Feministiskt fönster



Vi ska hitta ett "kvinnligt genus-fönster", ett feministiskt fönster vill Susanne se denna vecka,  
 

Jag tror att Almedalsveckan i år kommer att få väldigt många besökare eftersom det är valår. Fast även en regnig dag i somras var det mycket folk som besökte torgmöten och olika seminarier som hölls lite överallt i Visby.
 
 
Feministiskt initiativ håller torgmöte i ett regnigt Visby under Almedalsveckan 2013.
 

Här ett foto från Fi:s torgmöte på Donners plats lite ovanför Almedalen där alla partiers politiska tal hålls (här har du listan över partiernas speciella dag under Almedalsveckan 2014). Kanske kan du se deras rosa flagga med det felvända i:et, onekligen en ganska fyndig symbol?
 
 
Här är det Dror Feiler som underhåller före Vänsterpartiets Almedalstal.
 

Gudrun Schyman har fått luft under vingarna och får säkert extra mycket uppmärksamhet i sommar nu när Fi börjar bli ett parti att räkna med. Ännu har de en bit upp till fyra procents spärren, men vem vet vad som händer fram till valet den 14 september? Här har du Gudruns feministbrev (just nu 107 stycken).

 
Kanske räcker det så? Några länkar hittar du i inlägget där du kan kolla vidare.
 
Vill du se något annat feministiskt fönster, kolla då här bland kommentarerna hos Susanne
 
 
 
• Kategori: FönsterTaggar: Almedalsveckan, Dror Feiler, Gudrun Schyman, Visby, feministiskt initiativ; • Kommentarer (11)
Erik

Kommentarer:

1 larans:

Bra bild med perfekt tolkning av det här lite svårare temat i mitt tycke. Intressant text och länkar!

2 Hanna:

En del bilder man tar kommer verkligen till användning när man minst anar det. Jag hoppas det kommer gå bra för Gudrun, hon har skinn på näsan och behövs mycket mer än mansgrisarna i sd.

3 Stare Ström:

Passar perfekt till temat!

4 Della / Var Dag ett Äventyr:

Helt klockrent med FI och allt.

5 Klimakteriehäxan:

Håller med! Den som kom på partisymbolen fick in en fullträff!

6 Freja:

Jag är engagerad feminist och avgudar Gudrun och gillar Fi. Jag har oxå jobbat i Försvarsmakten i 17 år och där pratar en om "den lede Fi", och då betyder Fi fienden... Så det finns många varianter av hur F! kan ses, men smart att vända på i:et. Och din tolkning är klockren!

7 Pysselfarmor:

Perfekt bidrag och ja något drastiskt måste hända. Jag tycker det har gått bakåt detta med jämställdhet i yrkeslivet, lika lön, kvinnor i ledande positioner osv.

8 Gärdsmygen:

Det var inte dåligt att du hade foton som passade så väl till temat. Bra!

9 Pysselfarmor:

Svar
Ja man kan undrar varför det är rosa....jag har ett enda rosa klädplagg i min garderob. Sedan finns det alla möjliga färger, men rosa är något som jag inte klär i tycker jag.
Hör tyvärr av många att man inte tänker rösta - då säger jag att men för 17 gör det som motvikt till "krafter" som man absolut inte vill ha. Annars vinner de positioner på att inte folk röstar.

10 Susanne Hultman:

Åh, så du var i Almedalen under politikerveckan. Dit skulle jag också vilja åka någon gång, men antar att antingen måste man känna någon där eller vara ute i väldigt god tid för att hitta någonstans att bo.

Tänk, jag som har tolkat F! som ett F med utropstecken och inte alls som ett upp- och nervänt i. Fast tänker jag efter så heter det ju Feministiskt Initiativ. :)

11 Anki :

Alldeles utmärkt val av bilder till veckans tema :)

Kommentera här: