En illusion av vattenfall.


Jag återkommer till detta med illusioner och hur perspektiv kan lura våra ögon.
Det här gjorde konstnären M.C. Escher ofta i sina bilder, det gjorde honom känd och det finns ett museum i Haag i Holland. Kolla längre ner på min blogg så hittar du annat inlägg om Escher.

Här har någon skapat Eschers perspektivlek med ett vattenfall fast på riktigt, ja eller är det riktigt...
Vi blir så klart lurade av våra ögon. Men jag greppar inte riktigt hur killen gör det med vattnet...
Det är ju en sak att rita dessa illusioner på papper, men att skapa det så här.

Tre korta filmklipp.




Ser smått magiskt ut eller hur?

Här under kommer en förklaring.
Den här förklaringen förvirrar, ser helt omöjligt ut.
Ett varv runt trämodellen. Men hur kan vattnet rinna ner på kvarnhjulet?





Vi tar en till.
Så en lite mer förklarande film. Pedagogiskt med färgerna. Hänger du med?



Klicka gärna upp den här videon större på YouTube.

Men hur lätt var det här? Inte helt lätt kan jag tycka. Jag får inte ihop det. Vad tycker du?


Letade vidare lite och fann detta på en blogg.


Illusionen av vattenfallet i två dimensioner och i tre dimensioner med byggklossar (Klicka större!)

Fann denna blogg "Visual Funhouse" där vattenfallet är gjort med LEGO. Klart rolig variant.



Hur lyckas man göra det här i 3D med legobitar?

Här har du en annan hemsida med flera varianter på Eschers bilder, fast alla gjorda i 3D med legobitar.

Det är Andrew Lipson som gjort legomodellerna. Han verkar vara en kille som gillar perspektivförändringar och illusioner!
Han har en egen hemsida här (som funnits där ganska länge) och de olika legomodellerna finns här.


Avslutar med lite rolig gatukonst från några duktiga konstnärer. Mer av dessa snygga illusioner. Målningarna fungerar bara om man ser dem från en bestämd plats! Annars går hela illusionen förlorad! Jag tycker det är jätteläckert, häftiga effekter.


Såg du "Mind your step" på Sergels torg i somras?

Precis som med gropen på Sergels torg i somras, kolla här!



Den ena konstnären Edgar Müller har den här sidan.

Julian Beever kan du kolla mer på här om du vill, en massa roliga 3D-bilder!

Ett annat eget äldre inlägg med mer "gatukonst".

En hel del länkar att titta närmare på om du vill. Men det räcker kanske med videoklippen.

Så där kan det bli när jag letar runt lite på nätet. Hoppas du uppskattar inlägget. :-)

Erik

Kommentarer:

1 susanne:

Tack för din kommentar hos mig. Det var extra värmande att du även tog en titt på mina stenar och utsåg en favorit :) Jag gillar ditt bildspel med gatukontor. Helt fantastiskt!

Svar: Kul att du kollade in detta inlägg. :-)
Erik

Kommentera här: