Fototriss - energi

Energi är behövligt i de flesta sammanhang. Efter en skön semestervecka är det lite svårt uppbåda energi för att börja arbeta imorgon. Tanken var väl att jag skulle "hämta lite energi" under semestern för att stå ut med höstens regn och rusk. Just nu känns det inte så ;-)
Har under det senaste året sett och följt ett husbygge i närheten där jag bor i Aspudden. Märker att det onekligen går åt mycket energi för att skapa detta bostadshus. Både mänsklig och mekanisk energi!

Då framstår detta stora bygge som har 2000 år på nacken som närmast ofattbart. Hur många slavar och knäckta ryggar och mänsklig energi har inte behövts för att på 8 år bygga denna arena för upp till 35000 åskådare i El Jem?

  
Det var i den här amfiteatern som filmen Gladiator delvis spelades in.
Kan nämna att Colosseum i Rom kunde ta upp till 50000 personer i publik. Denna arena i El Jem är den största i Nordafrika och det var kejsaren Maximinus Thrax som lät bygga den. Stenblocken som den romerska amfiteatern är byggd med är betydligt porösare än de italienska klippblocken. Så det gick inte att skapa lika detaljerade utsmyckningar i sten här som "hemma". Det är lite oklart bland historikerna hur pass använd denna amfiteater blev. Just år 238 bytte de romerska kejsarna plats i ett rasande tempo. Kejsaren Gordianus I var kejsare i 20 dagar innan han begick självmord. Under tiden 22 april till 29 juli år 238 var Balbinus och Pupienus kejsare, båda lönnmördades av soldater. Romerska kejsare Pupienus blev mördad när han själv jagade kejsaren Maximinus Thrax för att mörda honom (även Thrax lönnmördades). Troligen hann inte El Jem användas så mycket... men den fick stå kvar orörd fram till 1600-talet. Då började man återanvända stenarna från arenan till bland annat mosken i Kairouan. (Det var i Kairouan som man spelade in scenerna som föreställde Kairo i Jakten på den försvunna skatten där Harrison Fords rollgestalt Indiana Jones bland annat jagar runt i gränderna efter bastkorgar när hjältinnan blivit kidnappad och den improvicerade scenen där indiana skjuter en tuff arab med svängande svärd.) 

Ett djur som har en bra förmåga att lagra energi i sin puckel är dromedarer/kameler! Fylla på med fett i puckeln som sedan djuret kan ta av under flera dagar utan nya energitillskott. Det blir mitt andra foto i denna triss.


Dromedarer på väg till nattvila efter en dags arbete med att rida runt med turister på ryggen i Douz. Douz kallas "porten till Sahara", då staden ligger precis i kanten på öknen som breder ut sig åt väster ända till Marocko. En oas som verkar växa mer och mer. I Douz hålls en årlig Saharafestival i november eller december sedan drygt 30 år. Då samlas nomader för att duellera och tävla med kameler och en del firar bröllop. Här går också luftballongresor ut över Sahara (inget för folk med normala plånböcker... och hur kommer man tillbaks?).
Dessa uthålliga "energisparande" dromedarer/kameler passar bra för tillvaron i Saharaöknen.

Hela tredje bilden är fylld med energi. Arlanda slukar kilowattimmar, syns en del i speglingen. Planet som ska ta oss ner till Nordafrika kräver mycket energi bara för att lätta. 



Detta får bli min tolkning av veckas fototriss :-)
Vill du se andra tolkningar, klicka här
Erik

Kommentarer:

1 Kerstin:

Vilken bra tolkning av temat. Omöjligt att välja ut en favorit. :)

Ha en fin dag.

2 annette:

Undrerbara tolkningar av temat.



Dromedarerna blev min favorit.



//annette







3 Syster Eva:

Coola tolkningar och jag gillar att du skriver en beskrivade text till dem!!!

Min favorit är dromedarerna.



HA en bra vecka!

4 carina:

Härliga bilder alla tre men jag fastnade för planet

5 dahlarna:

Vilka bra tolkningar på energi! Kul att alla det finns så många olika tolkningar på allas fototrissar! Colosseum är verkligen en mäktig byggnad. Vilket fantastiskt väder du hade när du fotade den! Ha det så bra!

6 Bokmalen:

Fin tolkning av temat! Gillar bilden på planet! :) /Maria

7 Photos by Storm:

Fina bilder och en bra tolkning. Ja, Colosseum är verkligen ett bra exempel på temat/Lis

8 Alina:

fina bilder!

9 Cissi:

Bra tolkning av temat energi. Den sista bilden tilltalar mig mest.

10 Härligheter enligt Erika:

Hej!!!

Vilken fin triss och texte därtill. Tack! Min favorit blir den sista bilden! Vackert med ljusen och rörelsen i bilden.

Ha en härlig kväll,

Erika

11 Pialotta:

Tre energiknippen du visar. Alla är ju fyllda med energi och din text därtill.. du måste ha en väldig energi idag:-)

Din första bild är mäktig.. ja de andra oxså så klart:-)

Ha de.. tjingrling

12 Monkan:

Oj, det måste verkligen ha gått åt makalösa mängder mänsklig energi till det där bygget, annat än dagens fabrikstillverkade väggar... Javisst, dromedarer/kameler är ju verkligen finurligt konstruerade. Flygplanet är ju helt klart en storförbrukare av energi, men transporterar ju t.ex människor som ska på semester för att ladda energi :-) Men trist för er att komma hem till det här vädret.



Svar: Jag vet inte hur viktigt det är egentligen men när jag köpte mina batterier så var de noga i fotoaffären med att välja rätt sort till just min kamera. Jag ville fota en chipspåse för att få riktigt "snygga" Energi-siffror :-) men det blev för mycket blänk i påsen så det blev olivburken istället och den var ju dessutom klart snyggare. Jag ska nog till Bergshamra igen då ska jag försöka hinna med några närbilder på de Vilda Djuren :-)

13 soffie:

Så härlig tolkning och vad intressant fakta,

hoppas du hade det härligt under din vistelse där.

Må så gott

14 Kurator Pia:

Gillar den sista bilden! Långsam energi! Ha det gott!

15 Soffy:

Så fina bilder, förstår att du fryser här hemma! Just nu längtar jag efter sol & värme, vi kommer nog inte iväg på nån utlandsresa men man kanske skulle boka in en helg på hotell med spa?

16 britten:

ja jag säger som dom övriga .." du är duktig på detta du " hoppas semestern varit så skön som du hoppats..

17 Lillmonster:

Vilka härliga bilder du fått till. Första får bli min favorit här. Vilket mastodontjobb utan vår tids maskiner. :)

18 Bosse:

Fina bilder och intressant text. Sahara har länge lockat mig.

19 ElStiffo:

Amfiteaterdubbelbilden är fin-fin. Just att bilderna sitter ihop gillar jag. Det gula flygplanet ser ut som en modell.

20 Erika:

Colosseum i Rom var jag bl.a. och besökte på -70 talet. Fick en skymt av dåvarande påve också. Det bygget tog säkert både energi och ork till sista droppen. Att dom kunde uppföra en sådan byggnad på den tiden. Tänker mest på vilka hjälpmedel det finns idag. På den tiden var det handkraft osv. Att denna byggnad ändå står kvar till viss del med tanke på hur gammal den är. Det kanske byggdes reellt förr och inte fuskbygge som ofta kan förekommer i vår tid.

21 Lotta:

Bra tolkning av temat. Mänsklig energi har det verkligen slösats med i alla byggen genom årtusenden!

Min favorit blir dromedarerna - läckert ljus på teglet och vacker bild.

22 LottaM:

Super bra tolkning med mycket energi och en liten historie lektion på köpet är bara att tacka för. Men väljer inte ut någon speciell i din triss för de är super bra allihop.



Tack för titten och kommentaren hos mig.

Ha en fin dag!

23 Jah Hollis:

Det är bara Russell Crowe som fattas på den första bilden. :-)

Fin tolkning av temat hur som helst.

24 paula:

Oj vilken bra triss, med historia till. Det var svårt att välja. Men till slut så ettan blir min favorit. Där har det gått åt myket energi. Ang cowboys japp klart det fungerar med att hänga i saloonen. Tack för kommentaren hos mig

Kommentera här: