Mörkt.


Svårt få bra skärpa när jag tar foton i mörkret. Susanne passar på med sitt fönstertema innan de sommarljusa nätterna och vill se ett mörkt fönster. Exponeringstiden blir längre i svagt ljus och jag lyckas inte hålla kameran still. Då blir det gärna lite sudd, så istället för det väljer jag några tonade fönster på ett matställe.
De som sitter på insidan av fönstret kan se ut, men det är svårare att se in utifrån. Kanske kan vara bra med lite mörka fönster på en gata där många passerar förbi?



Ett stenkast från Slussen finns denna restaurang.


Under flera år arbetade jag i närheten, lite högre upp på samma Götgatsbacke. Där fanns en kombinerad skivbörs och antikvariat där jag höll hus. Bokdelen försvann tyvärr mer och mer och skivdelen ökade. Jag gillade kombinationen, men det var svårt underhålla deckarantikvarietet med "nya" böcker. Olika förstautgåvor av kända deckarförfattare var lättsålda med ganska svåra att få tag i nya exemplar av titlarna att sälja. Lustigt, idag finns det få antikvariat och även få bokhandlare ute på stan. Det hände att en och annan lunch intogs här på Papagallo och ibland blev det även en "efter arbetet stund" på samma lokal. Eller så gick man upp mot Krönet eller bort till Lilla Budapest (numera Tiffanys) eller ännu längre ner mot Medborgarplatsen. Det här var för ganska många år sedan (tjugotalet år sedan) och då var antalet krogar och caféer färre och mängden antikvariat och andra spännande småbutiker betydligt större längs Götgatan. Lite udda läsning från DN och Lasse Wierup om krogen Krönet och andra krogar (detta skrev 2005 och en del har säkert hänt efter flera samordnade krogsaneringar i staden under åren). Undrar hur det är nu med lagligheten?

Blev i alla fall några passande mörka fönster. :-)


Andra bidrag hittar du här


Erik

Kommentarer:

1 Linnéa:

Jo, visst är det så. Man ser ut men inte in! Lilla Budapest, borta nu - där kunde man äta riktigt gott ha en fiolspelare i örat, men helt underbart!

Ha det gott i helgen.

2 Cecilia Artista:

Mmmmm, underbart inlägg. För mig är det ren nostalgi!

Papagallo och Krönet på Götgatsbacken var några av mina favoritställen som ung. För att inte tala om Medborgarplatsen. Och nu när jag är hemma i Sverige igen så blir det förstås samma promenad, Götgatan-Slussen med både gamla och nya minnen!

3 Cecilia Artista:

Mmmm, underbart inlägg. Ren nostalgi för mig. När jag var ung så blev det ofta både Papagallo och Krönet. Och Medborgarplatsen förstås. Nu när jag är hemma i Sverige så blir det ofta samma väg - Götgatan och Medborgarplatsen till Slussen.

4 llhertz:

Götgatsbacken tänker jag och klappar mig själv på axeln när jag läser vidare :) Kul läsning! Kanske sprang vi om varandra där för tjugo år sedan. Då besökte jag ofta Sankt Paulsgatan och även omgivningens krogar.

5 Susanne:

Alltid lika intressant att läsa dina skildringar av miljöerna du visar.



Du vet väl att "pappagallo" är italienska och betyder papegoja?

6 larans:

Tonade fönster ger onekligen mörka fönster på bild.

Vad roligt att läsa det du skriver om Götbacken och annat från söder. Jag var på gamla Lilla Budapest (jag visste inte att det hette så tidigare) för precis en vecka sedan när vi var och hälsade på vår dotter. Några härliga vårbilder från Nackareservatet/Skarpnäck finns på bloggen.

7 Della:

Visst blev det passande fönster. Och visst är det intressant att läsa vad du skriver. :)

8 Pumita:

Så givande att läsa dina inlägg för jag får alltid lära mig ngt nytt! Här har jag förstås passerat hundratals gånger men in har jag aldrig varit. Tiffany´s har jag sett på insidan också men det är några år sedan nu. :)

9 Lissen:

Kan nog vara bra med lite mörka fönster,ibland. Bara man kan sitta och titta ut, halva nöjet och en fri känsla.



Jaha du jobbar där vid slussen.



Ha en fin helg. // Lissen

10 Hanna:

Mörka fönster fick du tag i och det ser nästan lite "dött" ut. Det har kanske med väder och årstid att göra, för inte står det en lokal tom i Götgatsbacken.

11 Klimakteriehäxan:

Va, har Lilla Budapest bytt namn? Har inte jag märkt. Och jag delar din sorg över att antikvariaten försvinner, det var kul när man kunde fynda! Men vi får väl krypa in bakom mörka fönster i stället, och hoppas att solen skiner när vi vågar oss ut igen.

12 Anna ..tassar in..:

Himmel vad du är insatt i allt..jag imponeras och läser allt du knapprar ut..mörka fönster..absolut.

13 Jah Hollis:

Ja, alltför ofta är det nog inte bara krogfönstren som är mörka i den världen. Hoppas de sköter sig på Papagallo nu när de för representera temat i ditt bildval.

14 Ninni/fotografia:

Tack för fin läsning och en bra tolkning!

Söder var inte min stadsdel när jag bodde i Stockholm. Jag bodde i Vasastan och jobbade på KS men ibland hände det väl att jag besökte någon affär på Götgatan.

Antikvariaten håller numera till på nätet. Inte lika roligt när man inte kan kika och känna på böckerna men jag förstår att de når en större kundkrets.

Må så gott!

15 Leena:

Så kul med lite Stockholmsinfo! Jag är så dålig på vår huvudstad så jag skäms ... men kanske kan det blir bättring på det någon gång. Och tills dess får jag glädjas åt bilder som din!

16 Benita:

Intressant och fin bild på mörka fönster blev det. :)

17 Stare Ström/Kråkvinklar:

Fint med sådana fönster där man ohämmat kan stirra på folk utan att bli sedd! Intressant läsning också.

18 Mia:

Hmm...jag tycker det lite mörkt ut, för den restaurangen....visst är det väl trevligare om man kan se in???

19 juanna:

verkligen mörka fönster... kan man se ut??

20 sven:

kan vara skönt att sitta där inne och få käka i lugn o ro utan folk som tittar på vad man har på tallriken. Bra bild blev det i alla fall.

Kommentera här: