Ansamling


Denna vecka vill Birgitta se en ansamling. Jag passar på att visa två olika, det är ju april månad.

 
När vårsolen värmer samlas kondisbesökarna på uteplatserna. Ansamlingen av krokusar i närheten är mäktig!
 
Det finns mycket vårblommor längs Junkergatan i Örnsberg. Ett härligt vårtecken!
 
Men i ett tydligt hörn av Aspudden långt därifrån, finns en helt annan ansamling.
Jag hoppas att denna lilla snörest är den sista jag ser denna vinter, även om vi är inne i april, en lynnig vädermånad då det ibland kan komma nederbörd i form av snö. "Mjäll" brukar kompisen Olle kalla det vita som faller från himlen.
 
 
Tydligt hörn av Aspudden på gränsen mot Gröndal och Liljeholmen.
 
Essingeleden passerar nära förbi och sprider sin ständiga bullermatta över nejden, så hörnet är inte riktigt lika fridfullt som det kan se ut.
 
En sista titt på en sandhög (halkbekämpningsmedel) uppblandad med de sista snöresterna.
 
 
Snart finns inte ens fukten kvar av snön i det hopsopade gruset.
 
 
Nu siktar jag in mig på lite mer vårblommor och andra bevis på att vi fått vår och snart kan börja njuta av sommarvärmen.
 
 
Igår var bloggbidraget från innerstan, idag är det bidrag nr 33 från närförorten Aspudden.
 
 
Säkert vill du se fler tolkningar av temat "ansamling"!
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

En höjdare att kunna sitta ute och fika och samtidigt njuta av olikfärgade krokusar! Men mera "mjäll" vill vi väl inte ha den här säsongen, jag tycker att vi siktar in oss på sol och värme!

Svar: Jag kan bara instämma i dina önskemål om sol och värme. :-)
Erik

2 Erika:

När jag ser alla krokus blir jag direkt förflyttad hem till trädgården i föräldrahemmet, precis så ser det ur där på våren, också gula krokus. Det är en fröjd att ser hela denna blomsterprakt. Tänk ändå så mycket vackert naturen ger till oss att tar del av. Jag njuter i fulla drag för varje liten gren som håller på att knoppas eller en fågel skönsjungande i någon trädtopp knappt synlig,men vida omkring hörs dom.

En fin tid vi går till mötes. Hoppas inte det vita faller mer nu. Minns en påskhelg det måste har varit innan -68 för min morfar gick över det året i dec. han finns med på fotot, så kanske 66-67 är osäker. Dagen innan var det iallafall ett enastående vårväder, men påskafton då var det som hela himmelen blir helt bakvänd. Oh, så mycket snö det kom. Vädrets makter var oförutsägbart redan då.


Dina bilder är fina att beskådar!

Svar: Visst är krokusarna fina! Det finns många på några gräsmattor längs Junkergatan.Det blir tidigt varmt längs husväggarna och de första snödropparna i kvarteren brukar hittas där, samma med påskliljor. :-)
Erik

3 Anneli - A'la Foto:

Den första bilden är ju bara för ljuvlig! Riktigt härligt med vårsol! :)

Ang. min bild. Busken heter Tibast och har små rosa blommor över stammarna. Det jag tror du menar med de "gula blommorna" är helt enkelt de nya fräscha bladen som har kommit lite i topparna här och där! :O)

Svar: Tack för svaret. Den verkar redigt farlig den där busken!Inget jag vill i trädgården.
Erik

4 Hanna:

Första bilden är verkligen en härlig vårbild, det är så det ser ut runt om i vårt land nu. Folk sitter ute och fikar medan krokusarna blommar i gräset. De sista snöhögarna försvinner nog snart, och gruset sopas upp. På min gård sopades det hela förmiddagen i dag, blev väldans fint :-)

5 anki-itte:

En underbar vårbild med krokus.

6 Lottisen:

Vilka härliga ansamlingar i den första bilden! Där skulle jag gärna sitta och fika! Hoppas den sista snön snart är borta!

7 BP:

Alltså ettan är ju en härlig bild!!! Inte bara perspektivet utan hur du fick med skuggorna, krokusarna och kvarterskrogen. En av dina allra bästa bilder tycker jag! Åsså har du breddat fotona. Riktigt, riktigt bra. Helhetsintrycket blir ju sååååååå mycket bättre och ger dina bilder rättvisa.

Mjäll gillar jag - alltså inte på jackan utan i din kompis uttryck. Det ska jag komma ihåg... till nästa år;-)

8 Monica o Jacob:

Den helt underbara vårkänslan man får av bild ett gör en glad;-)
Snö, här är den ett minne blott även om det var -4,5 i morse:-)
Ha en skön kväll

9 Eva Trillian:

Första bilden är så perfekt till temat och så vårlikt skön att jag inte orkar ta till mig de övriga, lite gråare (med snö? *ryser* ;))
fantastisk vinkel, ljus ... allt :)

10 Freja:

Motsatser i dina ansamlingar! Här är det betydligt mer snö kvar och inga blommor visar sig än...

11 Meta:

Härlig första bild och det är tur att allt slask och sand är bortsopat nu och våren tar vid.
Ha en fin dag
Meta

12 Ninnie:

Din första bild är verkligen härlig, en bild där man verkligen KÄNNER våren! Fin!!!

13 Anni:

Säger som BP - mjäll var ett bra uttryck för eländet!
De där som säger att det är så vitt och fint när det snöar,. de vet inte vad hundpissad grusbemängd stockholmssnö är.

Bilden på krokusar och fika, den köper jag direkt! Underbara vår!

14 Scaniatjejen:

Vilken ljuvlig samling vårblommor i första bilden! De andra ansamlingarna är vi glad att de snart är borta.=)

15 pysselfarmor:

Visst är det härligt att sitta ute på gården såååå nu när våren är här...men förlåt mig för mig har våren kommit när återvänder från snörika Lapplandsfjällen efter påsk. Ja det är tur att man är olika för annars skulle världen vara trist!

16 Anemonen:

Många fina bilder du kommer med. Jag gillar alla de fina krokusarna som jag iaf njuter av. Min bild kommer från Öland och där vi brottet får man inte plocka stenarna. De är hur fina som helst så jag kunde inte låta bli:-)

17 Lajsas Fotografi:

Den första bilden var bäst! Så vackert krokusarna lyser upp!

Kommentera här: