Bokligt fönster.


Nere i Göteborg har Bokmässan precis öppnat och då tycker Susanne som håller i fönstertemat att det kan passa bra att ha böcker i fokus och fönster denna vecka.
Det har stormat en del kring Tintins seriealbum under senaste veckan och själv är jag irriterad över att serierna i Dagens Nyheter blivit färre och hamnat lite på undantag, DN har inte längre någon seriesida i sin kulturdel. Seriealbumen med Tintin plockades bort från Kulturhuset och Serieteket en dag i början av veckan för att sedan komma tillbaka någon dag senare. Här kan du läsa lite om Tintins äventyr på Kulturhusets bibliotek.
Det finns snart ingen anledning att fortsätta prenumerera på pappersupplagan av DN längre, när de krymper utrymmet för flera saker som jag gillar och bryr mig om (som de dagliga serierna) i tidningen! 
Det känns tråkigt, men DN kan inte fortsätta att banta bort för mycket av sin papperstidning. Då försvinner snart de sista trogna läsarna.   
Noterat att Aftonbladet kan ha olika bilder till en nyhet i pappersupplagan jämfört med nätupplagans nyhetsbild. Tydligen anpassar de bildvalet i pappersversionen till en äldre publik!
Pappersböcker tycker jag fortfarande är att föredra framför elektroniska bokvarianter. Det är trevligt med en pocketbok som reselektyr.


 
Kanske syns det att det är många seriealbum och böcker om serier på borden.
Jag väljer dessa böcker med både text och bild.
 
Undrar hur mycket plats seriealbumen får på Bokmässan?
 
 
 
Erik

Kommentarer:

1 Hanna:

Ja det är tråkigt när de börjar sålla i bokhyllorna. Det är ju en del av vår historia, hur folk har sett på folk genom tiderna. Istället för att plocka bort problemen så bör man diskutera dem. Tintin är ju en riktig klassiker som nog de flesta läst. De flesta har nog också en ganska sund inställning till det de läser, ser och tolkar på rätt sätt.
Bra bidrag!

2 Pysselfarmor:

ja man kan undra hur mycket litteratur det skulle bli kvar bland "äldre" litteratur om man börjar rensa utifrån de kriterierna....tror nog att de flesta av oss kan tänka själva och ta ställning och de som inte gör det kan man inte påverka genom att förbjuda en viss litteratur....
själv gillar jag också "pappersböcker"...lyssnar enstaka gånger på ljudböcker. En del, som inte känner mig så väl, kan då fälla kommentaren att jag är omodern och då blir det så roligt när det kommer fram att jag jobbar med IT och är systemutvecklare --- det går liksom inte ihop för dem att jag skulle vara omodern då! Det är så enkelt som att jag gillar att bläddra i en "riktig bok" och inte ha den i örat eller på en skärm!
;-))

3 larans:

Intressant och tänkvärt inlägg. Det finns naturligtvis skäl både för och emot i de här aktuella bokliga frågorna om både innehåll och form.
Någon fråga om det bokliga i din fönsterbild är det dock inte!

4 Leena:

Nej, dagstidningar prenumererar vi inte längre på utan läser på nätet. Något kan man ju missa men jag lusläste inte papperstidningarna heller. Böcker vill jag däremot hålla i, bäst tycker jag nog om pocketböcker. Och Tintin-historien blev ju nästan komisk.
Ha en skön helg!

5 Stare Ström/Kråkvinklar:

Egentligen en märklig utveckling när man vill uppmuntra till läsande. Serier är en bra inkörsport. Och se så stor mangan är i Japan! Bra bokligt fönster!

6 llhertz:

Aktuell och läsvärt. Att tänka rätt kan bli så fel men allt löste sig med lite eftertanke ;)
Ditt bokliga seriefönster är rätt rakt igenom!

7 Linnéa:

Ser ut som bokrean? Eller var är du? Bra bild på vimlet blev det i alla fall. Själv nyss hemkommen från Göteborg.
Ha det gott!

8 Anita A:

Än så länge läser jag mest tryckta alster av olika slag. Intressanta iakttagelser du gjort och ett väldigt bra bokligt fönster.

9 Klimakteriehäxan:

Jo då, serietidningar och böcker är ganska så flitigt representerade på mässan. Fast naturligtvis är det mest "riktiga" böcker, numera utmanade också av e-böcker, minipocketar och cd-inläsningar.

Svar: Trevligt att läsa att även serier finns med på bokmässan. Tack för din kommentar.
Erik

Kommentera här: