Vingfena

 
 
 
Ett roligt popkonstverk mötte oss utanför matsalsdörren.
 

Sinneskatten (som håller i Tema fredag) vill att vi ska "pröva våra vingar".
Då kom jag att tänka på denna pingvin som stod där utanför matsalen, helt röd. Pingviner är duktiga på att använda sina vingar, inte att flyga med men, att ta sig fram i och under vattnet med. Pingviner är, kan man kanske säga, riktigt fena på att simma runt i vattnet. Vingarna är mer som fenor.
Fråga mig inte varför pingvinen har den där tuben på ryggen, ser onekligen lustigt ut.
Popart kom redan på 50-talet, men popkonsten blev riktigt stort under 60-talet. Men denna pingvin och en lika röd gris ute på gården är säkert betydligt mer nygjorda. Av vem/vilka vet jag tyvärr inte, kanske vet du mer om pingvinen eller grisen i Sigtuna?
 
 
 

 
Med tanke på att det är ett par konstverk så kan de även få vara med i Birgittas Fredagstema denna gång.
Hon vill se människoskapelser och skapat av någon människa är ju denna röda pingvin. Ute på gården fanns en röd gris som också blev fotograferad.
 
 
Ute på gården fanns denna "poppiga" röda gris.
 
Om pingvinen tillhör Tema fredag så kan den röda griset få bli mitt bidrag till Fredagstema. :-)
 
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

Härlig gris med röda stövlar;-)
Ha en bra dag

2 Nett:

Grisen är hur läcker som helst :) Gillar att han stövlar på sig :)

3 Eva Trillian:

"Envis som en röd gris" har man ju hört ;)

4 Violen på Brandholmen:

Grisen är en riktig humörhöjare så här på morgonkvisten (hm.. klockan är visst mer än nio)! Har alltid gillat röda stövlar!

5 Marit Johansson:

Är inte så konstintresserad men jag gillar ändå färgglad popkonst :) så dessa konstverk får tumme upp av mig!

6 Cecilia Artista:

Häftiga röda djur! Den här pingvinarten har jag aldrig sett. Käck med sin vattenflaska på ryggen!

Betr grisen så ser man ju att den är av finare sort med tjusiga röda stövlar på!

7 Anitas Malta:

Snyggt ! Där fick du ihop två teman i ett. Gillar både pingvin och gris. Kanske speciellt för den uppseende röda färgen.
Glömde du inte att lägga in en tagg här till Blogg100. Du är ju snart i mål eller.. ;-)
Önskar dig en skön helg Erik :-)

Svar: Nej jag glömde inte. Blev ju ett annat inlägg också, det fick bli till Blogg100. Visst sticker de ut extra när de är så röda.
Erik Kling

8 BP:

Älskar pingvinen med sin dryckesflaska på ryggen... i fall han blir törstig på sin vandring. Å den där grisen är ju så himla cool med sina gummistövlar. Sådan popart (gärna i limegrön också;-)) gilalr jag skarpt.

9 Freja:

Snygga tolkningar1 Ser ut som att den pingvinen vill försöka flyga, med en liten jetmotor på ryggen... grisen är lika söt den, med sina fina stövlar!

10 Anemonen:

Ha ha en röd gris med stövlar ja det är min favoritfärg så varför inte. Härligt med konst som är lite konstig.

Kommentera här: