Påminner om...

 
 
 
 
Plötsligt hade något växellok ställt några godsvagnar utanför Cementa i Liljeholmen.
 
 
Undrar om de ska hämta cement eller om de lämnar något som behövs när de gör cement/betong?
Det brukar komma sand eller något annat gods med ett par lastfartyg då och då som tömmer sin last vid Cementas anläggning. Kanske är det något liknande med godsvagnarna?
 
Finns det kanske någon bloggare som vet vad vagnarna innehåller?
De ser ut som små silos, så jag antar att de ska hämta något från fabriken för vidare transport på järnvägen.
Men dessa funderingar är inte huvudsaken till detta inlägg, den ska jag komma till nu!
 
 
För anledningen att jag tar med fotot på järnvägsvagnarna beror på att jag tycker de ser ut som fotbollar eller närmare bestämt en glassboll.
Det fanns under en period, tror det var på 60-talet, som något glassbolag hade speciell cup-glass i formgjutna plastbägare. Vill minnas att det var Trollhätteglass som gjorde dessa. De hade en massa goda glassar, fler än vad GB kunde erbjuda. Tyvärr var det GB som senare köpte upp Trollhätteglass.
Minns jag rätt så kunde de se lite olika ut. Minns den där som var rund som en fotboll. De hade ofta ett lock som kunde sitta snett, lite öppnad och den undvek jag, den ville man inte ha.
Det fanns en annan sort eller var det samma glass i ny förpackning, denna gång i form av en plasttärning. Har helt glömt vilken smak glassen hade, kanske var det bara vaniljglass i en rolig förpackning. Har för mig att det var GB som stod för tillverkningen av dessa tärningar, men kanske var de också Trollhätteglass (skulle inte bli förvånad).
Locket kunde man knäppa på igen och det gick att använda förpackningen som tärning. Själv samlade jag utländska mynt i en sådan där plasttärning. Jag kom sällan över utländska mynt när jag var liten så de jag hade rymdes i plasttärningen. ;-)
 
 
Googlade lite och efter några försök fann jag denna hemsida Nostalgi Arkivet på nätet där dessa formgjutna glassbollar och plasttärningar fyllda med glass finns med på ett foto.
Jag visar bildbeviset här under. Fann även annat foto från Tradera på glassbollen och en äldre flagga.
 
       
Glassbollar och glasstärningar och även en raketglass som jag inte alls minns (klicka större!).
 
 
Perra beskriver glasshistorien kortfattat här! Tur att Perras Motornostalgi fortsätter att existera på nätet, sidan har slutat skapa nya inlägg, läs mer här.
 
 
Jag kan så smått undra varför inte GB glass passade på nu kring fotbolls-VM och körde plastbollen med någon glass på nytt? Hade väl varit ett utmärkt tillfälle!?
 
 
Så denna torsdag är det godsvagnar som får mig att minnas udda glassförpackningar!
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

Glasstema gör sig verkligen idag när det är så varmt! Kul associationskedja från godsvagnar till glassförpackningar! Minns inte så mycket av förpackningarna, de är väl lagrade i mitt sekundärminne.
Snyggt foto!

2 Hanna:

När man googlar på cementvagn så kommer de vagnarna upp som du visar på bilden, så antagligen förvaras det cement i de speciella runda behållarna. Känner inte igen varken bollen eller tärningen när det gäller glass. Har dock boken "Glassnostalgi" där GB:s utbud av glassar mellan 1960 och 1999 finns med. Var ju tvungen att kolla i den och tärningen finns med 1969-70, så det var ju före min tid. Kan rekommendera den boken, ganska skoj att läsa vad som var typiskt för de olika årtalen mm.

Här hittar du boken
http://www.bokus.com/bok/9789185449958/glassnostalgi-aterupplev-det-basta-fran-60-70-80-90-talen-musiken-klade/

Svar: Tack för tipset. Säkert kul att bläddra i den boken fylld med glass. :-)
Erik Kling

3 Freja:

Jag tänker mig att det är cement som ska fyllas på för vidare transport till köpare... Och jag minns både bollarna och tärningarna!

4 Eva Trillian:

Åh :) de där glassarna kommer jag ihåg! Glass och leksak i ett - kunde inte bli bättre! Inte många som minns dem däremot - glad att det finn EN mer än jag i alla fall!

5 Anemonen:

Vad tågsetet innehåller i bollarna vet jag inte men kanske jag kan få reda på det i helgen. Glassen känner jag inte igen. Däremot tyckte jag om Trollhätteglassen . Det fanns även en som hette EmEm glass här i södra delen och kanske även hos dig. Den var god den med, men den köpte väl det sk Glassbolaget upp den med och sedan blev det rätt och slätt GB som inte alltid har de godaste glassarna.

6 Beppan:

Åh de där fotbollsglassarna minns jag! Kul att återse hos dig....

7 Eva Trillian:

Sv: *S* Jag står i alla fall ut om linsens räckvidd ;) Låt oss stanna vid det! :D

8 BP:

Dessa cementsilon på tåget är helt klart fotbollar, och tajmingen är det inget fel på med pågående VM och allt;-)
De - fotbollarna alltså - innehåller cement som transporteras från fabriken till en slutsation som har "fasta" silon. Cementa anser att tåg-/båttransport av cement är miljövänlig.
Fotbollsglass minns jag inte, men så äter jag ingen glass heller.


Svar: Jag funderar mest på hur man kan undvika att i alla fall då och då äta glass?Tänk konserverade fikon i likör med äkta vaniljglass till, mmmums. :-)
Ja det finns flera glasstillfällen... ;-)
Erik Kling

9 David:

En hälsning från oss på nostalgimacken i Bergkvara och kul att du uppmärksammade Trollhättebollarna.
GB däremot hade tärningar istället=) och smaken var enbart vanilj trots trots fyra olika färger.

Kommentera här: