Fototriss - skyltar

Ett snällt tema denna vecka. Jag har redan kollat in några bloggares tolkningar. Jag brukar inte göra så, men denna söndag blev det en titt innan jag själv lämnar in mina skyltar. Går att vara lite vitsig och humor verkar det finnas bland skyltinlämnarna... Visst fångar man skyltar mellan varven, när man fotograferar. Här i Stockholm fanns en skojig skyltutställning i Kungsträdgården under juli, kolla gärna in några bilder på dem här, på ett äldre inlägg.

Men inför dagens uppgift får det nog bli några egna skyltfavoriter, några som redan förekommit på min blogg. "Skyltåteranvändning", kanske är bilderna ändå nya för några fototrissare?

Första skylten

en förbryllande varning ute i Saharaöknen...
Tyvärr kunde inte vår chaufför ge oss någon förklaring, viss språkförbistring, han kunde bara arabiska och min kunskap i arabiska kom inte längre än till enstaka ord, som tack.
 
Andra skylten

Jaha, var det det som skylten berättade, kunde jag konstatera efter visst besvär... Vi besökte resterna av ett romersk badhus, fanns en hel del skyltar. Några beskrev hur det såg ut när det begav sig och badhuset användes, så fanns det andra skyltar, som denna.
Stod jag på marken såg man inte skylten tydligt, så det blev till att klättra lite, för att få reda på att man kunde skada sig och helst skulle undvika att klättra på ruinerna. Förstår inte riktigt hur skyltplaceraren tänkte... men han hade säkert en plan. 
Bilden tagen i Tunisien (precis som utropstecknet överst).

Tredje skylten

Avslutar med en Adjö-skylt som visar upp många olika språk. Lite lustigt hur språken rangordnas...
Skylten mötte vi på väg ner från vulkanen Vesuvius. Denna sovande vulkan utanför Neapel, som kan få nytt utbrott och då ställa till med större förstörelse än vid förra utbrottet. För ungefär 2000 år sedan var det ett par romerska samhällen, däribland Pompeji som begravdes under ett tjockt lager av aska.

Detta blir min tolkning av veckans trisstema (inte mycket till tolkning...)
Finns många andra fotograferande bloggare, dom hittar du här, ta en titt!
(klicka bara på här:et, ja det förra inte här, hi, hi)
Erik

Kommentarer:

1 lilalili:

Tre intressanta skyltar men den första blir min favorit. Hela världen är fylld av saker vi behöver sätta ett utropstecken för!

Kramis!

2 Ingrid:

Tre riktigt fina skyltar har du letat fram, den första är väldigt bra, men den andra får bli min favorit.



/Ingrid

3 Jonas:

Den första är min favorit, klockren!

4 Hasse:

Morrn



Första skylten, kan den betyda "varning för ensamhet"?



Det är den som jag gillar mest.



Ha de bra

Hasse

5 Della / Var Dag ett Äventyr:

!!! Kul!

6 Bosse:

Det där utropstecknet i öknen är bara för bra! Jag älskar den där bilden, det måste ha varit en sann humorist som reste skylten. Lite vagt kommer jag att tänka på några ord ur Bibeln, typ "den som ropar i öknen", eller nåt liknande.



Din text till danger-bilden föder en variant av moment 22; riskera livet för att se att du just nu riskerar livet.



Och så den tredje skylten med alla dess vi-ses-igen-ord. Många språk finns det, och ändå är det bara en bråkdel av dem som kommit med på din skylt, vilket naturligtvis inte förringar dess värde.

7 Gunnel:

Haha! Klart intressant placering av varningsskylten! Det här var inga vanliga gatuskyltar, kul. Och jag skulle allt ha blivit lite förnärmad om jag hittade mitt språk sist och i ministorlek på den sista skylten.

8 Cissi:

Fina skyltar du hittat.

9 Monkan:

Haha, ja Danger-skyltens placering kan ju verkligen diskuteras.



Första bilden är min favorit och skylten är väl lika oklar som 'vägen' framför er... :-)

10 Bokmalen:

Den första skylten blir min favorit! Man undrar ju just varför den sitter där??? /Maria

11 Syster Eva:

Häftiga skyltar och trevligt med historien kring dem! Jag röstar på ras-skylten! Den får mig att rysa, jag har en förfärlig höjdskräck darrar

12 Kurator Pia:

Vilka härliga foton! Ettan är ju riktigt läcker! Ha en go vecka!

13 Ganska lagom:

Den första var härlig. Den kan betyda så mycket...! Akta! Skynda! Hej! Oj! Hoppsan det blåser! =)

14 Ninni:

Vilket bra bildval du gjort! Favoriten det kan bara vara skylt nummer ett...vad spännande!!Det gäller att vara uppmärksam som chaufför.

Ganska trevligt ändå att man bemödat sig att skriva på så många olika språk även om vissa betyder mer än andra. Eller hur man nu ska tolka skillnaden i storlek...

I Brasilien får man vara mycket glad om det står några ord på engelska. Det är bara portugisiska som gäller på muséer och andra utställningslokaler.



15 Jo:

:) Jag gillade dina skyltar, skylttokig som jag är! Jag antar att den översta skylten är likställd med vår "Annan Fara", men det hade ju varit kul med en tilläggstavla.. ;)

Ha det gott!

16 Irrhönan:

Fantastisk skylt i öknen!! Varning för... sanddynor kanske?



På Vesuvius-skylten lägger jag märke till att fler danskar/norrmän än svenskar besöker vulkanen... :-)

17 Pippi:

Fina tolkningar av skyltar.



Komiskt med skylten i öknen, kanske varning för sandstorm...



Tack för raderna hos mig

18 Baronessan:

Jag tror att utropstecknet kan betyda: "det här kan vara det sista du ser". Tvåan blir min favorit.

19 Hanna:

Dessa fick då mig att konstigt nog att vilja besöka Sahara! 2:an blir min favorit, den käcka gubben :)

20 Jah Hollis:

Den första tippar jag varnar för anfallande utropstecken. Den andra är ju allvarligt syftande, men blir ändå lite humoristisk, som en serieteckning. Den tredje är fin den med.

21 Xonx:

Trevlig blogg :)

Besök gärna min fotoblogg och lägg gärna till den som favorit på Bloggkoll :P

22 klarabella:

Skojiga skyltar! Det är kanske lite läskigt att klättra på ruinerna efter att ha sett den skylten!

Auf Wiedersehen! :)

23 Erik:

Stort tack för alla positiva kommentarer. Jag försöker fara runt och kolla in era bloggar, ni som kommenterat. Har märkt hur många småknasiga skyltar det finns. Roliga besök, måste försöka få ordning på alla bloggadresser och så skulle jag ju fixa med mina länkar. Suck! Ja, ja, någongång får jag sätta mig och städa bland länkarna och tillföra nya...

Typisk höstdag där ute...

Nu stundar snart nya arbetsuppgifter på jobbet :-)

Må gott allihopa!

24 Åsa:

Utropstecknet är enormt bra. Kan inte sluta fundera på vad det varnar för... :D

25 Lindha:

Bild nummer två blev min favorit. Ha en bra dag.

Kommentera här: