Blad.


Blad är trisstemat denna vecka. Försöker få till någon infallsvinkel, det är lite trögt denna söndag. Läser lite i ett medlemsblad som kom med posten nyligen. Varför inte, det bladet kan jag ju ta med! Klurar lite mer kring olika typer av blad och så här blev min triss när jag funderat klart och tagit mina foton.
 
 


 
                           




 
 

 
 
 
 
 
 
Kanske behövs det ingen förklaring men jag bjuder på en ändå. :-)
 
Först är det senaste medlemsbladet i lokala hembygdsföreningen, alltid lika roligt att läsa. Mittenbilden är några vissna blomblad. Tycker det kan bli vackra bilder på gamla blad också.
Avslutar med en personlig favorit. Tredje fotot är ett knivblad som varit med om mycket! Om det inte syns kan jag tala om att det är en Morakniv. Kniven har täljt en massa olika pinnar allt från grillpinnar till trägubbar, öppnat olika burklock och rensat fiskar. 
Det får bli min trio med olika blad.
 
 
 
Här kan du se många andra tolkningar


 
Erik

Kommentarer:

1 Marit Johansson:

Tänk att vissna blad också kan vara vackra, favoriten här är mittenbilden!

2 Olle:

Är det verkligen en Morakniv?? Vad jagminns var de utan"parerklinga och rödskaftade. Detta ser mer ut som en äkta Scout-kniv. Inte för att jag vill hacka men.....

Svar: Kniven är i alla fall gjord i Mora! Förstår vilken modell du menar. Den med rött skaft är säkert den vanliga Morakniven som många har. Men bra ha parerstång på kniven när man täljer, så slipper man halka till och få skärsår. :-)
Erik

3 Stare Ström/Kråkvinklar:

Vi har varit inne på samma tankar! Roligt med teman som man kan tolka på olika sätt. Jag faller för den rejäla morakniven!

4 Monica o Jacob:

Vilken bra varierad triss, min favorit blir dom fina vissna bladen;-)
Ha en skön kväll

5 Pumita:

Kul med variation! Jag är egentligen ingen "blomälskare" men den mittersta bilden tilltalar mig extra. Superfin!

6 Rantamor:

Jag måste säga att jag gillade knivbladet, och det för att det syns att kniven har blivit använd...
ettan tänkte jag först...vaddå ???
Men kom fort på att det var ju ett blad.
Fiffigt.

Tjingelingen.

7 Maria:

Fint trissat! Blombladen blir min favis :)

8 Gärdsmygen:

Varierad triss och det står Mora på kniven!

9 Steffe och Ingrid:

Fin och klurig variation på temat - jättefina bilder!

10 llhertz:

Och jag som trodde alla moraknivar hade rött skaft som min ;) Du har en suveränt variationsrik triss här! Ofta är det bra att få klura lite eller hur? Kul är det också :)
Stort tack för dina uppskattande ord, de värmde!

11 Hero:

Det här var en variationsrik triss! Fint! Ha en trevlig vecka!

12 Åke:

Det knivbladet ser ut att ha varit med om en hel del. Jag trodde också att alla Mora knivar var röda. Vilket år kan det vara ifrån? Men en sak anser jag att kvalitén var bättre förr. Trevlig och bred triss!

13 Artlover:

Blad i olika former ser jag. Bra dokumenterat vad blad kan vara:-)

14 Linnéa:

Nu fick du allt till det! En fin varierad triss. Slår väl ett x:a slag för hembygdföreningen förstås, lokalpatriot som jag är. Men gillade morakniven o den vissnade rosen också!

15 Tina:

Jo men visst fick du till din triss :) Bra varierad triss med olika blad att vända på.

16 veronica-ifokus:

Så nedrans påhittigt och kreativt av dig!! Gillar verkligen 3:an KLOCKRENT!!!

17 Anitas Blogg - Malta:

Trots att det var lite trögt lyckades du ju få ihop en jättebra och varierad triss. Fina bilder alla tre! Blombilden är strålande även om den är lite vissen :-) Morakniven syns att kunna användas till mycket och informationsblad om sin egen hembyggd är det alltid kul att ta del av. Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!!

18 Pysselfarmor:

sådana där informationsblad, speciellt från hembygdsföreningar eller liknande föreningar, formligen slänger jag mig över....de kan ju ha trevliga informationskvällar eller kurser man kanske kan "halka med på" även om man inte bor på stället....

mittenbilder är så himla läcker i sitt "förfall"...!!

Morakniven är jag väl bekant med, med parerstång. Den typen ska man absolut köpa till barn. Skyddar fingrarna från att glida iväg över eggen när man täljer. Sådana knivar var det som gällde i de mulle- strövar- och frilufsargrupper jag ledde.
Mina barnbarn ska få sådan kniv när det växt på sig litet till ;-))

19 Bringebruden:

Den vissnade orkidéen är så vacker!!

20 Sussie B.:

Kul med lite olika blad sorter.

Kommentera här: