Historiskt minne

 
Kanske passar det bra att på påskdagen visa upp ett nytt bidrag till Skyltsöndag.
 
 
Gamla första kammaren har lokaler som andas historia. Tänk om väggarna kunde tala.
 
 
Fick chansen att kolla in Första kammaren i gamla Riksdagshuset. Det är i dessa lokaler som KU har sina möten. Nu senast vägrade Maud Olofsson infinna sig för att svara på hur regeringen kunde godkänna Vattenfalls dyra köp av holländska energiföretaget Nuon.
 
 
KU:s ordförande Peter Eriksson skakar tass med statsminister Fredrik Reinfeldt (lånat foto).
 
 
Hela Nuon-affären har växt och nu senast var både finansministern och statsministern på besök i KU och svarade på frågor rörande Nuon-affären. Vi får se om affären nu är utagerad, många av frågorna fick inget bra svar och Maud fortsätter att hålla sig borta från KU... så kanske blir det en fortsättning.
 
Men besöket gällde inte KU utan riksdagskammaren användes till ett möte kring LSS som precis fyllt 20 år. Kanske vet du inte vad LSS är för något? Här hittar du mer LSS-information!
 
Nu över till skylten, även den historisk!
 
 
 

Känner du av några historiska vingslag? Det gjorde jag vid denna skylt. Känns som den är viktig, bevis på vår demokrati och när allt började och var. Undrar vem som gjort skylten?
Hoppas det går att läsa texten på skylten här ovan, lite svårt med ljuset i trapphuset där skylten hänger?

 
Mitt bidrag till Skyltsöndag denna gång. Det var Pumita som kom med idén, just nu har hon datorproblem. Finns även andra bloggare som brukar delta, men nu under påskhelgen är säkert skyltletandet lågt.
 
 
Även mitt bidrag till utmaningen #blogg100. Det här är mitt bidrag nummer 51/100. Blev inget firande av att jag kommit halvvägs igår, snopet. Ja, ja, jag fortsätter mot målet på utmaningen!
 
 
 
 
• Kategori: SkyltsöndagTaggar: #blogg100, Minnesskylt, Sveriges riksdag, skyltsöndag; • Kommentarer (1)
Erik

Kommentarer:

1 Pumita:

Tack för dina vänliga ord hos mig! Tur att du håller ställningarna... och vilket informativt inlägg, precis i min smak. Gillar när jag får lära mig nya saker. Tänkte kanske inte blotta min okunskap... men vad fn, jag har inte besökt riksdagshuset. OK, nu har jag sagt det och vi kan koncentrera oss på viktigare saker. Som demokrati och Nuon t.ex. Det är häpnadväckande att en svensk politiker idag kan nonchalera sina väljare på det sätt som Maud Olofsson har gjort. Vi har rätt att veta vad som hände! Fredde ser inte alldeles bekväm ut heller. Frågan är vad han visste. Det lär vi aldrig få veta.

Svar: Har märkt att du dykt upp igen. Så kul! Ska snart lämna in veckans Skyltsöndag.Vi hörs. ;-)
Erik

Kommentera här: