Fototriss - trekantigt

Söndag, nytt tema. Ute är det grått och trist. Jag väljer bilder från arkivet...

När man får upp riktigt stora abborrar och skär ut filéer, så märks det hur trekantig fisken är...
Gör stekningen i pannan lättare, flera filéer ryms när de läggs om lott ;-) Smakade gudomligt gott, mjölpanerade och stekta i smör. Till det egengjord potatismos och pressgurka.

Bild 1

Att ha tillgång och närhet till vatten är en lycka vid sommarstugan. Sedan några år pågår provfiske av kräftor. I år blev det bra med stora fina kräftor! Det var vår son som stod för kräftfiskandet, han har hittat några bra ställen att lägga burarna...


Som det ganska ofta är numera. Själva konstmuseet är som ett konstverk, oregelbundna och roliga våningsplan och väggar som sällan är räta och raka. Detta relativt nya konstmuseum i Helsingfors är ett bra exempel på detta. Lite knepigt att hitta runt i lokalerna...

Bild 2


finns fler trekantiga motiv från detta museum... (en bonusbild i slutet)


Trä-kantigt...?

nää, det var kanske lite töntigt... men en av få snödagar i vintras blev dokumenterad från balkongen. (Få se hur mycket snö det blir kommande vinter?)

Åter till ordningen!
För bara några dagar sedan såg jag denna grupp på avstånd. Har ingen aning om varför de är klädda som de är.
Varför samlas på detta trekantsfyllda torg mitt i storstaden? Vart styrde de sedan stegen? Jag vet inte, men fångade gruppen på bild. Det är ofta något som händer på Sergels torg när jag passerar...

Bild 3
 

Ytterligare ett par ungdomar anslöt sig till gruppen


ang konstmuseet i Helsingfors...

...utanför och inne i byggnaden fanns flera "konstiga bänkar"

Som relativt tidig leverantör av veckans fototriss vill jag passa på att tipsa om denna Fototriss
Klicka på namnet ovan så kan du se en massa andra tolkningar av temat trekantigt.
Undrar om det finns trekantiga blommor? Kanske hittar jag en bland alla trissbidrag? 
Erik

Kommentarer:

1 Megera:

Jättefina bilder och den första fick mina mungipor att dra sig uppåt....nästa att häpna....den tredje fick mig att fundera och sen läsa texten med ett leeende....och resterande att bli mer nyfiken på.

2 Härligheter enligt Erika:

ja, det finns trekantiga blommor...googla Trillium så ser du dem. Trä-kantigt var verkligen fyndigt!!! skratt Gillar museumsbilden enormt! Snyggt!

Ha det gott och fånga mycket fisk!

Erika

3 Lissen:

Trevliga intressanta trekanter, med en bra berättelse till! Museumbilden gillar jag speciellt!

Ha en skön söndag

4 Anette:

Det var många härliga "trekantigt-bilder". Det var väldigt många vinklar och vrår på muséet! /Anette

5 Rajson:

Kul foton,bra variation!

Museet verkar intresant,måste besökas!

6 trivago:

Mm, jag blev hungrig!

7 Klotterplanket - Mia:

Gillade allihopa men den flådda fisken fastnade jag för...Ha en skön Söndag!

8 morsdeka:

Mycket bra bilder i temat. Trekanter finns överallt utan att man tänker på det. Åh, vad jag blev sugen på abborre nu... KRAMEN!

9 Della:

Kul gjort och jättefina bilder!

10 Pumita:

Sergelstorg är en fullträff på dagens tema!

11 Ritha:

Fina bilder Semlan! Du är finurlig i texterna oxå, det gillar jag! Det såg mer ut som gänget på i vitt och svart saknade sina hästar vid första anblicken... =) Må gott!

12 Ninni:

Härlig blandning! Och väldigt bra bilder, jag gillar verkligen den från museet. Det ser spännande ut. Hur ska man hinna med att besöka alla intressanta platser...

Tänk vad man upptäcker trekanter när man börjar leta...jag har aldrig tänkt på att mönstret på Sergels torg ser ut som det gör.

13 Ulla:

Oj, oj, oj vad du fick mig att bli sugen på aborre. Mums!

14 annette:

Så fina bilder Du bjuder på, museet blev min favorit, men abborren skulle jag villja ha att steka här just nu;)



mvh //annette

15 akson:

Fina och vackra bilder.

Många trekantiga bilder, men Sergels torg slår alla rekord på kantigheten!

16 Monkan:

Bänken har jag också kort på :-) men tänkte inte alls på den när jag såg temat. Museet var häftigt, det har jag missat. Trädkantigt, ja det var ju en fri tolkning :-) Trädet längst till vänster är otroligt rakt eller kanske det är en stolpe.



Jag har faktiskt aldrig fotat på Sergelstorg, knappts alls inne i city. Ja, varför är de klädda på det där sättet???

17 Pialotta:

Sergels torg med alla trekanter.. ja jisses där finns en del.. mäktiga bilder du visar och så fisken.. så mycket det finns bara man öppnar ögona..

Tyckte det verkade svårt vid första anblicken..

Ha de fint

18 Soffy:

Nu gjorde du mig sugen på stekt aborre klockan 10 på förmidddagen!

19 Annies Fotoblogg:

Bilderna från plattan var ju superbra, där finns ju många trekanter :)

Museebilderna är också jättefina :)

20 Pialotta:

Hej o gomorron Erik!

nej den där Äppelmarknaden har inte varit så tavlan finns inte på foto ännu, men det kommer jag lovar.. brukar alltid vara där och så klart har jag min vän, kameran med mig:-)

21 Famos/Menageriet:

Fina bilder som vanligt!

En trekantig blomma? Styvmorsviolen har jag som förslag.

Ha det gott!

22 Anna:

Jag är inte med i Fototriss (för att jag är så dålig på att följa ett tema) men jag gillar att titta in hos dig och se dina tolkningar. Särskilt mycket gillar jag idag Sergels torg.

23 Fia:

Vad kul att du hade upptäckt brorsans bild i DN. Jag vet inte just nu om det kommer fler, men de har fått ett antal bilder att välja mellan.

Jag hoppas att de publicerar några till, det vore verkligen kul.

24 Jah Hollis:

Snyggt jobbat.

Varför kallas du Semlan? :-)

25 lilalili:

jättefint...och naturligtvis föll jag direkt för den träkantiga;)

Kramis lilalili

26 Synne:

Så skojiga bilder du hade.

Måste nog erkänna att fiskfilèn är en favorit. Men de snöklädda träden var nog min absoluta favorit.

Kram Synne.

27 ElStiffo:

Jag hinner inte med allt jag vill. T.ex. att kommentera...

28 SysterLilli:

Vilka roliga bilder! Blev lite hungrig, abborre är ju mumsigt! Fotot från museet blir ändå min favorit.

29 Erik:

Åh, tack för alla fina kommentarer. :-)

Brukar svara alla, men knepigt när det blir så här många...

Det verkar stå mellan fiskfilén och konstmuseet i Helsingfors. Får räkna igenom senare...

Trevligt att trä-kantigt roade. Allt är träd, även om en stam i samlingen är ovanligt rak. Skulle kanske kunna bli en bra flaggstång?

Några har jag svarat på era bloggar, det funkar ju så med.

"Åh regnet det bara faller ner..." (tralalala)

Kommentera här: