Veckans fönster nr 18

Ett klart favoritnummer, nummer 18! Under mina pilkastarår klev jag åt höger på tavlan när inte poängen kom i trippeltjugo, och fixade ofta 90 eller 126 poäng... på nummer 18 istället. Att lämna just 90 poäng och sedan kliva ut på två pilar (med en trippel och en dubbel 18) kändes bra. Tyvärr inget som hände varje gång. Miss in i enkel 18 och jag fick kliva ut från dubbelnio istället, funkade det med (ibland).
Hmm... slirande lite snett, in i dartminnen.

Veckans fönster var det dags för, här är en länk  där fler fönster finns...

Stockholm var en gång i tiden full med spårvagnar! Framsteg bland beslutande politiker innebar att gräva ner nästan all spårbunden trafik. Sista spårvagnen i stan rullade på rälsen ovan jord 1967! Fram till sent 50-tal fanns linje 18 som gick ut till Ekensberg (bortom Gröndal), linje 16 gick ut till Mälarhöjden och linje 17 gick till Midsommarkransen för att på 50-talet förlängas ända ut till då nybyggda förorten Fruängen. Nää, nu håller jag på att förgrena mig långt bort från ämnet...

Veckans mobila fönster på en ommålad Mustang, ljusblå var SS-färgen (numera SL).




Mitt fönsterfoto denna vecka! Notera att det går att öppna en del fönster ;-)

Fler vackra fönster hittar du hos Susanne
Erik

Kommentarer:

1 Susanne:

Nej, dart (?) kan jag inte mycket om, men inser att det finns en (eller två kanske) poängskillnad mellan 20 och 18.



Kul med lite spårvagnshistoria från huvudstan. Börjar känna ett litet sug efter besök där uppe - det var ett tag sedan. Fast jag trodde Mustang var ett bilmärke. Vackert gulmålad är i alla fall den här mustangen du visar.

2 Della / Var Dag ett Äventyr:

Det är så kul att du berättar mycket kring dina bilder. Att det sedan är kul bilder också gör inte saken sämre.

När jag öppnade din blogg blev jag faktiskt sugen på semla. Har inte ätit någon i år än, trots att jag t o m har bakat bullar till semlor.

3 Fia:

Vilken härligt ilsken gul färg spårvagnen har. Det kan nog behövas för de behöver synas ordentligt när de kör i en rasande fart, och i Hammarby sjöstad händer det knasiga saker med bil och spårvagn med jämna mellanrum.

18 är faktiskt mitt turnummer. När jag får tillfälle att välja nummer ser jag till att få nr 18.

4 Ninni:

De är fina spårvagnarna roligt att de används igen. Fint att få lite historia också;)

Vilken fantastiskt gullig musikälskare! En sån som man skulle vilja krama...

Ha en skön lördagkväll!

5 Marie Carpe Diem:

Tack för spårvagnsinfo. Gul och fin, lyser up i stora staden. Tur att visa fönster går att öppna för om sommaren blir det ju ganska varmt när man är många i en liten trång vagn.

Bra söndag till dig.

6 Pumita:

Vad kul med lite annorlunda fönster! Det har jag med den här gången.

7 Kadermo:

Du visar alltid så fina fönster. Klart inspirerande.

Ha det gôtt

8 vivan:

Vad mysigt med spårvagn, enda gången jag åker är när jag är i Götet....har aldrig varit i Peking!!

Kramen!

Kommentera här: