Flygförsök


Tänk när vi började försöka flyga för drygt hundra år sedan. Vilka heroiska försök med olika flygplansliknande konstruktioner som drev en massa människor att försöka, en del misslyckades där andra hade större framgångar med sina flygande maskiner.
 
 
 
Under de sista åren på 1800-talet började dessa flyghistorier dyka upp i pressen. Här fransk tidningsillustration som beskriver ett av Otto Lilienthals flygäventyr.
 
 
 
Herring-glidflygplanet med flygaren Augustus Moore poserande, foto taget 1894.

Onekligen en intressant period, pionjärandan som gav många nya olika rekordflygningar som sedan ofta slogs av ännu någon flygare som flög fortare eller längre eller rent av både långt och fort. Än idag så verkar ingen riktigt veta vad som får flygplanen att hålla sig flygande, vilket är ganska lustigt även om det finns flera vetenskapliga teorier kring detta. Men att flygplanen flyger (och bra för det mesta) vet vi! Här finns en liten film om bröderna Wright!

Då och då kommer det någon spelfilm som tar upp olika flygare och deras bedrifter. Ännu är säkert långt ifrån alla äventyrliga flygresor beskrivna i någon film, men några har gjorts. Ett eget tidigt flygfilmsminne är en långfilm om Charles Lindberghs soloflygning över Atlanten i sitt flygplan Spirit of St. Louis. Jag vill minnas att jag såg den på tv, i svartvitt som all tv såg ut innan färg-tv:n kom på allvar. Charles flygning tog över ett dygn att genomföra. Filmen om nonstopflygningen över havet hade i huvudrollen som piloten Lindbergh Hollywoodstjärnan James Stewart, som säkert lockade en del publik till filmen.
 
Lindbergh på ett frimärke från USA.
 
 
 
Vilken våghals där på vingen! Många olika bedrifter och rekord slogs på löpande band.
 
 
Här finns några olika flygplan i en kort dokumentärfilm, några flygplansidéer kom nog aldrig ens upp i luften.
 
 
 
 
Det finns en fortsättning med olika flygande maskiner, du kan se filmen här!
 
Här en annan rolig liten film om en speciell flygning med det gamla planet Blériot XI när svenskt flyg firade 100 år, tala om jubileumsflygning!
 
 
 
Ett Blériot XI plan i luften.
 
Från detta äldre plan till ett lite moderna, Fokker D1 med hela tre vingar!
 
 
 
 
Är du intresserad av att se ett annat gammalt svenskt flygplan, som går under smeknamnet Tummelisa, så finns det en länk till en liten flygfilm här! Tummelisa hade två vingpar.
 
 
Bland spelfilmerna med flygandet som den bärande berättelsen har jag själv bara några få filmexempel. En svensk film är Jan Troells film om den kvinnliga aviatrisen Elsa Andersson i "Så vit som en snö" från 2001 med Amanda Ooms i huvudrollen. Även en tvådelad tv-film som bygger på Stieg Trenters "Lysande landning" snuddar lite vid flygning och flygplan. Ganska intressant att den handlar om sjöflyg och sjöflygplan. Det har gjorts tre filmatiseringar av Stieg Trenters många detektivromaner. med fotograf Harry Friberg som huvudperson.
 
 
       
Örjan Ramberg som Harry Friberg och sjöflygplan vid flyghamnen (klicka större!).
 
 
Det var SVT som på 80-talet gjorde dessa deckare med Örjan Ramberg i huvudrollen som fotografen Harry Friberg och med Stig Grybe som kriminalintendent Vesper Johnson. Lite kul är det att handlingen i "Lysande landning" utspelar sig på Lindarängens Flyghamn i Stockholm, dvs det handlar om sjöflygplan och ond bråd död i flyghangaren. Men så värst mycket flygande är det tyvärr inte i "Lysande landning", faktiskt inte heller så lysande skådespelarinsatser, även om både Marie Richardson och Göran Ragnerstam är med i denna Trenter-deckare. Miljöerna ska föreställa 40-talets Stockholm, men det är inte mycket miljöer som passerar förbi under deckaren, tyvärr. Men ändå kul att se.
 
 
Tycker att det är lite lustigt är det inte finns någon filmproducent som har tagit tag i dessa pusseldeckare som Stieg Trenter skrivit och försökt göra deckarfilmer av dem med tanke på hur poppis deckare är, rent allmänt. Det skulle helt klart kunna vara skoj att se annat är alla dessa Beck-filmer eller alla Wallanderfilmer och även skapa lite historiska deckarfilmer. Kanske har inga fler försök gjorts för att dessa tre deckare blev mindre lyckade filmatiseringar av Trenters pusseldeckare, även om de helt klart har vissa förtjänster. Kan nämna att även deckaren "Som man ropar" har filmatiserats med Tomas Norström i huvudrollen som journalisten Gerard Andersson. Måns Herngren, som kumperar med Plura i hans matlagningsprogram i TV 3, har en mindre roll som tysk nazist i denna tredelade tv-deckare. "Som man ropar" har inte med fotografen Friberg utan handlar mest om norska motståndsmän och en kvinna som journalisten fattar tycke för. Du kan se den svenska Trenter-deckarenYouTube!
 
Kanske dyker dessa tre Stieg Trenter filmatiseringarna upp i "Öppen arkiv" längre fram. "Öppet arkiv" har börjat visa upp mycket som SVT har varit med och producerat under åren. Redan har de fyllt på arkivet med en massa olika tv-program och serier och det kommer till äldre program hela tiden! Tyvärr kan programmen i Öppet arkiv inte ses utanför Sveriges gränser (läs mer i svt:s blogg här om rättigheter), men visst finns det mycket skoj i detta tv-arkiv!
Kul är det onekligen att det dyker upp flera program och äldre tv-serier som nu kan nå en ny publik, som "Babels hus" med Carl-Gustaf Lindstedt som Primus Svensson eller den roliga "Pistvakt" eller varför inte lite äldre humor som "Mosebacke Monarki" eller kanske den gamla thrillerserien "Operation Argus" från 1966 som utspelar sig under andra världskriget. Utbudet ser ut att kunna bli stort inom drama, sedan kan jag ju undra hur mycket som kommer att locka till tittande. Men att se en del svenska skådespelare i någon äldre tv-roll kan ju alltid vara roligt eller hur?
Men tillbaka till flyget!
 
 
 
 
 
 
Före Bromma flygfält så var det sjöflyget som gällde om man ville flyga från Stockholm.
Då flögs det en del till och från Lindarängen, som låg som en del av Värtahamnen.
 
 
Lindarängen med den stora hangaren nära vattnet, flygfotot taget 1931.
 
 
Redan på mitten av 1930-talet invigdes Bromma flygplats. Då kändes det säkert som man fick ta sig en bra bit ut från staden Stockholm för att nå flygplatsen. Ansågs både stor och modern för sin tid. 
 
Ett äldre vykort, ett flygfoto över Bromma flygplats i samband med invigningen -36.
 
 
Annat foto från invigningen av Bromma flygplats.
 
Vid invigningen av Bromma visades världens största landflygplan, en Junkers G-38 upp och (dåtidens) tyska flagga var hissad.
 
Bromma flygfält känns numera som ett område som ligger väldigt nära (för nära?) tät bebyggelse och Stockholm. Bullret från flygplatsen och andra problem väcker återkommande nya planer på att stänga flygfältet. Det finns en grupp som vill stänga flygplatsen, läs mer här! Flera gånger har planer på bostadsbyggande på flygfältet mött olika hinder. Flera mindre flygfält kring Stockholm, som Tullinge och Skarpnäck har stängt och bland annat bostäder har byggts på dessa markområden. Vi får se vad som kommer att hända med Bromma flygfält i framtiden.
 
 
Äldre foto från Skarpnäck, segelflygplan väntar på marken på att bli uppdragna i luften av motorplanet.
 
Ett annat mindre flygfält som fanns i närheten av Stockholm och som änvändes förr, mycket för segelflyg, var Skarpnäcks flygfält. Verksamheten där avslutades 1980 och numera finns ett stort bostadsområde på platsen.
 
Hmm, ett problem med detta inlägg märker jag av nu när jag kollar igenom det. Jag återkommer och skriver lite då och då på detta utkast. Hittar nya bilder och ny information. Inlägget växer och jag ser snudd inget slut!
 
Så det är hög tid att avsluta denna spretiga del ett och publicerar inlägget. Jag får kanske återkomma om ett tag med en "del två" där filmen "Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner" säkert kommer att ingå. Det är en långt ifrån ny film (den gjordes redan 1965), men den visade många gamla flygplan och den spelfilmen påverkade mig en hel del när jag i yngre år såg den på bio. Fast det tar vi som jag nämnt en annan gång... vid ett senare tillfälle.
Som alltid går det bra att tycka till och kommentera och kom gärna med tips. Hoppas du funnit något intressant så här långt.
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Anita - Malta:

Oj, oj.. här fanns det minsann en hel del !! Det är jag som pratar i nattmössan tror jag. Full rulle hos dig fast du inte är med i alla fotoutmaningar ! Roligt at se och så mycket intressant att läsa !!
Tror jag börjar med att kika på de fantastiska fotografierna. Undrar var du hittat dem. En liten guldgruva. Läsa får jag göra sen. Maken grillar och blir lätt lite kinkig om jag fastnar för länge vid dator när maten är klart ;-)

2 ElStiffo:

Härligt att läsa allt om flygning och flyg. Eftersom jag vuxit upp en bit från Bromma flygplats och legat och lyssnat på proppellerflygplanens uppvärmning av motorerna på morgnarna när jag vaknade så tycker jag att Bromma flygplats ALLTID ska vara kvar!

3 Jah Hollis:

Tänka sig att Malmös gamla flygplats, Bulltofta, invigdes drygt tio åt före Bromma. Men Bulltofta är, tvärtemot Bromma, sedan länge nedlagt och har ersatts av Sturup som ju ligger nära tre mil utanför Malmö. Har för övrig en kompis som kör flygbussen. :-)

4 Linnéa:

Det var ett mastigt o härligt inlägg. Ska titta igen! Väl påläst som alltid. Härligt att du är i farten igen!

Kommentera här: