Mafalda.


Minns du serien Mafalda?


Mafalda.

Serien Mafalda ingick i DN:s seriesida under en ganska lång tid (då var DN en sådan där stor morgontidning, till formatet, som krävde egen kupé om man skulle läsa morgontidningen på tåget) om jag inte minns helt fel. Tror det var på 70-talet som den dök upp i DN. (Fann denna sida om DN:s gamla serier som bekräftade mina egna minnen!)

Mafalda var något så ovanligt som en sydamerikansk seriestrip som tecknaren Quino skapade och där huvudperson var en flicka, också det ganska ovanligt. Mafalda såg dagens ljus 1964 och Quino tecknade figurerna till mitten av 1973 då han plötsligt slutade med serien. Quino heter egentligen Joaquin Salvador Lavado och är en argentinsk skämttecknare som fortsatt teckna även efter han slutat med Mafalda.


Exempel på Quino som skämttecknare (klicka bilderna större!).

Mafalda var också serien där jag första gången såg hur en av kompisarna/barnen kring Mafalda sa Messerschmitt istället för Besserwisser. Tror det var grabben som hjälpte sin butiksägande far, Emanuel som använde fel ord eller var det Mafalda själv som använde Messerschmitt när hon blev irriterad på någon besserwisser? Jag letar efter de där ganska små seriealbumen, jag har dem någonstans, men just nu är de som utplånade från jordens yta.
Såg nyligen ett klipp från Zvampen med Lasse Åberg där det stod om detta skämt att kalla någon besserwisser för Messerschmitt skulle vara Åbergs skämt, Lasses påhitt. Jag är tveksam till detta påstående. Då hade redan någon som översatte Mafalda från spanska till svenska skapat detta skämt. Men det var kanske första gången skämtet förekom i svensk tv när det var med i Zvampen 1984 (här kan du se lite av Zvampen och även skämtet är med).



Några av seriealbumen.

Det har även gjorts små kortfilmer, här ett exempel.



Mafalda - extrait de la série animée 1 by sylyan

Det finns även kortfilmer med Mafalda på YouTube, som den här länken!

Det var Daniel Mallo som gjorde dessa kortfilmer för argentinsk tv redan 1972.

Numera finns det en speciell parkbänk i Buenos Aires som hyllar Mafalda och tecknaren Quino.


Mafalda på sin egen bänk (foto: Isabel).

Lite kuriosa fick jag reda på via ett inlägg på Enn Kokks blogg där han berättar att han som redaktör för "Aktuellt i politiken" tydligen var den tidskrift som först publicerade Mafalda i Sverige på 70-talet. Enn skriver så här;

När jag 1974 blev chefredaktör för Aktuellt i politiken, gjorde jag om tidningen till ett samhällstillvänt familjemagasin i gamla Folket i Bilds anda; jag hade i unga år under en mycket lång period varit FiB-ombud. Tidningen kom nu att förstås fortfarande innehålla politik men också allmänreportage, personporträtt, noveller, lyrik, recensioner – och serier.

Jag lanserade där Quinos “Mafalda” på svenska – under långa perioder fick vi översätta stripparna själva, till och med från spanska. Två svenska serier för lite olika åldrar infördes också, Jan Lööfs “Felix” och så Rune Andréassons “Lille Rikard och hans katt”, som gick på omslagets baksida. Det senare rörde sig förstås om återpublicering av gamla avsnitt, som vi köpte genom Bull´s, men Rune fick självfallet i egenskap av upphovsman fortlöpande tidningen, från det att Lille Rikard började införas i den 1974. Han kände alltså väl till tidningen och vad den publicistiskt stod för, när vi 1976 tog kontakt med honom i björnfrågan.


Slut på bloggtexten från Enn Kokk.


Exempel på ett par av Mafaldas seriestrippar.


Mafalda och Emanuel, Emanuel är ofta lite klumpig.


Här är det dagdrömmaren Filip som är hemligt förälskad i Muriel.


Här är det Susanne som visar sitt dåliga tålamod och tröttnar på spelet.

Utöver att finnas i olika dagstidningar, så var det också förlaget Nordan (ett kollektivt förlag bestående av latinamerikaner och svenskar, det finns inte längre) som gav ut dussinet seriealbum med Mafalda i början av 80-talet.
Ganska lustigt, men serien har fortsatt att leva hos folk och nytryck på spanska har kommit vid flera tillfällen. Kan tänka mig att en del seriestrippar har tappat, serien var ju lite av en tidsspegel. Tiderna ändras och humor är lite av en färskvara.
Men figuren Mafalda finns fortfarande som t.ex. kalendrar och olika kläder.


Lustiga små plastfigurer.

Här är några olika pins.


Roliga Mafalda pins som en riktig pins-samlare visat upp på sin hemsida.

Argentina har gett ut frimärken med serier som motiv, lite kul. Även Mafalda finns med.


Frimärken och ett nytryck av serien Mafalda (klicka större!).



Bänken med Mafalda. Fotot taget vid invigningen då Quino själv provsatt bänken.

Det finns i stadsdelen San Telmo i Buenos Aries en bänk med en sittande variant av Mafalda. Bänken finns där gatorna Chile och Defensa möts vid ett torg och är en hyllning till skaparen Quino. Det var också där som Quino tidigare bodde, 371 Chile Street, San Telmo, Buenos Aires. Det är den argentinske konstnären Pablo Irrgang som gjort skulpturen.


Konstnären Pablo Irrgang med Mafalda (klicka större).

Skulle jag någon gång passera Argentina och Buenos Aires så skulle bänken besökas, det är en sak som är säkert!  
Lustigt att jag fick ihop detta inlägg kring serien Mafalda, för först verkade det svårt, ja nästan omöjligt.

Dags för mer musik nu... ja kanske anar du vad jag tittar på, första semifinalen ikväll. ;-)


Erik

Kommentarer:

1 Pumita:

Ååååh, jag älskar Mafalda!!!! Hon är min idol. :)

utbrister hon förtjust Nu ska jag ta och läsa inlägget noggrannt!



P.S. Missade bänken i San Telmo när jag var där. :(

P.S.2 Länkar till min fina Mafalda-kalender som jag köpte i BA. Skulle behöva en ny... ;)

2 Erik Semlan:

Anade att du i alla fall säkert vet med Mafalda är. Kul att du gillar henne. Bänken är ganska ny, den kanske inte fanns när du var där?

3 ElStiffo:

Värsta artikeln ! Härligt, jag har läst och haft Mafalda-album.

4 Pumita:

Jag var där 2008. Har någonstans i bakhuvudet att jag har hört talas om bänken innan men det måste ha varit efter resan för annars hade jag självklart besökt platsen. Jag bodde nära San Telmo dessutom. :)

5 Pumita:

Jag läste på lite... bänken invigdes 30 augusti 2009.

Blandar alltid ihop stadsdelarna La Boca och San Telmo, bodde alltså i San Telmo, inte alls många kvarter ifrån Chile 371. Nu får jag resfeber! :)

6 Peter:

Hej,
finns det en Mafalda-bok på svenska? Jag hittar bara spana böcker.
Tack!
Peter

Svar: Har du tur kan du kanske finna några av de små albumen med Mafalda och hennes vänner på något antikvariat eller någon loppis.
Erik Kling

Kommentera här: