Ebba sjunger


Ebba Forsberg sjunger med en härlig känsla. Hon har tillsammans med Mikael Wiehe sjungit både Bob Dylan och även Leonard Cohen på svenska. I mitt tycke ganska raka översättning från engelskan, i alla fall när det är möjligt. Det är på sätt och vis ärligast så, men en egen tolkning av låten även textmässigt kan jag tycka är helt okej, när utförandet är snyggt.
 
 
 
                 
 
 
 
 
Ebbas skiva "Ta min vals" med svenska tolkningar av Leonard Cohens låtar, har jag lyssnat på en hel del. Flera av låtarna blir som vore de helt nya, ganska långt från Leonard Cohens egna musikaliska versioner. Men ändå är hans nerv och känsla där, även i Ebbas versioner. Ibland blir det smått magiskt! Ibland blir jag nästan irriterad, för jag saknar för mycket av originalet. Tja, en tolkning är ju en tolkning. Inte alltid man gillar resultatet. Fast det beror nog mest på att jag vant mig för mycket vid Cohens original och har svårt höra dem på något annat sätt.
Ebba har även sjungit in Bob Dylan låtar på svenska. Tror det är Michael Wiehe som gjort många av översättningarna.

Vill passa på att tipsa om lite musik ibland i #blogg100. Det är Bisonblog som ligger bakom blogg100.
Ännu ett bidrag, snart en hel vecka!
 
Musik gillar jag och då kan detta få bli mitt torsdagsbidrag också.
Ska bara bifoga ett eget musikrelaterat foto också. ;-)
 
 
En oredigerad bild, nudlar och vitkålsröra med köttfärs och så cd till det, häpp!
 
 
Som "taffelmusik" under måltiden lyssnade jag på Peter Carlsson och Blå Grodorna. Han har släppt flera live-skivor, de är helt klart bäst, betydligt bättre än studioinspelade skivor. För då märks det vilket fin estradör Peter Carlsson är. Han kan berätta fängslande historier, hans mellansnack är lika underhållande som musiken de framför. Den ena cd:n köpte jag efter en föreställning på Scalateatern med Peter och hans grodor. Skivan fick fortsätta spela även under kaffet på maten. Jag har bloggat om Peter Carlsson tidigare, bara att leta upp om du vill se bilder mm.
 
 
 
Mitt bidrag till
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Fia:

Oj, vilken röst och vilken känsla! Jag nästan rös när jag lyssnade på henne, har aldrig hört henne förr, men nu ska jag minsann leta rätt på mer av henne och lyssna.

2 Anitas Malta:

Ja, visst fins det känsla i rösten hos den tjejen ! Helt ny för mig så tack för du delar med dig :-)
Det var en salig blandning där till middagen!! Tulpaner, nudlar, vin o vatten, en biljett till Scala Teatern !! ...och musik förstås.

På tal om musik såg jag "Jill´s veranda" igår på SVT Play. Sista avsnittet vilket var lite synd. Gillade verkligen hennes program med musik från Nashville, countryns hemstad.

Blogg 100 lever vidare och vi hänger fortfarande med ;-)

3 llhertz:

Gillar ditt musikrelaterade foto, skön stämning i det :)

4 Hanna:

Njaaaa, jag har i och för sig inte lyssnat så mycket på Ebba Forsberg, men det här var inget som väckte någon nyfikenhet hos mig. Jag är lite ambivalent till svenska översättningar av engelska låtar och vice versa, de låtar oftast bättre i sitt originalutförande. Köpte dock Carolina Wallin Perez's Kent-tolkningar på cd för ett tag sedan. Tror hon gjorde den redan 2009. Ett av fåtal tillfällen där jag tycker att cover är bättre än original. Leta på henne om du lyckats missa henne.

Svar: Har hört lite varianter på Kents musik. Får nog lyssna mer på Carolinas tolkningar, tack för tipset. :-)
Erik

5 BP:

Leonard Cohen är en av mina favon, så då ska det vara originalet om man säger så. Har svårt för tolkningar eller covers rent allmänt, för det blir liksom aldrig "riktigt".
Gillar ditt oredigerade foto p g a den lite annorlunda bladningen på tallriken. Hoppas maten smakade lika gott som den ser ut på bilden.

6 Freja:

Mat och musik är en bra kombo!

7 Lajsas Fotografi:

Det var mycket du gillade den här veckan =)

8 Gärdsmygen:

Blev lite orolig att jag lurat dig med att det skulle bli en träff efter 100 dagar. Men när jag kollade så stod det så. Vi får se om vi hänger med i 100 dagar :)
Du när jag såg din header kom jag på att jag har en semla i kylen.......funderar på att ta den strax. Din mat såg spännande ut! Musik till mat är inte dumt. Ebba känner jag inte till.

Kommentera här: