Bevakat


Bevakat är fönstertemat som Susanne ger oss denna gång. Väktare ser man stå både här och där ute på stan, bevakande olika byggnader och även butiker och gallerior. Otaliga är de kameror som snart finns i varje gathörn och filmar oss när vi rör oss på stan. Kanske ökar det känslan av säkerhet, jag vet inte riktigt. Helt klart bevakas vi på många olika sätt i samhället!
Jag väljer dock en lite annorlunda, mer fantasiartad variant på bevakat denna gång.
 
 
 
 
Detta palats och dessa fönster "bevakas" av spännande figurer som håller i lyktorna på husfasaden. Figuren med det kraftiga skägget tycker jag för tankarna till liknande figurer från "Sagan om ringen" och andra fantasieggande berättelser. Kanske har han rent av några magiska krafter?
Galler för fönstren på gatunivån hindrar också objudna gäster från att ta sig in i lokalerna.
 
 
 
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Violen på Brandholmen:

Jättefin bild och lite annorlunda tolkning av temat! Det här gillar jag!

2 Jah Hollis:

Man kan ju säga att du fått med dubbel bevakning i ditt fönster.
Själv har jag i dag fått möta en gammal musikalisk hjälte i samband med Record Store Day i Malmö. Det kommer ett blogginlägg om detta, är det tänkt:
http://jahhollis.blogspot.se/2013/04/skivaffarernas-egen-dag-firas-i-morgon.html

3 Jah Hollis:

PS. Jodå, det blev några nya ölbekantskaper i går, mest svenska faktiskt. Men tyngdpunkten vid mässan ligger på whiskyn och där fanns möjlighet att prova allt från riktigt gamla, svindyra årgångar till mer prismässigt normal brukswhisky. Kul, men det kostar också att pröva sig igenom ett antal sorter. DS.

4 Kakan:

Fint bevakat fönster...
Vårkram Kakan

5 Della / Var Dag ett Äventyr:

De behöver nog ha lite magiska krafter om de ska orka hålla uppe de där lyktorna. De ser tunga ut.
Trevligt på temat bevakning.

6 Stare Ström:

Bra tolkning! Han ser mycket bestämd ut och med den "upplysningen" vågar sig väl ingen in?!

7 Anita A:

Kul med en annorlunda vinkling på bevakade fönster. Inte en enda dekal inom synhåll!

8 Anna Filipendula Rudbeckia:

Ja men himmel vem vågar sig på med en sådan filur som vakt. Tänk vad man ansträngde sig förr med att dekorera. Så fattigt det är i dagens arkitektur egentligen..bara stramt och strikt.Vilket jag i och för sig är väldigt förtjust i. Men jag fascineras ändå av det mer historiskt eleganta och sagolika :)

9 Susanne:

Jo, förutom den vakande figuren i skägg så är det ju en till som håller ett vakande öga på fönstren: mannen i det övre vänstra hörnet som ser ganska barsk ut.

10 Fia:

Det var en fin fönstervakt! Den skulle man absolut inte våga ta sig förbi!

11 Pysselfarmor:

Snygga bevakningar här. Och bilden är vacker!

Det var en klädbutik på Östermalm jag fotograferade så kläderna där är nog inget som jag tar mig råd att köpa
;-) en kjol går väl på ett par tusen sådär.....

12 Hanna:

Nämen vilken lustig lampa, vet inte riktigt vad man ska kalla figuren för. Någon blandning mellan jultomten, Robin Hood och en muskelknutte ;0) Häftig tolkning!

Tror att rättscentrum inrymmer det mesta inom rättsväsendet i stan. Allt samlat på samma ställe.

13 Bitten:

Härlig tolkning, gillas!

14 larans:

Fin och annorlunda fönsterbevakning. Jag gillar bilden, och visst går tankarna till Tolkiens värld. (Jag läser just nu Hobbiten, så det är lätt att associera.)

15 Pumita:

Hobbitar och sånt vet jag inget om men bilden är jättesnygg! Och självklart passar det till temat, behövs ingen livlig fantasi till det. :)

16 llhertz:

Ett dubbelbevakat fönster. Tuff liten figur du fann där, en lyktgubbe som ser allt :)

17 Leena :

Trevligare med mystiska figurer som bevakar än vaktbolag som patrullerar runt. Fast tyvärr behövs ju bevakningen. Igår gick ett vaktbolag runt i vårt villakvarter och sålde bevakning. Fast inte hos oss, vi har larm sedan länge och det syns ju med skyltar mycket väl.

18 Carl-Axel:

Om det inte varit för stavningen kan "bakom lyckta fönster" passa till din fönsterbild. Fyndig lösning.

19 Anni:

Kungsträdgårdsgatan, eller hur? Underbara lyktor!
Blir så lycklig över de dekorerade fasaderna från förr, vilken kontrast mot dagens glasfasader ...

20 Kicki:

I fantasin så ser jag den bli levande när någon obehörig försöker ta sig in!;)

Kommentera här: