Fototriss nr 52 - se upp

Att som "Nollåtta" besöka landsbygden då och då är berikande, ger mig perspektiv. Som storstadsbo är det lätt att fokus läggs på helt andra saker än vad som sker på mindre orter. Där verkar traditioner vara viktigare och mer genuina. Själva livet får ta större plats (jämfört med stressen i storstaden). En pratstund med snabbköpskassörskan skapar ingen irritation i kön, annat än hos oss på tillfälligt besök. Samtal får ta plats, inte bara det där korta hejandet grannar emellan. Tempot är betydligt lugnare, utom möjligen precis före stängning av Systemet inför helgen... men där är nog hela Sverige likadant!? Veckans triss skulle jag kunna skoja till mer, "se upp" öppnar för tolkningar, men jag väljer att se just uppåt (därför inget utropstecken). Kultur i olika former, foton från trakten nära och lite (men bara lite) längre ifrån sommarstugan. En liten del av Sommarsverige, håll till godo, kanske finner du en favorit i trissen? :-)



Foto ett, stång.


Foto två, insidan av ladugården.


Foto tre, tinnar och torn.


Finns ett tydligt genomgående tema i trissen, utöver att blicken vänds uppåt. Kanske kan du finna den?



Andra tolkningar här,  



Du har väl inte missat den pågående omröstningen i Fototrissen!?

En uppdatering! Nu är det klart med omröstningen!
Klicka här under (på cirkeldiagrammet med resultatet!) och du kommer dit!


                                              Grattis "Mamma med kamera" till vinsten!

Erik

Kommentarer:

1 princexswe:

Jag gillar din landsbygdstriss. Fina bilder. Jag gillar mittenbilden. Kan nästan känna doften av gammalt virke.

2 lilalili:

Härliga bilder i din triss där den första blir min favorit! En sådan vacker midsommarstång har jag inte sett tidigare, och med fågel i toppen!

Jag hoppas du får en skön vecka! Kramis

3 ElStiffo:

Triangel är temat, midsommarstänger är fina.

4 Erik:

Hi, hi! Sant på sitt sätt ElStiffo, men det var inte det jag själv tänkte på som tema! Rätt, men fel, som Brasse sa när en skulle bort (i "Fem myror är fler än fyra elefanter"). Men visst finns det gott om trekanter i min triss. :-)

5 BP:

Är ju också noll-åtta, så jag går mycket gärna en sväng runt bland ditt landsbyggstriss. Älskar den nedersta bilden, den är min absoluta favo.

6 BP:

Är ju också noll-åtta, så jag går mycket gärna en sväng runt bland ditt landsbyggstriss. Älskar den nedersta bilden, den är min absoluta favo.

7 Amanda:

Härlig tolkning och bra vinklar i dina foton. Ljuset som letar sig in genom springorna är väldigt vackert. Det var ett tag sedan du besökte min blogg. /Amanda

8 Lovisa:

Den sista bilden var riktigt fin tycker jag. Och angående temat, hmm. Alla bilder innehåller ju tak på ett eller annat sätt

9 Majsan:

Underbar triss! Bild 2 blir dock min favorit.

10 Erik:

Ja det var också en tematolkning Lovisa. Rätt på sitt sätt, men inte heller ditt förslag är vad jag själv tänkte på som gemensam nämnare i de tre fotona. Se ElStiffos kommentar... och svar.

Ja, nu ska lite middag göras, jag ska kika runt mer senare... ta't med ro Amanda ;-)

11 Birgitta:

Härliga bilder alla tre, men trean blir min favorit!

12 Lissen dansar in !:

Jättefina bilder Erik alla tre i din triss, med en härlig varitation!Ladan ger mej nostalgi minnen från vistelser hos min farmor. Härligt ljus i den bilden. Men även tornet är så liksom fint silverglänsande av gammalt trä!

Ha det så gott i kvällningen!

13 Mats:

Jag är väldigt svag för lador och kan nästan känna hödoften!

14 soffie:

bra bilder på temat!!!

hoppas du haft det bra i sommarvärmen,här i Karlstad är den nu ett minne blott för nu har vi svensk sommar med regn å 15grader:O(

15 NatureFootstep:

intressanta bidler du bjuder på. Gamla takstolar gillar jag av någon underlig anledning. :)

16 Helena Kulle:

Sista bilden blir min favorit hos dej idag!

17 Susanne:

Tack för kommentaren hos mig. Håller med om att det är kul med alla olika tolkningar av temana. Härliga "trianglar" du fotat. Den sista bilden är det ett sånt härligt djup i. Ha en bra vecka!

susanne

18 Jah Hollis:

Kan det vara så enkelt som att den också skulle platsat under temat Spetsigt? Eller att det finns trianglar med uppåtsträvande vinklar.

Hm, när jag kollar övriga kommentarer verkar det som om jag har rätt (och jag tjuvkikade inte!). :-)

19 Erik:

Nej men inte är det trianglar/trekanter som jag tänkte mig! Där läste du slarvigt Jah Hollis. Det skrev jag ju redan efter ElStiffo; En god tanke men FEL! Inte heller spetsigt, där ladan i så fall försvinner. Ett Ladugårdstak är inte så värst spetsigt, men det är...

Det är rätt enkelt, svaret... (tycker jag). ;-)

20 Caroline:

Det finns ju olika vinklar på alla bilderna och det finns blå himmel på dem, om än silat genom väggen i ladan.

Läckra bilder alla tre!



/Caroline

21 cat:

Den sista bilden blir min favorit ur din fina triss:)

22 Photos by Storm:

Midsommarstången var fin och den ser väldigt hög ut. Min gissning är att det finns tak på alla bilder. Rätt eller fel?/Lis

23 Monkan:

Synnerligen tjusig midsommarstång. Ingen tupp i mittenbilden vad jag kan se så temat är kanske spetsigt? Favorit i trissen är kyrkan.

24 strömma:

Vilka fina bilder du har här.

Den mittersta med ladugårdstaket gillar jag mest.

Genuint och rejält byggt ler.



Hälsningar

strömma

25 christina:

Hej, jag gillar hela trissen och ladugården blir min favorit. Det är härligt när ljuset lyser igenom springorna i väggen. Ha det gott! /christina

26 Erik:

Tack för alla kommentarer! Här kommer svaret; Det tydliga genomgående temat är trä. Kyrka i trä, lada i trä och Midsommarstång i trä. Kanske för enkelt, mitt tema, gillade både takförslaget och trekanterna :-) Roligt med observanta besökare.

27 ViDu:

Gillade sista bilden. Fina kontraster och det ser så pampigt ut.

28 Bluewhiskey:

Härlig triss, mitten bilden blir min favorit :)

29 ALiCE med ICE:

Tack för din kommentar på min fototriss! :) Jag tycker din översta bild var lite rolig :)

30 Nukke:

Fina sommarbilder ! Sista bilden är min favorit :)

31 AKO:

Vad trevligt att du uppskattar dina utflykter till landsbygden. Det är väl ungefär som jag som uppskattar mina utflykter till huvudstaden. :) Min favorit blir kyrktornet som inramas av bladverket.

32 Joella:

Tack för din kommentar! Härliga sommarbilder! Om jag måste välja en så blir det nr 2.

33 Barbro S:

Härliga uppåtsträvande bilder. Tycker också midsommarstången var otroligt fin. Tack för din vänliga kommentar hos mig.

34 Anmaja:

Hej!

Första gången här, kom från nånstans...

Jag trodde det gemensamma var så enkelt som BLÅ himmel!

Anmaja

35 ElStiffo:

Cool med tävling (även om jag nästan alldrig orkar tävla)

Kommentera här: