Skyltbudskap


Dags igen för nya skyltar, det är ju redan förbi Skyltsöndagdags. ;-)
Fast annat upptog min tid stora delar av söndagen. Så då får mitt bidrag till Skyltsöndag dyka upp idag.
Hellre det än vänta en hel vecka. Nästa söndag kommer någon annan skylt och då kanske Pumita är med igen? (Och kanske kan jag fixa till bidraget på söndagen också?!)
 

Vet du att det finns speciella båthållplatser spridda längs stränderna i stan? En av dem ligger lite gömd vid Liljeholmsstranden. Tror att en del boende i närområdet har missat denna hållplats. Det är inte helt lätt att se hållplatsen bland alla strandträden. Kanske syns bryggan bättre utifrån vattnet.


En för mig helt ny hållplats.
 
 
Jag har många gånger sett de polkagrisrandiga stolparna från Liljeholmsbron när jag passerat över bron och tyckt att stolparna i vattnet påminner mig om Venedig och alla dess kanaler. Tänker på alla ankringsplatser med liknande rödvit-randiga stolpar som markörer för gondoler och andra flytetyg som ligger där och guppar längs kanalerna i Venedig. Har du besökt Venedig tror jag att du för alltid kan frambringa minnesbilden från någon kanal med en gondol förtöjd vid en sådan randig stolpe. :-)
 
 
En båthållplats finns där bland trädgrenarna som hänger ut över vattnet vid Liljeholmsstranden.
 
 
Men här kommer knappast någon gondol och släpper av passagerare! Skulle det ske så skulle jag bli mycket förvånad. Även om man lite lekfullt brukar kalla Stockholm för Nordens Venedig.
Styrande politiker i Stadshuset, få nu inga galna idéer. Ta inte hit några gondoler som ska börja transportera turister på stans vatten! Låt gondolerna stanna nere i Venedig där de hör hemma.
 
 
Detaljfoto på den nedre delen av skylten.
 
 
 
Men kanske att denna hållplats skulle kunna väckas till liv? Det vore väl trevligt att kunna ta en "pendelbåt" in till stadens centrum via vattnet? Att njuta av Stockholms skiftningar från vattnet. Att istället för att ta rulltappan ner i underjorden och åka in till stan med tunnelbanan, så kliver du på båten nere vid Liljeholmsstranden och tar en båttur in till Norr Mälarstand eller Riddarholmen, för vidare transport dit du ska! En sådan daglig båtresa skulle säkert få den suraste och stressigaste storstadsbon att le och se ljust på dagens kommande värv.
Vidare så tycker jag att kommun och landsting skulle se till att alla olika båtar som trafikerar dessa bryggor erbjuder passagerarna att åka med SL-kortet som biljett, precis som på Djurgårdsfärjan.
 
Annat förslag till politikerna i Stockholm.
 
När vi ändå är inne på avgifter och sådant så hoppas jag att något parti kommer att driva frågan om fri entré till alla stadens museum. Dels skulle det säkert öka allmänbildningen och kulturintresset bland stadens invånare. Men det skulle också vara en utmärkt hjälp att höja elevernas kunnskapsnivå i skolorna om de kunde besöka lämpliga museum då och då i undervisningen utan att det tog pengar från annat.
Så återinför den fria entrén (som försvann 2007) på stadens museum, det skulle även alla besökande turister uppskatta!
 
 
Ja, detta blev skrivet fast det bara var tänkt som ett bidrag till Skyltsöndag! Hoppas något parti nappar på både båtförbindelse och på att återinföra fria entré till stadens museum. Det partiet skulle få min röst!
 
 
Undrar du över detta med Skyltsöndag så kan du kolla här eller nu senast kanske här istället.
 
 
Det här kan bli måndagens bidrag till #blogg100, nummer 38/100.
 
 
 
.
 
 
Vi får hoppas att eventuell kommande båttrafik inte uppför sig på det här viset (liten Disney-gif)!
 
 
 
 
 
 
 
• Kategori: SkyltsöndagTaggar: Liljeholmsstranden, båthållplats, liljeholmen, politikerförslag; • Kommentarer (2)
Erik

Kommentarer:

1 Freja:

Jag håller med på båda! Som tillfällig besökare i Stockholm skulle jag uppskatta både en båttur och att kunna besöka museum gratis!

2 Stare Ström:

Ha! Så roligt! Det har jag inte sett förut, men trevligt initiativ! Man kan nog skylta alla dagar nu, så länge Pumitas dator tycks vara trasig...

Kommentera här: