Våryra!


Våren kommer mer och mer. Kyliga nätter gör att det går lite trögt för våren, men på dagarna har solen börjat värma så smått, skönt. :-)
Sinneskatten vill se lite vårtecken, lite våryra denna fredag.
På en del platser där vårsolen kommer åt har vårblommor börjar dykt upp och knopparna syns tydligt på en del buskar. Men snön finns kvar på sina ställen, som nere i Vinterviken... där har kommunen tippat en massa snö även denna vinter!

 
Lustiga knoppar på busken. Här kommer solen åt!
 
 
Påskliljor i en snöfri blomrabatt.
 
 
Trevligt vara tillbaka ute på nätet igen efter ett ofrivilligt avbrott. Ett ganska långt avbrott. Comhem väljer att kalla det en driftstörning, fjantigt.
Ska förklara lite av min, vår sida på detta avbrott.
Under själva påsken så dog både bredbandet och alla tv-kanalerna här hemma hos oss. Just under påskhelgen när man hade extra med ledig tid. Sambon hade tänkt att släktforska en del, men det gick ju inte utan internet. Sonen var på besök hemma över helgen och kunde inte använda internet eller se på tv, klart trist. Långfredagen blev ännu längre när man inte hade vare sig datorn eller tv:n att kika på! Tur vi hade varandra och fint påskväder var det ju. Tala om att vi blev förbannade när det dröjde innan de fixade felet också! Påskafton inget internet och ingen tv då heller! Samma sak påskdagen och annandagen. Det dröjde hela påskhelgen, ja ännu längre in i veckan innan Comhem som vi har som bredbandsleverantör fixade felet och gav oss tillbaka tv och internet. Allt slogs ut! Jag trodde att man alltid hade tillgång till SVT och TV4 för viktig samhällsinformation, men så var det inte alls. Där fanns bara en dålig bild, omöjlig att titta på (mer som "myrornas krig" på tv-rutan). Via digitalboxen fanns ingen signal, bara svart i rutan. Tur att vi inte har telefonen via samma företag, då hade vi ju inte kunnat ringa heller på den fasta telefonen under påsken. Har ännu inte fått någon förklaring på vad som hände, vad som var orsaken till felet så att allt slogs ut! Funderar allvarligt på att byta leverantör nu när Comhem skötte sig så dåligt. De må ha rolig reklam, men är inte alls bra på kundservice och att fixa fel som uppstår! Just bristen på information irriterade mig mycket. Kundservice sa att de hade tekniker ute som letade efter felet, men inget hände under hela långhelgen! Jag ringde flera dagar och fick tala med olika personer men ingen gav vettiga svar. Jag är mycket tvivlande till att de ens försökte fixa felet under påskhelgen, säkert var även Comhems tekniker lediga under de röda dagarna. Först när det var vardag igen så kunde de rätta till felet och vi fick tillbaka alla tv-kanalerna och internet efter ytterligare ett par dagar. Säkert kunde de ha löst felet om bara någon hade jobbat under helgen, andra än de som fanns på kundtjänsten i Härnösand. Där fick jag ju ingen vettig hjälp och ingen återkom fast en kille sa att han skulle återkomma. Jo, jag fick ett sms. Där stod; "vi har nu utfört en åtgärd i den driftstörning ni rapporterat. Om felet kvarstår kontakta kundtjänsten." Comhem har alltså lagat felet, men ingen förklaring till vad som var fel, varför denna driftstörning. Suck! Så jag har kvar min misstanke om att reparatör/tekniker dök upp först när det var vardag igen. Men detta är bara vad jag tror, eftersom jag troligen aldrig får veta sanningen bakom denna driftstörning. Vadå driftstörning jag hade ju ingenting, snarare hade vi ett avbrott än en störning! Comhem gav oss ingenting av det de lovat att leverera till oss under hela påskhelgen! 
Varför ska det vara så svårt att ge kunden vettig information och vad får vi för kompensation nu när vi var utan tv och internet under hela påsken?! Jag är klart sur på Comhem!
 
Här på bloggen kan jag beklaga mig lite och nu har jag fått göra det, i alla fall lite.
 
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Fina vårtecken du bjuder på denna kalla vår till trots. Det är dock kul att se att knopparna är på väg, tussilagon börjar visa sig och så även krokus.

Himla tråkigt med tekniskt strul, speciellt också vid en storhelg. Tur som sagt i alla fall att ni hade varandra och ett fint väder. Numera är man väldigt beroende av internet och TV, man känner sig nästan lite handikappad utan. Även jag har Comhem, men har tursamt nog haft lite strul. Jag surfar, ringer och tittar på tv med dem. Hoppas det löst sig nu och att ni får surfa och titta på tv i fred. Sin dåliga service är dock något Comhem borde se över. Ha det gott!

2 Jah Hollis:

Ja, våren kommer så sakteliga nu, lite smygande så där.
Strul med det tekniska, som man vill ska fungera är ju aldrig roligt, så jag förstår dig.
Samtidigt kan man ju reflektera över hur beroende vi blivit av att ha ständig tillgång till såväl TV som Internet. Just Internet har vi ju inte haft så länge alls i ett historiskt perspektiv, ändå har det fått en enorm betydelse i våra liv.

Svar: Kloka ord. Visst anpassar man sig fort och blir beroende. Fast det kändes såå dumt och trist att det försvann just nu under (hela) påsken.
Erik

3 Violen på Brandholmen:

Skönt att våren kommer så sakterliga med påskliljor och knoppande buskar! Vi väntar ju så otåligt!
Förstår din frustration över teknikkrånglet!Det är jobbigt att inte kunna påverka så att man får en lösning av problemet! Tänk vad teknikberoende vi har blivit!

4 Inger Maryissa:

Ljuvliga vårbilder !
våren är äntligen här även om det går trögt just nu p.g.a. kylan
Men blir det varmare så kommer nog allt slå ut i rasande fart.
Detta är en så ljuvlig tid på året

trist med avbrottet på bredband Och TV ni fick under hela påsken
och just under denna storhelg...sånt är inte rolig...
och ja, tur att ni inte hade telefonen hos Comhem också
Själv har jag bredband ( mobilt ) hos Telia och även fasta telefonen
och jag har TV hos Comhem.
Så om något strular, så strular i alla fall inte allt.

Svar: Tack för din kommentar. Du har löst det smart.
Man ska nog akta sig för att ha all frukt i samma fruktkorg om jag uttrycker mig så. :-)
Erik

5 Mormor:

Det er ikke greit når man ikke lenger har adgang hverken til tv-signaler eller Internet. Om man da ikke har en mobilenhet i bakhånd til pc.
Det er ikke morsomt.

Og forklaringer kan man vel neppe håpe på ei heller kompensasjon. MEN COMHEM har jo ikke levert hva du har betalt for? Det burde man gjøre noe med.
Fine bilder, forresten :)

6 Anneli - A'la Foto:

Har ni påskliljor som blommar? Vad vackert! Och knopparna är på bristningsgränsen! Fint tolkat!

Ha en skön helg!

7 Mias Mix:

Vackra vårbilder, speciellt knopparna!
Tråkigare med strulet med Comhem. Det tekniska ska liksom bara fungera.

8 Pumita:

Påskliljor redan?!! Så underbart! Nu blir jag alldeles yrslig... behövs inget maskrosvin här inte. ;) Jag kan berätta för dig att jag faktiskt har ätit maskrosor. Jag var tre år gammal och moffsade i mig ett antal gula och fina blommor (förtjust i vegetarisk kost redan då!) så att jag fick utslag på hela kroppen. Vad lärde jag mig av detta? Bara se men inte röra! Inget maskrosvin för mig alltså. ;)

Så himla trist det där med Combort som krånglar och inte ens behagar upplysa sina kunder om vad som hänt! Betalar man dyra pengar för att det ska funka så ska det banne mig göra det också. Fast ibland kan det vara rätt skönt att "tvingas" till att göra andra saker. ;) Kul att du är åter iaf!

9 Eva Trillian:

Vackert med påskliljor i full blom? Var gömmer de sig? Här har vi då inga!

10 Monica o Jacob:

Vilka härliga vårtecken du visar,dom små runda knopparna var riktigt söta.
Teknikstrul är inte roligt har bredband hos Telia och tv hos Boxer så det brukar alltid vara något som funkar här som tur är.
Ha en skön helg;-)

11 Marit Johansson:

Så dåligt av comhem.. bökigt att hålla på och byta leverantör också. Vi har all tv, tele, internet via telia och jag tycker det funkar perfekt där vi bor. Irriterande att sådant just händer en påskhelg!
Vilket lustigt träd på översta bilden, ser ju ut som svampar!

12 Anemonen:

Åh nej vilken trist påskhelg utan de moderna medierna.Sånt gillar inte jag. Jag har som väl är mobilt bredband från Telia och det funkar bra nu, men det strulade för något år sedan pga dålig täckning helt enkelt, men nu går det som på räls nästan.Jaså frugan släktforskar - trevligt för det gör även jag. Då går tiden fort och så spännnade det är. Jag är förvånad att påskliljorna har kommit så långt hos dig. Här kan man inte ens skönja dem. Ha en fin helg.

13 B i r g i t t a:

Våren har verkligen kommit till dig - mer än hit till Lund - Lyckost!

Svar: Våren kan ses bara på några ställen där solen kommer åt bra på dagarna och höjer temperaturen betydligt i rabatterna. :-)
Erik

14 Pysselfarmor:

Men oj har du hittat påskliljor!

Comhem har jag bara hört folk klaga på....

15 Mona:

Kul att du hittat påskliljor. För en vecka sedan var jag ute och letade efter blommor och knoppar på buskar, men fann absolut ingenting. Får ge mig ut i helgen och kolla igen. Mycket kan hinna hända på en vecka.

Du har säkert helt rätt i att dom struntat att leta efter felet under påskhelgen. Det kostar väl för mycket!

16 Gärdsmygen:

Vilka vårtecken du hittat! Speciellt irriterande att vara utan uppkoppling när vårvärmen inte infann sig under påsken.

17 ormbunke:

Det skall göra ont när knoppar brister. Apropå ditt haveri med Comhem. Ha de gott i helgen.

18 Åke:

Så långt din vår kommit :) Här har dom hotat med 2 dm snö nu också!!! Det snöar lite nu... men april ut kan allt hända. Bredband och tråkigheter, vet hur det känns. Det värsta är när man ringer upp får man dra samma historia igen. Jag vart rätt sur då jag var utan i 10 dagar, sade lugnt varje gång till slut: Jag är den besvärliga kunden som ringer igen, kolla i spalten till höger att jag är antecknad! När man ringde för åttonde gången typ. Det värsta är när man inte får något svar om vad felet är. Och man blixtrar skarpt då de ska framföra till tekniker!!! Ja vad blir man för hjälpt av det. Surfar väl en sak man gör via internet! Men allt det viktiga som att sköta bankärenden, min sambo är god man och det blev stora problem eftersom banken styrt över till internet., som allt annat en bank vill att man ska göra. Sedan måste jag koppla upp mig när jag jobbar hemifrån rätt ofta... ja man kan bli less för mindre. Byt leverantör om problem uppstår igen! Stå på dig! Dom ville ersätta mig, men jag påtalade att jag ville ha ett fungerande internet :) Kul att du är tillbaka igen :)

19 Anni:

Vilka sprickfärdiga knoppar, vore det bara lite varmare nattetid så fick vi snart se mer grönt. Men tänk att påskliljorna kommit så långt vid fasaden, mikroklimatet där skiljer ser otroligt från det ute på plana gräsytor.

Vilket elände med strulet, hoppas att du var ute och avreagerade dig i det fina vädret istället? Här har vi telefon, internet och tv från tre olika leverantörer, så fungerar bara elen klarar vi oss ganska bra.

20 Linnéa:

Vad tråkigt o stökigt det blir när störningar kommer o man har det mesta i Com Hem. Konstigt att vi klarade oss några kvarter längre bort från er. Vårt hus ska lägga in fiberkablar, då har det bestämt att vi ska gå över till Bredbandsbolaget. Gratis ett år. Men kanske gäller det bara TV, vet inte än.

Skönt att det funkar nu!
Kram!

21 Com Hem AB:

Hej,

Naturligtvis är det tråkigt om det har varit ett långvarigt avbrott i ditt område under påskhelgen och vi ber om ursäkt att det drog ut på tiden.

Om felet har varat längre än 24 timmar och om du har anmält problematiken till vår kundservice så har du rätt till kompensation i form av avdrag på din faktura.
För att begära en kompensation så kontaktar du vår kundservice via telefon eller e-postmeddelande.

Om du önskar så kan vi kontrollera dels vad felet berodde på men också se över en eventuell kompensation, fyll i så fall i formuläret som finns på länken nedan.

https://www.comhem.se/socialmedia

Med vänliga hälsningar
Maria Johansson
Kundservice

Kommentera här: