Politiker i staden, hejda er!

 
 
 
Katarinahissen går upp till utsikten över Slussen och Gamla stan ovanpå restaurang Gondolen.
 
 
Nu ska äntligen Katarinahissen renoveras och rustas upp och blir fungerade hiss igen 2019.
 

Kanske är det hög tid att några beslutsfattare i Stockholms stadshus sätter ner foten och stoppar planerna på ett helt nytt Slussen.
Nu har de äntligen beslutat att renovera och göra Katarinahissen till en hiss igen och inte bara ett ihåligt stålskelett. En hiss upp till en av Stockholms bästa utsikter. Då kan det onekligen vara på sin plats att hejda omdaningen av Slussen, den har ju under många år varit en väldigt fiffig trafiklösning, även om den underhållits uselt och numera är i kraftigt behov av reparationer!
 
 
Ryssgården och Södermalmstorg.
 

Det kanske är i grevens tid som de kan ångra de smågalna planerna på en bred, flerfilig bilbro in i Gamla stan och ner på Skeppsbron från Södermalm! I detta inlägg på Stockholm Skyline kan du se mer om de kommande planerna för nya Slussen!
Det finns en del, bland annat en grupp medborgare, som har en alternativ plan på lösning som både är genialisk och mycket enkel. Rusta upp och bygg om där det behövs och bevara nuvarande Slussenkonstruktion är deras förslag. Det skulle enligt deras uträkningar bli betydligt billigare än att bygga nya Slussen.
 
 
Hur mycket av denna utsikt över Saltsjön blir kvar efter att nya Slussen är byggt?
 
 
Här hos Vimeo finns en småironisk film som visar hur det kommer att se ut om nya Slussen byggs!

Att för betydligt mindre pengar (än vad nya Slussen kostar att bygga) renovera nuvarande Slussen istället för en helt nybyggd, ganska ful lösning på hela slusskonstruktion. Från nuvarande Södermalmstorg skulle man nästan inte kunna se Saltsjön eller vackra Gamla stan på grund av de planerade, nya huskropparna. Utsikten mot vattnet skulle begränsas väldigt mycket, den skulle bli annorlunda (nästan helt försvinna). Varför finns det fortfarande politiker som vill rikta mer bilar mot den känsliga innerstaden istället för att sträva mot en trevlig, närmast bilfri innerstad? Det senare skulle kunna ske inom en överskådlig framtid.
Nu åkte nya Slussen på ett tidsödande bakslag när bygget av bussterminalen inne i nuvarande Slussengaraget inte blev godkänt av mark- och miljööverdomstolen. Det kan försena bygget med tre, fyra år!
 
 
Slussengaragets ena utfart mot Katarinavägen.
 
Det här kring den tänkta ombyggnationen av Slussen har jag berört flera gånger i min blogg, till exempel här i Karl Johanslussen och även här kan du läsa lite om Slussen (finns även en del länkar i inläggen).

Under blott en dag fick många stockholmare känna av den minskade biltrafiken, få uppleva minskat bilbrus och betydligt mindre med bilavgaser och det var när USA:s president Obama var här under ett dygn och stora delar av Stockholm spärrades av från den vanliga biltrafiken.
Tänk om vi kunde få uppleva något liknande betydligt oftare! Varför inte alltid? Det är verkligen dags att minska innerstadstrafiken. Inte öka på stadstrafiken ännu mer genom den tänkta nya bron över från Södermalm till Gamla stan.

 
Vad tycker du kring Slussen och den planerade ombyggnationen? Du får gärna kommentera!
 
 
Delar av Slussen med Ryssgården och Stadsmuseum.
 
 
Inlägg nr 36/100 i utmaningen "blogg100.
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Fia:

Jag tycker att det är märkligt att de har föreslagit en ombyggnad som innebär en total förändring av karaktären i hela området.

2 Bosse:

Mycket intressant inlägg, Erik. Jag är ganska dåligt insatt i problemet med den nödvändiga upprustningen av Slussen, men givetvis fruktar jag att man sabbar området med utsiktsförstörande byggen. Jag har tagit del av några motsägande uppgifter, och som vanligt har jag lite svårt att få en klar bild av de olika alternativen. Det beror väl mest på att jag inte har prioriterat att på allvar sätta mig in i förhållandena. Dock har jag ända sedan rivningarna i Klara och Almstriden en mycket skeptisk inställning till politikerna i Stadshuset, oavsett om det är sossar eller borgare som sitter med makten.

Svar: Tack för ditt välformulerade svar Bosse. Så sant, politikfärgen spelar ingen större roll. De styrande i Stadshuset väljer allt som oftast det sämsta valet.
Erik

Kommentera här: