Fönster # 169.


Passerade ett så kallat "hål i väggen" på stan som var helt utrensat, utbombat på allt. Av tidigare verksamhet fanns inte några spår, de hade verkligen flyttat ut, kanske kan där ha funnits en liten bar i gatulokalen tidigare. Eller spår fanns där, ute på gatan! ;-) Nu hade de redan börjat fixa där inne, bakom förtäckta fönster förbereds för någon ny verksamhet. Kanske ska jag ta mig förbi om några månader och kolla vad det blev i lokalen?
Ute på trottoaren fanns resterna av den gamla verksamheten i flera orange "big bag" som ska kastas på någon soptipp!

Fönstertemat som Susanne vill ha denna vecka är flyttat, då tyckar jag detta foto kan passa ganska bra.



Några fönster syns också på fotot, fast de inte hör ihop med säckarna.

Ibland byter ställen på stan ägare och inriktning så fort så man inte hinner med! :-)



Grabben tipsade om en rolig sida och nu tipsar jag vidare, 9-eyes.com där Jon Rafman samlat foton från Google Earth när de åker runt och fotograferar gatuadresser. Här i stan var det väl Eniro som körde runt och fotograferade alla gatorna i stan med speciell kamera på taket.


Speciell street-view kamera.

Nu har jag uppdaterat inlägget lite. Kanske behövdes.



Här hittar du fler fönster

Erik

Kommentarer:

1 Mia:

That's a really big bag!!! L

Ja, det händer säkert mer i storstan än här i byn, här är allt statiskt, om man säger så :-))

2 Susanne:

Åh jisses, det finns ju ingen som klarar att lyfta de väskorna. Men det finns kanske någon specialmaskin som ska ta tag i dem? Det blir ju mer än ett ton att lyfta! En truck eller nåt.

3 Rajson:

Nu för tiden är det ofta snabba byten mellan olika verksamheter!

Förr viste man att mölkaffärn låg där låg år efter år!

Nu vet man inte månad från månad!

4 Pumita:

Ojojoj, här vare flytt av stora mått! Big mess!

Kikade förresten på bilderna du länkade till, mycket intressant! Många rätt vidriga men allt är inte snällt och vackert här i världen.

5 Lissen:

Men sådana där små lokaler, passar små verksamheter. Som kund roligast att gå i. Men säkert svårt att få det lönsamt.



Ha en fin lördag. Här strålar solen// Lissen

6 Anitas Blogg - Malta:

Kul bild ! Förmodar att dessa Big Bags, jätteväskor, fungerar som alternativ till containrar ? Ser ut att vara lite svåra att packa i, iallafall om man ska ha packa ner möbler. Önskar dig en trevlig helg. Såg att ni har sol i Stockholm. Härligt !!

7 Della:

Där kan man verkligen snacka om flytt.

8 Anna ..tassar in..:

Himmel det verkar lite halvjobbigt att packa på detta vis..men alla sätt är bra..ja visst ser jag fönster..bra jobbat!!

9 larans:

Ingen tvekan om att det flyttats där inte. När du tar dig tillbaka dit så kanske det då är ett passande fönster till ett nytt tema hos Susanne!

10 Stare Ström/Kråkvinklar:

Ja, det kan man kalla flytt! Skönt att inte behöva hjälpa till att bära där!

11 juanna:

Oh, där kanske finns en hel del "matnyttigt" i säckarna att ta tillvara på...

12 Jah Hollis:

Ja, i vissa kvarter går flyttkarusellen snabbt. Det är som att det inte gå att ha någon långvarig verksamhet i vissa lokaler. Bra bild till temat.

13 Cecilia Artista:

Jag tycker du ska knalla tillbaks lite senare och se vad det blev av lokalen! Hade det varit i Nerja så är jag nästan 100 % på att det blivit en bar med lite mat att bjuda på. Här finns det barer och restauranger i nästan varje kvarter!



Jag har sett de här bilderna från Google tidigare. Lite speciella ibland! Jag har dessutom sett att även vårt hus här i Nerja är med på bild. Vi hade just ställt ut en soppåse på terrassen och den är faktiskt också förevigad!! Bra inzoomat!

14 Karin:

Ja, här har de flyttat ordentligt!!

15 Klimakteriehäxan:

Och vad tänker jag när jag ser din bild? Två saker: Hu så tungt. Och fy så jobbigt ... :-D

16 Pysselfarmor:

Ja hua ibland när man ska tillbaka till sin "gamla affär" så är den borta?!? Det är liksom en flyttkarusell ibland som breder ut sig över sta'n. Nytt dyker upp och försvinner efter tre månader...

så fint de lagt de där stolarna ifall någon vill ta hand om dem ;-)



tack för din snälla kommentar att jag ibland är litet klurig med mina lösningar

17 llhertz:

Storsäckarna är ett vanligt inslag i Stockholms stadsbild har jag märkt vid besöken där. Man får typ kryssa mellan den.

Du fångar alltså en tidstypisk bild av storstadens flyttfönster. Kul tycker jag!

18 Erik "Semlan":

Tack för alla era kommentarer. :-)

Roligt kika runt.

Jag ska nog tillbaka och inspektera snart.

19 Ninnie:

Passar verkligen riktigt bra! Att flytta i "flyttkassar" verkar annorlunda...det bör vara mer praktiskt med lådor?!?

20 Sven:

tycker precis som Ninnie att det verkar lite overklill att flytta i flyttkassar, men man tager vad man haver. :) Passande var det i alla fall

21 Erik Semlan:

Riktigt så är det inte Ninnie och Sven.

Ja det verkar vara fler som tror att de "orange påsarna" är flyttkassar, men så är det alltså inte.

"Big Bag" är ungefär som sopcontainers. Byggubbar/hantverkare fyller dem med skräp när lägenhet eller lokal renoveras och sedan slängs allt! Det kommer någon lastbil förbi och hämtar påsarna till soptippen.

De är inte som IKEAs blåa plastkassar. ;-)

Hoppas detta reder ut eventuella frågetecken kring de orange big bag...

Lite förvånad blir jag över flera kommentarer.

Men kanske var jag lite otydlig?

Nu kanske det är klarare.

Kommentera här: