Vanligt fönster

 
På väg mot en äldre byggnad i solskenet, ganska kallt i luften.
 
Den låga solen skapar tydlig skugga på gata och hus.

Jaha, det blir att jag visar upp flera fönster denna gång. Susanne som håller i temat vill denna vecka se ett vanligt fönster. Solen sken denna resdag, så det blev lite skugga på trähuset och även på husen på väg dit längs Järnvägsgatan. Det temat "skugga" hade Sinneskatten nu senast, mer skugga hittar du här! Nog är väl även fönstren på husen vanliga, speciellt detta stationshus (flera foton här under) har ett typiskt vanligt utséende. Finns många liknande stationshus i vårt land, de flesta verkar vara byggda med samma ursprungsritning som mall/underlag. Kanske inte så konstigt, vissa funktioner ska husen inrymma, som en väntsal för resenärer. Jag gillar dessa äldre stationshus, som ser ganska lika ut över hela landet, om de inte har blivit ersatta av modernare stationsbyggnader. Just denna station kan du få se om du passerar Lycksele under din resa.
 
 
Balkongen på övervåningen ger en fin skugga på stationshusets fasad tycker jag.

Går över stationsplan och runt huset. Finns inte så många resenärer vid stationen.
 
 
Det här är väl vanliga fönster? Namnskylten på stationen kommer jag att återkomma till i annat tema snart. ;-)
 
Förr var det ofta stinsen som brukade bo i lägenheten ovanpå väntsalen i stationshusen.
Men jag undrar vem som nyttjar bostaden nu för tiden? Stinser är väl lite av en utrotningshotad yrkesskara numera och tydligen är lokförare lite av en bristvara (enligt denna artikel i DN).
 
Blivit lite inspirerad av Hanna som tar många fina foton på bland annat gamla byggnader. Just byggnader har Hanna samlat här om du vill kolla mer.  :-)
 
 
 
 
Men främst är inlägget mina bilder på några vanliga fönster på ett vanligt trähus i många samhällen.
 
 
 
• Kategori: FönsterTaggar: Lycksele, järnvägsstation, tågstation; • Kommentarer (13)
Erik

Kommentarer:

1 larans:

Vackra bilder och visst är det vanliga fönster, iaf på sådana här gamla fina byggnader.

2 Jah Hollis:

Ja, järnvägsstationer har säkert en liknande utformning i många mindre orter. Vanliga fönster, javisst.

3 carina:

Ja du har en poäng där , visst är stationshus ofta lika. Fina skuggor.

4 Jah Hollis:

Och fina skuggor! :-)
Missade lite att du hade två teman i ett inlägg där. Efterverkningar från gårkvällen kanske. Hm!

5 Linnéa:

Skuggorna på huset blev fina. Känner igen mig som du förstår. Det lilla stinshuset är läckert. Sådana hus är väldigt attraktiva som bostäder eller sommar-hus nu!

Svar: Tack för kommentaren, men så litet tycker jag inte stationshuset är! :-) Kanske inte heller lämpligt som sommarhus så länge tågtrafiken finns kvar, hoppas tågen fortsätta rulla, ett trevligt transportmedel tycker jag som bör gynnas när det går.
Erik

6 Stare Ström:

Det var en väldigt vacker byggnad med vackra, vanliga fönster. Skuggorna fick du också till fint!

7 Susanne:

Lyckseles järnvägsstation - vilken fin byggnad, och inte ett dugg lik Eslövs stationsbyggnad, så för mig är det gula trähuset ganska ovanligt. :)

Svar: Tycker jag sett en massa stationshus som sett ganska lika ut även om färgen kanske varierar. Har jag vägarna förbi ska jag kolla in Eslövs station. :-)
Erik

8 Hanna:

Så vackra och riktigt krispigt kalla bilder du visar, med den blå himlen syns det att temperaturen inte kan ha varit så hög. Gillar skuggorna i båda bilderna, på den första med hälften av balkongerna i skuggan och resten soldränkta. Vackert gammalt stationshus, kul att se att det är Lycksele, en av mina kompisar har precis flyttat dit. Bra att de bevarar de gamla stationshusen, det är många som har fallit offer för stora och tråkiga komplex.

Kul att jag inspirerar med mina bilder :0)
Ha en fortsatt fin helg!

9 Fia:

Det syns tydligt hur snett de efterlängtade solstrålarna faller in mot fönstren. Man kan föreställa sig att de som bor där uppskattar att solen når långt in i rummen nu efter den den mörka vintern.

10 Kicki:

Vilken värme i den första bilden! Stationshus brukar vara lätta att känna igen, skulle kunna tänka mig att bio i ett:)

11 llhertz:

Ja titta fler bilder från Lycksele, trevligt! Liksom du är jag förtjust i gamla stationshus och andra hus byggda för ett särskilt ändamål.
Och vanliga fönster och skuggor, absolut. Den där balkongskuggan är särskilt fin *nickar instämmande*.

12 Eva Trillian:

Fina byggnader :) Och skuggor, förstås!

13 Monica o Jacob:

Härligt med den långa balkongskuggan på husväggen;-)
Två teman i en smäll inte illa

Kommentera här: