Ytor.


Det känns som ett bra tema som Sinneskatten ger oss denna fredag, ytor.

Men så inser jag att ytorna är många och skiftande. Vad ska jag välja?

(Ändå fick jag problem igår, när en del nyare bilder plötsligt var borta från min mapp bilder i datorn. Så mitt inlägg fick vänta ett halvt dygn, luften gick liksom ur mig när det blev bildstrul. Får säkert återkomma kring detta lite mystiska datastrul. Men nu till temat ytor!)

Ytor finns i stort och smått.



Ska jag ta shepherds pajens gyllene yta från förra helgen?


eller...


Väljer jag slitna ytor från Slussen? De ljusblå gamla kakelplattorna försvinner säkert i nya Slussens färgskala... undrar lite, jag har inte tänkt på framtida färger i Slussen. Undrar vad det blir för färg på ytorna?

Epstein nämnde nyligen Katarinahissen vid Slussen, kolla här! Visst är det trist när hissen står still.

eller...
varför inte dessa ytor? Det här får bli mitt val av ytor.


Slitna betongytor vid Årstaberg. Skönt i solen, i lä för vinden.

Ytorna finns där. Undrar om betongen ska täckas av något på nytt? Jag minns inte vad som fanns där förut. Passerar bara förbi Årstaberg då och då. Visst ser det lite underligt ut på bropelaren? Undrar om där suttit några plattor som har lossnat?




Många olika ytor hos Sinneskatten här!


Erik

Kommentarer:

1 Solvarma Irene:

Ytan på pajen ser delikat ut, men de övriga ytorna skulle behöva en uppfräschning.



En go helg önskar jag dej oxå!

2 Pysselfarmor:

Just nu så här vid lunchdags, har ännu inte ätit, så tror jag att jag föredrar den översta ytan - så himla gott! ;-))

Ha en skön helg!

3 Gärdsmygen:

Mmmm, gillar den första ytan mest!

4 Jah Hollis:

Det är rätt frustrerande när det blir datastrul och man inte kan göra det man vill göra med dator och bilder.

Det var stor variation på dina ytor, men det är ju pajen som lockar. :-) Ha en fin helg!

5 Lena o Tommy:

Här var det lite olika sorters ytor. Fint!

6 Vita Stunder:

Gillar dina bilder från Slussen starkt!

Håller tummarna att det löser sig med bilderna :)



Trevlig helg!

7 Linnéa:

Just nu knorrar det i min mage! Så pajen är nog den jag gilla mest just nu. Men de andra ytorna har ett annat värde. "Slitna av tidens tand."

8 Anitas Blogg - Malta:

Det var många ytor här. Den första lockar smaklökarna men dina stadsbilder faller jag alltid för. Syns att Slussen verkligen behöver en liten ansiktslyftning. Ska bli intressant att följa vad som händer. Datastrul är inte kul och bilder som plötsligt försvinner ur mappar. Nej, fy sjutton, då är det inte bara luften som går ur hos mig, jag blir dessutom alldeles hispig ;-) Till slut löser det sig oftast men tar så mycket tid. Önskar dig en trevlig helg. Förhoppningsvis utan datastrul och ryggbesvär!

9 Anne-Lie:

Pajytan ser läcker ut.

10 anemonen:

Pajen ser mumsig ut och betongytorna gillar jag även om de är slitna. Visst en uppiffning skulle kanske inte skada här och var. Gillar dina val. Hoppas det löser sig med ditt bildstrul. Inte kul sådant. Ha en fin helg.

11 Marit Johansson:

Jag måste säga att den översta ytan ser mycket god ut, jag är väldigt svag för ostiga saker...

Jo bilden som jag tog på ishjärtat som flöt, du undrade om jag stod på riksbron, jag kan inte riktigt svara eftersom jag inte vet vart den ligger... jag stod någonstans längs efter strömmen när jag fotade men jag kan inte minnas exakt var!

12 Monica o Jacob:

Härliga ytor du bjuder på, hu vad slitet det ser ut vid slussen men kaklet har en läcker färg.

Lite paj skulle man inte säga nej till.

Ha en skön helg;-)))

13 Beate:

Ett suveränt val av ytor! Å med en engelsk make så förstår du att Shepherd's pie står ganska ofta på menyn här hemma.



Ja halvruttna betong- och kakelytor är vackra tycker jag också faktiskt. Många tycker ju att "rutten" betong ser äcklig ut, men jag håller inte med. Kakelytorna kommer definitivt att försvinna. Alldeles för dyrt och svårstädat enligt experter.



PS. Kolla mitt onsdagsinlägg så förstår du att jag är smått yrkesskadad då jag sett ett antal betongytor under senare tid;-) DS

14 Beppan:

Intressant val av ytor! En god paj! Och Slussens välbekanta kakelplattor, lätta att göra ren från klotter... Tredje bilden är speciell, Väcker funderingar, vilket är väl just vad en bra bild ska göra?!

15 Leena:

Mmmm! Så god pajen ser ut! Och jag vet att den är riktigt god, vi har blivit bjudna på den någon gång av en vän som bodde några år i England. Och betongen tycker jag också om, däremot är inte de smutsblågråa plattorna vid Slussen någon höjdare. Men så klart - även de passar in på temat!

Ha en skön helg! /Leena

16 Erik Semlan:

Tack så mycket för era kommentarer. Jag far runt och kikar på era ytor. Roligt att se. :-)

17 Annelie Esséus:

Ja det kan man verkligen undra, har inte ens tänkt på det där, men så är det säkert. Att jag inte tänkt på det beror kanske mer på att jag är inte ens säker på att jag varit där! Hahahahahahahahaha!

Men som du säger, jag undrar också vad det blir för färgskalor på nya Slussen, och om man lever när allt ska vara klart, det lär ta många många år tror jag. Inte tror jag att de kan hålla några tidsplaner, har det nånsin gjorts det?

Men vad hemskt det där lät, som en bitter gammal kärring! Nu rycker vi upp os tycker jag. Jag får skriva nåt positivt istället: Jag har gjort Hallonpannacottapaj idag!

Det räcker med att säga ordet Hallonpannacottapaj så blir man glad, prova får du se!

Nä visst nä, det var inte du som var bitter, det vara jag.

Hallonpannacottapaj Hallonpannacottapaj Hallonpannacottapaj!

18 Mona:

Blir riktigt hungrig när jag ser din första yta. Ytan vid slussen ser rikigt ruffig ut, men det måste ha varit snyggt och fräscht en gång i tiden. Dom slitna betongytorna ser så läckra ut. Åtminstone på bild...

19 Anni:

Jag har också fotat lite vid slitna Slussen, det är ju ett under att inte allting faller ihop under biltrycket! Beate skriver att kaklet är svårtvättat, men jag går just nu kurs i tunnelbanekonst och där säger guiden att kaklet är så fantastiskt hållbart och lättvättat!

Annat är det med betongen. Jag brukar gå mellan pendeln och tvärbanan vid Årstaberg, undrar om jag passerar din yta då? Ska kolla nästa gång.

Kommentera här: