för hela friden röstvolymen,för vem bryr sig om deras triviala samtal.



Betalkort i all ära, men för egen del betalar jag alltid med kontanter. Har ingen större lust att stå där med alla mina varor, och sedan fungera inte apparaturen. Kul projekt sådant. Har sett ett antal som fått lämna sina varor och beger sig iväg för att hämna ut kontanter.



Jaså 50-öringen skall gå i pension. Det bestäms så mycket dumt i detta samhälle, så hälften kunde vara nog snart.



Mycket för att inte säga snart allt som var förr, är numera borttaget. Det som jag kallar för nostalgi sopas mer eller mindre under mattan, och all nymodighet kommer upp till ytan, sedan om det är bra eller inte är tydligen skit samma.



Snart blir det väl att Euron tar palts för att stanna. Tar bort namnet Sverige också när de ändå håller på. Det låg mycket bakom den meningen kan jag tala om, men jag låter det stanna vid dem orden och inget mer. Tror inte jag behöver förtydliga mig mer där.



Känslan av att det skall ändras i mångt och mycket av sådant vi haft i urminnes tider, gör mig riktigt förbannad.



Det där med alla ören vi hade en gång i tiden där man kunde köpa stänger för fem öre, Toy (lite större förpackning) för 25 öre, Dandy(tuggummi) för fem öre, tablettaskar för 25 öre

halv-liter glass för 95 öre.



Min mamma när hon var liten, kunde dom köpa en stor strut karameller för två öre. Visst har dessa ören haft betydelser under alla år innan de till slut undan för undan helt försvann. Kan tala om att precis i början av 1970, kostade bensinen 97 öre liten. Lite skillnad mot vad det kostar idag. Att jag minns det är för att en av mina bröder tog körkort det året. Lanthandeln där hemma sålde också bensin, så därav att jag minns detta.





Vinkelevink!

3 Therese:

Vad händer med de tuggummin nu, höjs de i priser när 50-öringen går bort, någon som vet?



Och så kom jag på en idé till att ha kvar 50-öringar.

Man kanske skulle kunna använda 50-öringen till att betala toaletten med. Visst det är inte lika mycket som 5 kr men till slut kommer ju siffran upp till 5kr. Jag tror att mer personer skulle gå på toaletten om man hade 50-öringar. Och då skulle de tjäna mer på det än vad de har nu när det kostar 5kr.



50-öringen är onödig men när man är nödig så kan 50-öringen vara bra till hands. Och kan då vara nödvändig.

Kommentera här: