Fototriss - spetsigt

Visst händer det att man fångar något spetsigt...
Ibland får man spetsen på köpet.


Här är fyra spetsiga bilder, en ska bort! Annars är det ju ingen fototriss...
Riddarholmskyrkan (som fick en kvart i SVT i serien "Hemliga svenska rum") är nog Stockholms spetsigaste kyrktornstopp i tät konkurrens med Tyska kyrkan...
En tillfällig konstkyrka mitt i Svartån i Örebro (den finns inte kvar längre) har också ett spetsigt kyrktorn.
En spets som inte syns, men finns där ändå, är minnesstatyn för olyckan med JAS-planet på Långholmen med sin papperssvala i metall. Någon stal detta offentliga konstverk (kanske en anställd på Saab?) så en ny fick göras.
Slutligen en ladugårdsgavel fylld med trästörar, som senast användes för ungefär trettio år sedan. Spetsiga är de fortfarande, så råvaror finns för att kunna ta hand om en hel grupp vampyrer... ;-)

Men en ska bort, annars blir det ingen fototriss!
Kommer ni ihåg "Fem myror är fler än fyra elefanter" där Brasse ställde upp fyra djur ur sin magiska kappsäck och sedan bad Magnus Härenstam och Eva Remaeus välja ut vilken som skulle bort. Det slutade alltid med att Eva och Magnus unisont sa "Tycker han ja!".
Kanske blir det samma resultat i denna lilla "en ska bort"..?

Mitt val blev hur som helst detta!



Börjar med minnesstenen ute på Långholmen, precis vid Västerbron, på den plats där det pilotlösa JAS-planet störtade ner och blev ett eldhav. En bra papperssvala har en spetsig nos för att kunna flyga fint genom luften...
Under mina grundskoleår hände det ganska ofta att provresultat blev till papperssvalor som flög ut över skolgården istället för att komma hem och bli granskad av mor och far. Ibland ser jag spår på skolgårdar att detta svalvikande fortfarande pågår bland skolbarnen. Trevligt med traditioner som lever vidare ;-)



Det är ju söndag, så någon kyrka vill jag ha med, även om denna silverglittrande spegelkyrka bara rymmer fantasi, ingen församling. Svartåns vatten tillför extra glitter i konstverket, i alla fall när solen sken under sommaren. Hela Örebro var full med olika konstverk, en rolig konstutställning i ovanliga miljöer. (Kanske är det fru Svensson i serien Svensson Svensson som lyckats bättre i verklighetens Örebro än i tv-serien? He, he!)



Den här bilden behöver egentligen ingen undertext.
Tidigare användes de flitigt, vid höbärgningen. Men nu har de stått här, lutade mot ladans ena kortsida i många år.

Det finns andra val bland de fyra bilderna, men valet är mitt och så här blev det.
Det är ett genomgående tema i de tre utvalda bilderna, där Riddarholmskyrkan faller bort (fast det är gränsfall även där...). Kanske går det att spåra den röda tråden, ja utöver tråden "spetsig"..?
Alltid lika skoj att tolka fototrissen och vill du se andra tolkningar klicka här

Utanför fönstret skiner solen, så nu ska jag ut och njuta!

Alla bilderna är från mitt bildarkiv, ingen nytagen denna gång.

Erik

Kommentarer:

1 Susanne:

Jag hade också valt bort Riddarholmskyrkan (såg förresten av en slump programmet om den) eftersom den inte är silverfärgad som de andra spetsfotona. Av de tre kvarvarande gillar jag bäst fotot med de äldsta spetsarna. Det är "renast" med i stort sett bara tre färger - de italienska! :)



Långholmsdykningen minns jag. Det var en regnig vattenfestival då jag befann mig på besök i Stockholm.

2 Kerstin J:

Det var ett bra val. Jag tycker om att titta på dina fina "spetsiga" bilder för att de väcker min fantasi.

3 Della / Var Dag ett Äventyr:

Den där ladans kortsida är sååå snygg i färgen. Min favorit bland dina bilder för dagen.

4 Pysen73:

Tycker du ja!! :o) Nejdå, skämt och sido, jag håller med! Festligt med den lilla kyrkan mitt i ån!

5 annette:

Jättefint urval av spetsigt, tycker Kyrkan i ån var finast så det blev min favorit!



Ha det så bra!



//annette

6 Monkan:

Ska man vara riktigt noga så ska ju JAS bort eftersom det inte finns nån spets… men det tänkte jag inte på förrän du skrev det! Tills dess var den spetsig i mina ögon så den blir kvar.



Jag tänkte välja bort Örebro-kyrkan men den vann på att bli beskuren. Stockholmsbilder har jag svårt att välja bort men det blir den ändå, eftersom träspetten är min favorit, för vampyrvinklingen! :-)



Den andra röda tråden? Grå?

7 matte:

statyn är min favorit hur som helst:)!

8 Pialotta:

Men Gud vad mycket vackert spetsigt du hittat.. älskar alla dina bilder, men huset nere är så dajligt:-)

Tjingeling

9 Syster Eva:

Snygga bilder och annorlunda! JAg gillar den bäst med störarna till höbärgningen! Vacker!!!!

10 Irene:

Hej!



Vackra bilder du visar, jag förstår att det kanske kunde vara svårt att välja, men du lyckades att spetsa till det :)



En skön söndag önskar jag dej, Irene

11 Bokmalen:

Fiffigt, fem myror... var min absoluta favoritprogram som liten. Fina bilder å ladan blir min favvo idag. Hoppas du får en fin dag!

12 Inger Maryissa:

Fina bilder för veckans fototriss.

Vad fin spegelkyrkan ser ut i vattnet.

Först tänkte jag att kanske den var gjord i is, men som syns på grönskan så var det nog lite för varmt för det.

Och ja, Jas-planet väcker en del minnen.

Önskar dig en bra fortsatt dag i det fina höstvädret.



13 Lillmonster:

Ja, det var ju en tankenöt du bjöd på. Jag tänkte att JAS-en skulle bort. Man ser ju inte spetsen. :)



Men jag tror att spegelkyrkan vinner mitt pris den här veckan.

14 Ninni:

Bra urval tycker jag...skulle gjort detsamma. Tycker mycket om den lilla kyrkan i vattnet,så såg alltid kyrkorna ut när man ritade och målade som barn:-)

Min favorit bland de tre är nostalgitrippen med laduväggen och hässjestörarna...slåtter var jag med om som barn ibland vid vårt sommarställe. Sen är det ju rödfärg, silvergrått och grönt...vackert!!

Visst minns man Fem myror...

Ha en skön söndag i solen!

15 carina:

Du har fått till det riktigt kul, men som gammal örebroare så är kyrkan utanför slottet min favorit, förövrigt var det en hel del skoj att gå och titta på i sommras i Örebro

16 britten:

OJ ! här var det tillspetsat må jag säga....du jag gillade kyrkan jättemycket ...hade aldrig sett förr...

17 lilalili:

Underbart! Jag hade gjort samma val som du. Jättefina bilder!

Kramis

18 Eva:

Du har verkligen "spetsat" till det!

Jag hade lite svårt att välja, men eftersom jag är svag för gamla hus och detaljer kring det så valde jag ditt sista bidrag. Sköna färger och harmoniskt motiv.

19 Irrhönan:

Du valde rätt triss, tycker jag.

20 Anonym:

Jag skulle också plocka bort Riddarholmskyrkan, eftersom de tre andra motiven associerar till någon form av rörelse.

Nu vill jag inte förfalla till billiga vitsar, men du visar prov på spetskompetens....(förlåt, kunde inte låta bli!)

21 dahlarna:

Vad var det Brasse sa... Fel fel fel... ;-)

Nejvars - KUL tolkning & superfina foton! Om man ska ta bort en så får det bli rören för mig. De andra tre fotona är något som är byggt & konstruerat - rören använder man för att bygga något med... Hoppa satt du får en bra vecka!

22 Emma:

Roligt tänkt och fina bilder! Själv väljer jag nog bort minnesstenen, för det är mer sorligt. Fast jag gillar ändå bäst den bilden :)



(Rätt gissat hos mig, det är faktiskt något man har i håret, nämligen ett diadem:))



Ha en bra vecka!

23 Photos by Storm:

Jag väljer absolut bilden på ladan. Fantastisk byggnad med alla störar i olika längder. Vilken vacker bild/Lis

24 veronica:

Tack för komentaren inne hos mig.Fina bilder du tagit. Min favorit idag blir, ett försök till stavelse "härsjestolpa" mot ladan.

Ha det gött =)

25 Veronica:

Härliga bilder allihopa! Min favorit är kyrkan i vatten. Den är jättehärlig helt enkelt :)

26 Dilan:

hejhej :)

Hoppas du haft en bra dag. Spana gärna in min fråga på min blogg.



Puss o Kram!

/ www.mramin.blogg.se

27 Fia:

Jag ser att jag var anonym i min kommentar några hopp uppåt här. Det var inte avsiktligt, utan det verkar som om min dator spökar lite idag.

28 Kurator Pia:

Hmm,svårt val för de är fina alla 4!!! heheheheh..men jag väljer störarna som min personliga favorit!! Ha det bra!

29 SysterLilli:

Vilka vackra bilder du har i ditt arkiv. Störarna mot ladan blir min favorit. Minns den tidiga bardomen med höhässjor. Att få åka på hölasset var lycka.

Ha det gott!

30 Bo på Ormberget:

Javisst, störbilden får det bli!

31 Jah Hollis:

Du gör det inte lätt för oss. Här ska det vara en triss, och så kommer du med fyra bilder och ber oss ta bort en! :-)

Men jag plockar då bort minikyrkan ute i vattnet, även om den är fin med.

32 Annies Fotoblogg:

Jag tror att jag skulle ha gjort samma val, trots att Riddarholmskyrkan är fin.

33 cerabus:

vackert!

34 Avsändare Margareta:

Sista fotot med de spetsarna, fantastiska minnen från min barndom. De var mycket vackrare i naturen när man gjort höbärgningen än idag med de vita plastbollarna. Jättefint foto. Tur att du inte tog bort det fotot.



/Avsändare Margareta

35 Synne:

Hej.

Gillade nog minnesmärket över Långholmen bäst.

Kram Synne.

36 Linda:

Kjempefine "spisse" bilder!!

Bilde nr. 1 syns jeg var det beste!

37 Anonym:

Ladan med trästörarna får min röst.

38 Erik:

Jättetrevligt med så många kommentarer :-) När det når över en viss gräns blir det svårt svara alla här. Men jag försöker ta mig runt och ta en titt och kommentera hos er alla! Men det tar lite tid.



Roligt att några av er funderade över "Fem myror..." och hur man kan se på de fyra bilderna.

Flera lösningar finns, annars vore det ju ingen bra "vilken ska bort".

En variant är att ta bort JAS svalan. För det är enda bilden där spetsen inte syns. Lillmonster var inne på den lösningen.

En annan lösning är att tre av de fyra är av metall. Hela tornet i Riddarholmskyrkan är precis som statykyrkeramen och papperssvalan metall, så är ju inte fallet med ladan och störarna, trä, bort med den bilden.

Vinklar man det lite så kan man se tre spetsbilder som grå/silvriga och då blir det den riktiga kyrkan som faller bort. Maggan var inne på den lösningen, Susanne också.

Dahlarna gav ännu en lösning, men var fick du rören ifrån? Lite slarvig titt å bilderna!?

Men som lösning ändå okey. De andra tre är skapade konstruerade klara, medan trästörarna behövs för att skapa en "hötork".

Jaa, själv var jag inne på färger och även storlek. Nu kan man kanske inte se det, men lilla spegelkyrkan i Svartån i Örebro i somras var inte så stor. Pappersvalan är rätt liten och en lada må vara skapligt stor och trästörarna bra långa. Men de tre är blott små små i jämförelse med det höga tornet på Riddarholmskyrkan.

Men bara för att jag tänkte så behöver inte era varianter vara fel...



Vad jag kan räkna så verkar det vara övervikt på fotot med kortsidan på ladan med de "silvriga träpinnarna".

Spegelkyrkan i Svartån som god tvåa. Gillar den bilden själv, ja snarare motivet tog några olika bilder när jag passerade. Kunde se väldigt olika ut beroende på väder och hur pass mycket vatten som passerade i Svartån.



Gillade när Stockholm var Kulturhuvudstad för snart tio år sedan. En del konstnärer använde vattnet på olika sätt. Men då hade jag ingen bra kamera, så det får förbli mest trevliga minnen ;-)



Roligt att du tänkte som jag själv när jag först såg kyrkan i vattnet Ninni, att den ser ut precis som man ritade kyrkor när man var ung. Har själv även en mindre julkyrka som fönsterdekoration (med belysning) som ser sådan ut.

Spetskompetens, he, he, kul Fia!

Ja, det finns en hel del spetskompetens bland veckans trissdeltagare :-)

Tack än en gång för alla era trevliga kommentarer.

39 Nettan:

Vilka vackra bilder!

Min favorit blir, störarna mot ladan.

40 Zippo:

Det var många "spetsiga" foton det där.

Favoriten blir den sista då den väcker lite minnen från svunna tider.



Gillade också bilderna från Tunisien (var där för länge sen) och vad det verkar så har ni tagit en liknande rundtur som jag gjorde en gång i tiden.



Ha de.



/Zippo

Kommentera här: