Fototriss - tre detaljer

Har tagit fasta på önskemålet om att alla tre detaljerna kommer från samma föremål. (Tjuvtittat lite på ett par bidrag och märkt att inte alla gör detta, så då kanske denna tolkning står ut lite...)
Detaljer är kul! Att ta makrobilder, krypa in på motivet är något jag allt för sällan roar mig med när jag är ute och fotograferar. Efter denna fototriss lär jag nog börja göra det mer, det var riktigt skojigt. Denna gång har jag detaljstuderat ett för mig själv välbekant föremål, en intressant erfarenhet.
Säkert har mitt motivletande fått förbipasserande att roat dra på munnen... (men det bjuder jag gärna på).


första detaljbilden.
upplever själv medan jag närstuderade föremålet med kameran att materialet ser vackert ut, den skrovliga ytan har ett alldeles egen liv...


Bild två
Mer av föremålets yta, tycker den ser så levande ut. Min första egna möte med detta föremål skedde redan innan jag minns. Jag var nog inte mer än dryga året när jag för första gången fysiskt gick i närkamp med detta föremål.



tredje detaljen, nu tror jag att helheten börjar ge sig... (i alla fall om man vet vad det är, he, he.) Många års nötande har gjort att materialet fått denna vackra polerade yta.

Som lite bonus bifogar jag ytterligare några detaljbilder att klicka på (annars är det bara att glida mot slutet av inlägget)

   
Placeringen av detta föremål har nog bidragit till att den använts och polerats av många barnbakar och händer...
Mina egna barn har också fått bekanta sig närmare med denna fina utsmyckning.



Något av en favorit i den statytäta förorten Västertorp utanför Stockholm. Passerar jag brukar jag alltid ge den en vänlig klapp, ibland på geten, ibland på gubben ;-) 


Gubben med geten heter statyn, gjord av Allan Runefelt

Många barn har under åren sedan statyn restes 1954 ridit på getryggen och samtidigt hållit i sig i getens horn.
Statyn finns i Västertorp centrum, enkelt att nå med röda linjen mot Fruängen (linje 14) om någon vill se den "livs levande" i den fina konstverkstäta förorten.

Min tolkning av tre detaljer kanske lockar till att kolla in fler tolkningar?
Klicka bara här så finns det många tolkningar att välja bland
Erik

Kommentarer:

1 lilalili:

Den är helt underbar statyn på gubben med geten...

du har tre jättefina bilder.



//...men varför får jag känslan av att det står en sådan i Båstad oxå?? ngn som vet?



Kramis L

2 Helena/Bildbloggerian:

Vilken härlig staty!



Och visst är det kul att fotografera detaljer! När jag först hade bestämt mig för temat igår hade jag ingen inspiration alls först och funderade på att byta tema. Så gick jag ut med kameran och plötsligt hittade jag detaljer överallt och ville bara fota mer och mer. Så det lär bli fler detaljstudier hos mig framöver =)

3 annette:

Underbar staty, hade aldrig kunnat gissa mej till vad det skulle vara!



mvh //annette

4 Lillmonster:

Vilka underbara bilder. Hade aldrig kunnat tänka mig att det var en staty. :)

5 Ann:

Vackert och ja visst ser ytan levande ut.

6 Kimberley Marie:

Det där var snyggt... vem hade kunnat gissa att den gubben och lilla geten gömde sig bakom dina detaljer.

Fina bilder !

7 Mia:

fränt, jag gillade första bilden och hade aldrig kunnat gissa vad det var :-)



[ny idag]

8 Nilla:

Vilken mysig staty!

9 Photos by Storm:

Vilken vacker staty. Varför finns inte den här i stan så att jag kan gå förbi och klappa. Jag har en favoritstaty på torget i Vetlanda(som vi passerar ibland) men jag har tyvärr ingen bild på den. / Lis

10 Bildtagen/Ivana:

Haha, det här var svårt. Var helt fel ute och vågar inte ens avslöja vad jag trodde att det var... Gillar din triss och din berättelse kring bilderna.

11 Pialotta:

ha ha ja du det kunde jag aldrig gissa:-) Härlig staty det där och ett lärorikt och kul format inlägg..

Ha de fint i sensommarSverige:-)

12 britten:

å jag kommer i håg ...har också klappat lilla geten...

13 AnnaKK:

Ha-Ha! Vilken underbar staty!!! :-) Gillar dina detaljbilder också, så klart - som växer ytterligare genom att du berättar så bra till dem! Fint tolkat!!!

14 Laila:

Jag hade ingen aning om vad det kunde vara för något när jag tittade på bilderna (kanske också för att jag aldrig sett statyn...) Men fina bilder, spännande att se på. Härlig struktur!

15 Nollan:

Kan bara hålla med om att ytan är både vacker, livfull och full av karaktär. Härliga detaljbilder!

Ha det bra!

16 Eva-Lena:

Superfina detaljbilder, där du höll en på spänning in i det sista. Gillar statyn och tanken på alla små "rumpor" som roats av den :) Fin fin triss!

Ha en skön söndagkväll!

/E-L

17 Ninni:

Visst är det ett roligt tema idag! Vilket fint bidrag du fått till. Känner igen statyn när jag ser den i helhet, men inte på detaljbilderna:-)

Den är ju jättehärlig, vilket mysigt par! Som dessutom tål användning, fantastiskt konstverk!

18 Åsa:

Vad fina bilderna med detaljstudie på den levande ytan var.

Sen är statyn i helformat snygg också!

Tack för titten.

19 soffie:

Å jag funderade först på vad det va men guuu va läckert det ser ut,den där gubben gilla jag

ha en gonatt!!!

20 Gunvor:

En riktig fullträff.Jättefin tolkning av detta tema.Vilken underbar staty o lite fakta därtill.

21 morsdeka:

Vilka fina bilder! Jag var helt ställd på vad det kunde vara. KRAMEN!

22 Monkan:

Jag hade jag en lättare variant på gång, med vattenmätaren och bild på bubbel+kaffe men… vattenmätardelen var inte rolig och jag insåg att bubblorna/ångan var så fint mönster.



Din bild hade jag inte den blekaste om vad det var för nåt. Läckra detaljbilder och vilken häftig staty. Jag har varit en del i Västertorp men aldrig sett den där, ärligt talat inte lagt märke till en enda staty, jag måste nog öppna ögonen… (fast det får bli nån annan stans, numera åker jag inte till Västertorp längre).

23 Della:

Det här byggde du upp bra - först blir man nyfiken på vad det kan vara och tittar verkligen ordentligt på bilderna. Ser strukturen, ser materialet. Och sedan visar du vad det är i sin helhet. Inte en chans att jag kunde ha gissa det. Kul!

24 Fru Lundgren:

Blir, som vanligt, alltid lika impad av dina bilder!

25 Erik:

Ett stort tack till era härliga kommentarer :-) Skojigt att detaljbilderna förbryllade och även lurade några in på fel spår... Glad att texten väckte intresse.

Men det var ett roligt fotouppdrag! ;-) Jag kommer att fortsätta ta detaljbilder när intressanta motiv dyker upp framför kameran.

Kommentera här: