Fototriss - tidens tand

Härlig påskhelg som verkar fortsätta med solen på himlen och skön värme. Men innan jag ger mig ut och njuter så passerar jag  och lämnar in mitt bidrag!

Blir helt nytagna foton (från i morse på Påskdagen, sedan jag kollat veckans fototema) som jag väljer bland denna gång för att illustrera tidens tand. Ett foto är väldigt på orden...


Foto ett: En solblekt, väl använd kokbok. Fortfarande håller sidorna ihop, men ibland knastrar det misstänksamt när man vänder blad. Snart börjar nog sidorna "rymma"... Ett av flera offer för "tidens tand"



Foto två: Väl använt singel- och ep-samlaralbum. Klassfester och andra träffar, som födelsedagskalas, så fyllde jag albumet med favoriter och senaste singelköpen. En del tog stryk under någon fest, men de flesta överlevde både min egen usla skivspelare (en sådan där Philips med högtalaren i locket) och slitaget på festerna. När jag fick en riktig stereoanläggning, min snälla farbror Göran bidrog till detta ljudlyft när jag blev tonåring, märkte jag hur en del singlar (45-varvare) lät rätt illa (några slängde jag redan då, en del har jag sålt under mina år som "skivbörsare på Götgatsbacken" under tidigt 90-tal).
Televinken-boken med skiva fick jag av någon släkting, jag var på gränsen för Televinken (10 år gammal) men skivan kom till användning i samband med en skolteater där det behövdes tågljud, rälsdunk mm. Det fanns på denna skiva! Så den bidrog som ljudeffekt, inspelat om och om igen på en av skolans många Tandbergare med "växelspak". Blev ganska bra som bakgrundsljud till tågkupéscenen.
Tekniken och tiden har sprungit iväg och lämnat bland annat en hel del vinylskivor som "förbrukade lik" efter sig. Undrar hur många som har någon gammal ölback med lp-skivor som de aldrig spelar numera? Visst, fortfarande finns det människor med skivspelare och vinylskivor, men de blir bara färre och färre...


Foto tre: En gammal "Mum for men"-reklamhund som sedan ganska många år har svårt "hålla tätt", luften börjar pysa ut på en gång när den blir uppblåst. Hur många badbollar har man inte kastat för att de fått pyshål eller släppt i någon skarv? Men denna Mum-hund är speciell för mig. Mitt extrajobb i tonåren i livsmedelsbutiken "Kipplers" (ja butikerna hette så, fanns bara några i hela stan! Blev senare en del i handlargruppen ICA) i Skogås centrum gjorde mig till lycklig ägare till denna hund. När en reklamkanpanj var över frågade jag och fick denna trevliga plasthund. Klart fall av offer för tidens tand!

Det här får bli mina färska illustrationer på "tidens tand". Har en del andra, blir säkert något bonusinlägg senare under veckan...
Vad jag kan se blev jag inlämnare 51 denna vecka... och då är det fortfarande förmiddag!?

Fler Fototrissar kan du klicka dig till här
Erik

Kommentarer:

1 Kerstin:

Fin triss! Den där kokboken ser riktigt sliten ut och det gör även figuren längst ner. Favorit blir Televinkenskivan och storyn till den. :) Även om de sällan spelas nuförtiden är de roliga att ha kvar. Ungar idag vet knappt vad en vinylskiva är.

Ha det gott.

2 Malin:

Rolig triss med gammal nostalgi!

3 Gunvor:

En mycket trevlig triss på Tidens tand temat!Kokboken och Televinken kommer man ihåg, men inte vovven som pyser!

4 Randi:

Här blev det verkligen en resa i Tiden

- skön tolkning, som väcker minnen till liv.

5 Hasse:

Morrn Erik.

Se min blogg, ang. nostalgigrammofonen.

Är det riktig modell?



Kul med 1/2-gamla grejor på bild det börjar surra i pallet.

Ha de bra

Hasse

6 lilalili:

Vilka underbara bilder du bidrar med i veckans triss! Många minnen som väcks till liv och det blir extra roligt att kika runt!

Jag önskar dig en riktigt skön eftermiddag!

7 Mats:

Lysande kombination - är dina sidor för pannkakor också nerkletade?

8 Anna:

Vilken härlig triss! :)

Televinken väcker många minnen till liv hos mig!



Ha en fortsatt fin påsk!

9 kadermo:

Kul minnen du visar upp, de var verkligen nötta av tidens tand.

10 Ulrica:

Vilken underbar triss. Och med texten till, så många minnen. En klar favorit hos mig idag.

11 Amanda med bilder:

Vilka underbara bilder! Gillar mittenbilden bäst, Televinken ju :D

12 Amanda:

Nostalgi, på hög nivå. Jag tippar -70 talet, Vad kul att du har dessa saker kvar. Sådant som man om några år kommer att värdesätta ändå mer. /Amanda

13 Cecilia Artista:

Vilken härlig fototriss med gamla nostalgiska minnen. Jag har också Vår kokbok kvar som även den knastrar och har sig och en del av sidorna är på väg ut. Kul triss som sagt!

14 Lissen dansar in!:

Vad kul att du har sparat på dessa slitna ting!

Kokboken har jag också och använder, väldigt bra!

Singelboken minns jag från mun ungdom och många är dom badbollar jag har kastat,L!

Ha det så gott!

15 Susanne:

Jättehärliga bilder och Anita o Televinken blir ju absolut en favorit!! Snacka om nostalgi och minnen=)

16 Malin:

Du efterfrågade en favorit och det blir ju självklart Televinken! Han var ju lite av en idol när jag var liten. Tror tom att jag hade ett liknande skivfodral som flitigt användes - det var ju som en bok som man kunde bläddra i med alla singlar vilket verkligen var spännande när man var liten!

17 UFOS:

Vad fina bilder, underbart hur de väcker minnen till liv :) En sån kokbok har jag nånstans här hemma, den har varit min mammas och är väldigt tummad och använd... Televinken...oj det var längesen skrattar

Ha en fortsatt trevlig påskhelg :)

18 hejhopp soffiepropp:

å verkligen nostalgi bilder:O)

gokväll

19 Susanne:

Hej igen!!

Jerry Lee såg jag i Leksand i november 2008. Det var jag och många andra och det var riktigt kul att se honom live!! Tack för titten =) och ha en fortsatt trevlig påskhelg. Mvh susanne

20 Mats:

Tack för kommentarer på min blogg!



Swedentexten är från en potatisupptagare - läs mer här:

http://lumaol.wordpress.com/2009/01/28/rost-sover-aldrig-4/

21 Lotta:

Vilka härliga bilder! Televinken åh...som man älskade honom!! och kokboken.den kunde varit min...min ser likadan ut och det knastrar om sidorna i den med!

22 Mitt i Fågelsången:

Dagens tema är hos vissa värsta nostalgitrippen - Televinken blir min favorit; den väcker mängder av minnen! Kul att du skriver lite runt bilderna.

23 marie roxbro:

Din kokbok är i bra skick...jag har en likadan och den har nu tappat pärmarna...men jag tycker nog bäst om Anita o Televinken

24 Danne:

Vilken härlig triss, men gamla nostalgiska grejer. Gillar alla bilderna här :)

25 Ninni:

Whao Televinken stal mitt hjärta!

26 Anna:

Haha, sån total underbar tolkning av veckans tema.

Skivnörd som man är så måste ju bild nummer två bli favoriten =)

27 lilalili:

Att jag glömde välja favoritbild måste bero på att jag tittade så mycket på bilderna! Anita o Televinken som åker tåg har jag som absolut favvis! Tror den skulle behöva släppas på nytt då nästan inga barn har åkt tåg idag!

Ha en skön dag!

28 Ninni/fotografia:

Härlig tolkning! Och favoriten blir...Vår kokbok! Vårt exemplar av den där årgången finns numera på sommarstället. Vår första, som vi fick ärva från svärmor som hade köpt sig ett nytt ex, var helt sönder innan den hamnade i återvinningen. Numera har vi en nyare upplaga hemma i köket i Sverige. En riktigt bra baskokbok!

29 Fia:

Vilka skönt nostalgiska bilder! Bilden på skivfodralet var en rejäl nostalgitripp. Anita och Televinken...hur kan dagens barn klara sig utan dem?

Den läckande hunden var också väldigt rar, men min favorit blir kokboken. Den boken är kult, och vi har slitit ut ett par såna vid det här laget.

30 Nukke:

En bra kokbok är altid bra kokbok ! Hoppas varma vädred kommer snart till Finland också.

31 Cina:

Härliga bilder som lockar fram minnen!

"Vår kokbok" fick jag av mamma när jag flyttade hemifrån -81 och den lever ännu!

Min favorit hos dig blir Televinken! Tänk, honom hade jag nästan glömt bort! Jag som tyckte han och Anita var så bra!

32 Ingrid:

Härliga bilder, många minnen, Televinken blir min favorit

Kram Ingrid

33 m:

Vilka fina bilder! Verkligen nostalgi. Skivorna har vi nerpackade på vinden i väntan på att nån gång skaffa en ny stereo. Där finns också mitt skivfodral, samma modell, och min televinkenbok/skiva. Kokboken blir min favorit. Mitt eget exemplar har för länge sen slutat "knastra". Den "fladdrar" mest. Väl insmugen i hyllan så inte maken ska kasta den sen han köpt en alldeles ny och fin till mig. Den gamla är ändå bäst!

Kommentera här: