Fototriss - färgkontraster

Inte lätt att hitta färgkontraster en gråmulen dag som denna söndag. Så kom det några solglimtar, om ack så korta... hann utnyttja en av dessa korta solstunder.

 har Helena gett oss ett nytt fototema, färgkontraster.

Inte alls så enkelt, ett knepigt tema denna "kvinnosöndag" tycker jag. Blev en längre promenad även denna söndag och kameran var beredd, men svårfunna kontrastmotiv... Våren har inte hunnit så långt, i alla fall på få platser där jag passerade under promenaden. Idag håller man som bäst på att avsluta omröstningen till bästa fototrissen. Förra söndagen kunde vi delta i en tävling och många gjorde det, deltog. Tävlingen pågår, alla som vill kan rösta bland tolv finalister fram tills kl. 23.00 ikväll, söndag 8 mars!

Skönt att röra på sig hur som helst. Men småkallt var det under promenaden ;-)
Detta blev min fototriss!



Foto ett: Signal med tänd ljuslykta att nu är caféet i "Syran" i Vinterviken öppen.
Svartmålade järnlyktan mot den lite mjukare tegelväggen skapar en fin färgkontrast.



Foto två: Ett trevligt gult vårtecken bland fjolårslöven.
Gynnsamma sol- och väderförhållanden i denna parkslänt i Aspudden gav en färgkontrast!


Kan bara säga äntligen!
Detta foto komponerade och tog jag redan juni 2008 inför en matfestival i "Kungsan".
Hittade rätt vinkel där trädstammen avgränsade de två målarna. Nu dök detta passande trisstema upp och jag fick äntligen användning för fotot. Då, när sedan festivalen pågick glömde jag bort att fotografera samma stånd när det var färdigt...

Foto tre: målning av matstånd i Kungsträdgården. Färgkontrasten är tydlig ;-)



En massa kontrastrika foton finner du hos Helenas

Det har tagit tid att finna lämpliga kontraster och jag fick fylla på med arkivfoto för att få en triss. Själv verkar jag ha hamnat som bidrag nr 88, klockan är bara ett på dagen... få se hur pass många kontrastrika trissar det blir denna vecka?
Jag blir glad om du vill kommentera och tycka till.

Ha en skön söndag!
Erik

Kommentarer:

1 Randi:

Gillar bilden med tussilagon!

Den inger hopp om våren.

2 kadermo:

Åhhh, har du hittat tussilagon, dessa små solar i gräset. Grattis till fin bild.

3 Gunvor:

Av dina tre fina trissbilder blir jag hänförd av Tussilagoblommorna! Blir såå avundsjuk!Här snöar det hela dagen!Det dröjer länge innan vi får se blommande tussilago!

4 Frida:

Fina bilder. Framförallt den hängande ljuslyktan. Man kan liksom skymta ljuset däri

5 lilalili:

vilka underbara bilder! Gladast blir jag av Tussilagon men likväl blir favoriten din första bild. Den känns oxå som ett vårlöfte ;)

Ha en skön söndag! Kramis

6 Solvarma Irene:

Hej!



Menar du att du har sett tussilago idag, vad fantastiskt, då är inte hoppet om en vår ute ännu. Så den bilden blir min favorit.



Karnevalen i Tossa de Mar i Spanien är i slutet av januari eller början av februari varje år. Karnevalen pågår under en hel vecka, med diverse olika tåg och slutar med att dom eldar upp en stor folieklädd fisk formad i papper. Om du vill se mer av karnevalen i Tossa så klistra in följande länk i webbläsaren



http://solvarm.blogspot.com/search/label/Carneval%20i%20Tossa%20de%20Mar%202008



Må gott, önskar Irene

7 princexswe:

Superfin tolkninga av trissen. Har svårt att välja mellan ettan och tvåan. Jag gillar tegelväggar och längtar till våren. Det får nog slutligen bli mittenbilden. Eva

8 Marie Carpe Diem:

Fin fina kontraster. Tussilagon blir min absoluta favvis. Vilke små glädjespridare de är när de lyser gult och glatt bland de trista gråbruna löven. :-)

9 Pysen73:

Åh, va härligt med tussilago!! Det om något ger ju verkligen vårkänslor, även om folk i målartagen utomhus också får en att tänka på våren tycker jag.

Lyktan var väldigt fin den också, en sån skulle jag kunna tänka mig att ha.

Lustigt att du nämnde sömnen just idag, de senaste två nätterna har jag sovit ganska dåligt faktiskt, inte för att det sparkas en massa, men det är obekvämt att vända på sig och det känns plötsligt alldeles för varmt... Hoppas det är något tillfälligt ;o)

10 Ulrica:

En snygg triss. Först såg jag bild nummer ett och tänkte wow, va snyggt. En sådan vill jag dessutom ha själv. Sedan kom bilden på tussilago och då spelar det nästan ingen roll vad du visade härnäst. Jag bara njöt....

11 Bokmalen:

Din andra bild blir min favvo å väcker hopp om vår även i år. Trots att vi har hur mycket snö som helst!!

Svar på din fundering: Det är en kant där. Det är en sådan "infinity-pool" som precis ska se ut som den fortsätter. Å, just denna ligger väldigt högt uppe på en bergsknalle. Platsen är södra Koh Tao.

Ha en fin söndagkväll!

/Maria

12 strömma:

Tussilagon röstar jag på.



Söndagshälsningar

strömma

13 FruL:

Oj vad härligt med det gula vårtecknet, det gillar jag :) Här får vi nog tyvärr vänta ett tag med att fotografera vackra vårblommor. Just nu är det mest snö och is som gäller här uppe, men den som väntar på nåt... :)

14 Hero:

Väldigt fin triss. Tuusilagon ger ju hopp om varmare tider. Men det blir tegelväggen som blir min favorit. den är sååå vacker tycker jag.

Ha det så bra

15 Fia:

Jag tycker att första bilden är jättevacker med den röda tegelväggen och den fina lyktan.

Bild nummer två gör att man längtar efter våren. Här har jag inte sett minsta lilla tussilago än.

När det gäller bild nummer tre blir jag lite nyfiken på hur det färdiga matståndet såg ut.

Jag har svårt att välja mellan ettan och tvåan, men jag tror att ettan blir min favorit. Tegelväggen är så fin.

16 Pialotta:

Så himla vacker din första färgkontrastbild är.. gillar verkligen den:-)

17 Monkan:

Ja visst är det perfekt när det dyker upp tillfälle att lägga ut en bild som man sparat på. Så var det med mitt trafikljus, väntat på nåt passande tema nånstans.



Väldigt tjusigt med de matchande ramarna på bild 1 och 2 och de känns ju också som mer "rena" kontrastbilder än bild 3. Tegelväggen är väldigt fin och, tussilago! Våren är här :-) Ja den är ju min vinnare i din triss. Tydlig färgkontrast och söta små skuggor av blommorna.



Tack för din snälla o trevliga kommentar, min metod är helt enkelt klen utrustning :-) "Knepet" med frukt o grönt-bilden är vanlig kamerablixt och så har jag nog säkerligen haft taklampan ovanför matbordet (fotoplatsen) tänd för bilden togs kl 22 på kvällen sent i november ser jag. Trafikljuset, liten kamera och blixt som inte når så långt då blir det svart :-) Vill man att nåt i bakgrunden ska synas så kan man klicka på autofix i Elements.



Bilder inomhus tar jag nästan utan undantag med Canon-kameran och utomhus oftast med alltid-i-handväskan-kameran, min lilla Panasonic. Om det är bilder utomhus dagtid så kan de ibland vara tagna med den "stora".

18 MALIN:

tittar in lite :)

19 Baronessan:

Där fick du allt till det med den sista bilden! Men jag väljer ändå tussilagona. Dels för att det är ett alldeles strålande foto med kontraster och dels för att jag längtar efter de där små gulingarna nu.

20 Ninni:

Som svensk vårälskare så kan man ju inte annat än bli förtjust över bilden på tussilago...Men egentligen så fäste jag mig direkt vi den vackra tegelväggen så det är min favorit!

Må så gott!

21 Erik:

Tack för kommentarerna, de höjer mitt humör :-) Kunde må bättre just nu, hoppas det inte är något långvarigt... Men det ger mig mer tid till bloggbesök, alltid något ;-)

22 Proforma:

Tack för din roliga kommentar hos mig, du kom riktigt loss där... haha... förstår att du gillar oliver :)

Min sista bild var på två glasfat, i olika färger... fotat på en utställning. Du var lite undrande där.



Av dina bilder så måste jag välja den med tussilagon, tänk att du redan hittat sådana! Jag tycker mycket om den första bilden också, den men smideslyktan... så vacker, just mot tegelväggen!

Ha det gott!

23 Maria Berg:

Var ligger Aspudden?

Har du redan Tussilagao!

Målar hahhahh det var verkligen FÄRG kontrast.

/MB

Kommentera här: