Optiskt


När jag ser fönstertemat "optiskt" som Susanne valt denna vecka så tänker jag direkt på en regnbåge. Det är ju en optisk effekt när solstrålarna bryter igenom regndropparna och ger en regnbåge över himlen. Fast jag har ingen bra regnbåge i kombination med ett fönster så jag får ta ett helt annat fönster. Sedan kom jag att tänka på Pink Floyds omslag till skivan "The Dark Side of the Moon". Där är det ett prisma som bryter en stråle ljus.
 
 
         
Skojiga varianter, design: Storm Thorgerson (bilderna kan klickas större!)
 
Skivan som Pink Floyd gjort firar hela 40 år! Läs mer här om du vill.
 
Jag tycker fönstret här under påminner lite om ett glasprisma på högkant när man tittar igenom rutorna, rakt genom denna fönsteralkov. Fotot taget genom kamerans optiska linser, fast de ser man inte
 
 
 
 
Ett ovanligt fönster som verkligen sticker ut från husfasaden.
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Vad jag fick lust att plocka fram min Pink Floyd skiva nu när du skriver om bandet :0)

Snyggt fotat rakt igenom två fönster, blir en häftig effekt. Gillar hela kompositionen av bilden, färgerna är så vackra också.

2 Beppan:

Kreativt fotat! Kul effekt....

3 larans:

Snygg och kreativ lösning med ditt annorlunda prisma.
Kul med "extramaterialet" i ditt inlägg; prismor och musik, härliga båda!

4 Carl-Axel:

Ljusbrytningar från många källor och man anar en markbunden regnbåge. Fin bild och härliga färger.

5 Jah Hollis:

Det var ju en smart variant på temat. Och Dark Side of the Moon är i sin enkelhet ett genialiskt gjort skivomslag.

6 Anna Filipendula Rudbeckia:

Det är alltid så intressant att läsa dig. Att få dina tankar till bilden är kolossalt roande. Jag gillar oxå det skivkonvolutet.

Man kan faktiskt använda sina gamla omslag på en tavellist. Just nu skyltar jag med av Chicagos godingar way back.:) kul kul.

7 Pysselfarmor:

Vilken elegant och vacker bild...jag tycker att din bild ser ut som en målning.

8 Susanne:

Nu blev jag allt lite nostalgisk när du skriver om Pink Floyd. Minns så väl en resa till Paris med en väninna någon gång på sent 1970-tal då vi liftade ner genom Europa och hamnade i en gammal folkvagnsbuss med två tyskar och de spelade just den skivan på hög volym i natten genom Belgien. Ja, det var tider det. Och på resan hände mycket roligt.

Nåja, nu försvann jag i tankarna och glömde ditt fönster. Jo, visst påminner det om ett prisma och ljuset går ju rätt igenom det. Sen har du dessutom lite kromatisk aberration i bilden. ;)

Svar: Jaha, du gav mig något att kolla upp, "kromatisk aberration" visste jag inget om. Nu vet jag lite mer. :-)
Erik

9 Pumita:

Regnbåge, självklart! :) Kul med ett komplett inlägg med musik och allt! PF har jag inget speciellt förhållande till men ska ta och lyssna lite ifall jag känner igen...

10 Linnéa:

Kreativt med din Pink Floyd. Regnbågar är ju verkligen optiska.

Ha det gott!

11 llhertz:

Det är så kul att läsa ditt inlägg, minnas och fundera lite grann :)
Ovanligt fönster och en ovanlig bild. Riktigt bra!

12 Leena :

Så lurigt med prismorna, optik som bäst. Pink Floyd är en av mina stora favoriter och jag glömmer aldrig deras konsert på Ullevi en regnig sommarnatt.

Kommentera här: