Fototriss - sött

Oj, känns som detta ämne för trissen styr in mig åt ett visst håll.
Först kom jag att tänka på mina egna barn, när de var små

 
vem tycker inte att deras egna barn är söta?

Men det var många år sedan, känns inte rätt. Tog mig en funderare och dessa tre bilder
hamnar slutligen på bloggen (alla nytagna nu på morgonen).


likörer, sött så det förslår...
Kan vara bra som del i en drink eller som extra piff i kaffet, som den i mitten. Bra tips Bosse!
Det händer att något litet glas beledsagar efterrätten ibland...


en gång per år får jag en sådan här kaka, en äkta skånsk spettekaka!
Denna inhandlades i bageri i mellersta Skåne av min sambo. Försvinnande god! Få se om något finns kvar på bemärkelsedagen?
Finns att tillgå även i huvudstaden, även om priset är lägre på tillverkningsorten :-)


Här är det dubbelt sött! Den lilla desserttallriken är söt (tycker jag) och bland bakverk står dammsugare högt, hade tyvärr ingen potatisbakelse hemma, som är ännu ett snäpp godare. Blir alltid lika förbannad på konditorier när de erbjuder dammsugare och påstår att det är samma sak som en potatisbakelse. Fy, inte ljuga så! Det är en stor skillnad på dessa två sötsaker. En färsk potatisbakelse (ska helst se ut som just en potatis) är rena himmelriket :-)
(Tror jag får ge mig ut i blåsten och regnet och jaga fatt en dylik, snålvattnet rinner...)

Ja detta är mitt bidrag till denna fototriss.
Kanske vill du ta del av andra tolkare bland bloggarna? Klicka bara här så når du Fototrissen direkt

en liten bonus
En närbild på vad som gör det mesta sött
Måste erkänna att diverse ersättningsmedel aldrig smakar som "the real stuff" :-)

inte i rå form, utan renad och förädlad. Ett par i kaffet ger smaktillskott.
Hur var det Mary Poppins sjöng..?

Ha en skön söndag (även om vädret är minst sagt blåsigt, en liten trädgren flög just förbi utanför köksfönstret)! 
Erik

Kommentarer:

1 annette:

Här fanns det både mycket och även vackert Sött;)

Första bilden blev min favorit, gillar att hälla lite "godis" i kaffet ibland.



//annette

2 Della / Var Dag ett Äventyr:

Vilka resurser du har hemma redan så där på morgonen!

3 Ganska lagom:

Härliga bilder. Spättekakan verkar ju härlig. Och visst blev man läskad av en riktigt god kaffedrink. särskilt när man tittar ut genom fönstret. Hu!

4 Photos by Storm:

Tänk, då har vi något gemensamt för jag är också en dammsugeälskare. Då menar jag självklart kakan och inte "älskar att dammsuga"/Lis

5 lilalili:

mmm...många sötsaker och härliga bilder. Jag gillar den sista, på assietten med dammsugaren på.

Jag önskar dig en skön söndag!

6 Bokmalen:

Gott! Gillar första bilden å tänker, Attans att jag inte kom på den idén, likörer är ju söta... /Maria

7 Ninni:

Dammsugare och spettekaka är riktigt sött och gott!

Ja likör var jag också inne på men vi hade bara en(!) sort hemma. Men jag tar den hellre iskall till kaffet. Många spännande sorter att välja på hos dig...kanske jag ska köpa hem någon intressant flaska jag också. Det ser ut som den där till vänster, Chirimoya, smakar bra? Kanske ska kolla om det finns något liknande här.

Ha en skön söndag!

8 Gunvor:

Smart trissat!

9 Veronica-I FOKUS:

Visst är det så att barnen är det sötaste man har.

Härlig tolkning på sött. Känner igen den gula flaskan som du har där.

Man drack snowboll när man var på krogen för hm .......många många år sen.

Punchrulle är ju aldrig fel till kaffet!=)

Ha de gött =)

10 Pysen73:

Lite socker i botten :o) Fast om jag tolkar din triss rätt så gillar du nog mer än bara LITE socker i botten ;o) Dammsugare, det har dem minsann inga här, och dem är sååå mycket godare än dem små bakelserna som man köper i lösvikt på bricka här som jag har i min triss, dem är alldeles för söta för min smak :o)

Angående vädret så bjuds det ungefär det samma här, men troligen med lite högre temperatur...

11 Bosse:

Här sitter jag och njuter av sött kaffe och en ännu sötare guldnougat, men har faktiskt ingen riktig lust att plåta sötsaker, inte just nu i alla fall. Kul att se lite av din omfattande likörsamling, den påminner mig om ett väldigt trevligt OBE-möte vi hade hemma hos dig, när vi testade en del underbara drycker. Jag har ett behagligt minne av den totala glädje och eufori som fyllde mig när den ena ädla smaken efter den andra fyllde gommen. Ja, det var kanske inte enbart smakerna som skapade den angenäma sinnesstämningen ... Kul att du har tagit till dig Cafetino-tipset.

Jag gillar din bitsockerbild, även om skärpan blev lite diffus. Först såg jag bilden som lodrät, innan den ensamma biten överst skvallrade om att så inte var fallet.

Var nyss inne på Fototrissen och såg att 85 personer redan har lagt in bilder. Jag ska titta runt där om en stund och se vad folk har plåtat. Jag gissar att de flesta har reagerat som jag: Ut i köket och kolla vad det finns för sött i skåpen! Ämnet känns måttligt inspirerande, men är kanske just därför lite av en utmaning. Kanske finns det några fototrissare som tänkt till och skapat något personligt, något originellt.

12 dahlarna:

Dammsugare går det åt många i detta hem - då vi är THE fikafamilj :-)! Dessutom är det äldsta sonens största fikafavorit, så det brukar finnas dammsugare hemma! Ha det så bra!

13 Anna:

Min blick dras till Advocaat :)



Det är så gott att man måste verkligen vara på sin vakt. Ett litet glas advocaat kan skänka värme under den kallaste höstkvällen. Oj, nu låter det som en reklamslogan men det var inte tänkt som en sådan.

14 Jah Hollis:

Borde du inte ha med en semla? :-)

Även om jag är Malmöbo sedan 20 år har jag aldrig lyckats uppskatta smaken av spettkaka (som det faktiskt heter). Det är för sött för mig. :-P

15 Baronessan:

Det är till att ha resurser hemma! I mitt skåp är det tomt även om det kan finnas någon gammal likör. Läckra bilder.

16 Anette:

Tänkte annars att du skulle visat en Semla :-) Men dina andra bilder var söta och såg goda. Fast barnen var ju förstås sötast.. /Anette

17 Photos by Storm:

Tack för kommentaren till mina semesterbilder. Ja, det var verkligen fantastiskt vackert. Så mäktigt att stå på en 3 000 meters topp och se ut över toppar på över 4000 m. Överallt seglade alpkajor omkring och den starka solen värmde. Får leva på det framöver i höstrusket. Ha det så bra/Lis

18 Pialotta:

Rena rama söttpartyt här Erik:-)

Dammsugaren, det var ett tag sedan, men visst är de så söta och goda. Trodde som någon här att du skulle visa en semla;-) Jag har ju det i min Kafferastblogg idag oxså..

ha de fint o duuuu visst är ungarna det sötaste vi har, hur gamla de än blir;-)

19 Ane:

Hej Erik, jättefina ord du bjuder på, samt bilder på temat sött. Favorit blir Cafetino denna veckan. Absolut.

20 Irrhönan:

Är det hjortronlikör i flaskan? Eller kanske åkerbärslikör? Spelar ingen roll, skit samma med bilderna - VILL HA FLASKAN!!!!!!!! (med innehåll...)



:-)

21 Bosse:

Irrhönan, haha! Den kommentaren gillade jag. Det är kul med folk som vet vad dom vill. :-)

22 Avsändare Margareta:

Mycket söt alkohol var det, men favoriten blir spettekaka, har aldrig ens varit i närheten av det.Lika exotiskt för mig som mina åkerbär för andra.



/Avsändare Margareta

23 Erika:

Finns ingenting på hela jordklotet som slår "Spettekaka" milde tid vilken njutning att stoppa in i munnen. Dammsugare är inte dumt heller, men känner ibland att jag förätit mig på just den kakan. Talriken är verkligen vacker att titta på. Bra tema du fick ihop där.

24 SysterLilli:

Så mycket sött och så fina bilder. Dammsugaren får bli min favorit. :)

25 Erik:

Tack för alla kommentarer! Inga fotografiska mästerverk precis, men det verkar vara väldigt jämt mellan de tre bilderna. Smaken är ju som bekant delad... :-) Försöker alltid ha en del gott i spritskåpet, olika drycker till olika saker ;-) Det blev dessa söta likörer, även om det fanns alternativ i skåpet. Jag valde faktiskt bort en "semmelbild", tyckte det blev lite för mycket och eftersom jag just nu har en spettkaka hemma, valde jag denna lite ovanliga sötsak. En intressant tillverkning av dessa goda kakor, tidskrävande och pyssligt att linda smeten på pappersstruten. Tyvärr blev det ingen potatisbakelse ;-)

26 Ulla:

Dammsugare är en av mina favoritkakor oxå... och chokladbollar. Jag håller med...riktigt socker är godast.

27 Marie:

Jag har ätit Spettekaka en enda gång i mitt liv, då på ett bröllop i just Skåne. Är född i Malmö fast har ändå aldrig varit skåning utan smålänning och därför kanske mer anammat mitt landskaps "nationalrätter". Kul bilder i alla fall.

Kommentera här: