Glasblåst

 
 
 
Vacker och tung.


Väldig tyngd i denna glaspjäs. Men det är också meningen att den med sin tyngd ska hålla ihop papper, samla dem under glasklotet så de inte flyger iväg i något korsdrag, utan hålls kvar på plats.
Kanske har du också något brevpress bland dina saker?
 
Detta glasklot är gjord på den tiden när vi skrev brev med papper och bläckpenna och skickade till mottagaren per post och datorer var stora som mindre hus om de ens fanns. Det var också då när telefoner var fasta och vi fick ringa från mynttelefoner om vi var ute på stan och ville ringa hem. TV4 gjorde tävlingsprogrammet "På rymmen" där de tävlande skulle gömma sig i telefonhytter, kommer du ihåg, det var inte så många år sedan det gick på Fyran. Det var väldigt populärt tävlingsprogram!
En omöjlig programidé idag, när det knappt finns några telefonhytter kvar och alla har egna mobiltelefoner i fickan.
Men jag tror inte det går att ha glasklotet i fickan, det är alldeles för tungt!
 
Här kan du höra "Hjalle och Heavy" framföra Lasse Kroner från just "På rymmen". Lasse Kroner var en av kändisarna som skulle försöka fånga rymlingarna.
 
Det var också långt innan vi ens började prata om det papperslösa kontoret. På kontoret hade du antingen en "spik på en platta" att samla papperslapparna på eller så hade man en brevpress av något slag. ;-)
Skrivmaskiner var också vanliga på kontoren och även sekreterare som skrev brev på dessa knattrande skrivmaskinerna. Här kan du lyssna på hur en skrivmaskin kunde låta, i Robert Brobergs "Här i min skrivmaskin". En trevlig liten låt. Men nu får lov jag sluta.
Det var den människoskapade (i glas gjorda) brevpressen jag skulle visa upp som temabild!
 
Även mitt bidrag till #blogg100, bidrag nr 35/100
 
 
 
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Freja:

Jag gillade programmet "På rymmen", att av de få program jag kunnat tänka mig att vara med i... Och jag älskar sådana glasbrevpressar, jag har ett antal här hemma som inte riktigt har någon plats. Jag gillar egentligen inte prydnadssaker, men har lyckats snubbla över gamla brevpressar som jag inte bara kunnat lämna åt sitt öde...

Svar: Roligt att du har flera vackra glasbrevpressar hemma!Den jag visar är gammalt arvegods.
Visst var "På rymmen" underhållande fredagsunderhållning.
Erik

2 Inger Maryissa:

Jag har ett svagt minne av brevpressar,
och man skrev och skickade mycket brev till varandra förr
och kommer ihåg mynttelefonerna ute på olika ställen
under början av 70-talet hade jag ingen telefon utan fick gå ut i telefonkiosken utanför och ringa
och tänk hur man klarade sig ändå och fick tag i varandra
nu är det nog inte många som klarar sig utan en mobiltelefon.
Och kommer ihåg skrivmaskinerna på 70-talet....och sedan när de elektriska skrivmaskinerna kom...
bara det var revolutionerande ;-)
och sedan kom datorerna.....kommer ihåg hur spännande det var på jobbet när de kom
kul minnen

3 Scaniatjejen:

Rejäl skapelse det där! Tänk så fort saker ändå ändrats, t ex telefonhytterna precis som du skriver.

4 Hanna:

De är vackra de där brevpressarna, jag har ett par stycken jag med. Loppisnörd som jag är vet jag också att de brukar kosta en del på loppisarna.

Klart minns jag "På rymmen", det bänkade jag mig framför på fredagarna. Minns att jag satt som på nålar, det var ju så spännande rakt igenom. Ja dagens barn stirrar förvånat på en när man berättar om hur samhället såg ut bara för 10 år sedan, utvecklingen går snabbt.

5 Lajsas Fotografi:

Jag skulle vilja besöka en glasblåsare! Tycker det är fascinerande =)

Kommentera här: