Smärta.


Smärta... det är veckans Tisdagstema.

På sin plats med en varning!

Jag visar ett par bilder lite längre ner som onekligen kan uppröra en del.

Kanske går det att visa dessa gamla bilder från en tjurfäktning? Smärta, helt klart.

Detta hände för en del år sedan. Det var tidigt 80-tal, under en tågluff. Besökte Madrid och vi blev kvar några dagar. Det fanns mycket intressant att se i staden, fullt med aktiviteter. Vad jag minns så ansågs detta med tjurfäktning som en del av den spanska traditionen. Det var ett folknöje att gå och se på tjurfäktning och det visades en del på spansk tv också. Vi blev tipsade av personalen på vårt hotell om en kommande föreställning med ett par duktiga tjurfäktare på den stora arenan i stan.
Så vi begav oss till "Las Ventas" och köpte biljetter till "En kväll på tjurfäktararenan", två platser på skuggsidan. Onekligen en intressant erfarenhet.
Min inställning till tjurfäktning som företeelse förändrades en del.
Disney's tecknade film om tjuren Ferdinand som visas på jularna var vad jag hade med mig i bagaget från Sverige i kunskaper om tjurfäktning. Inte mycket till information. Jag fick se en betydligt brutalare verklighet på plats. Det blev en hel del blod och smärta.


Så hände också följande dramatik som jag fick med lite på bild.

Helt klart utsattes den här tjurfäktaren för en del smärta (och förödmjukelse)!


Det gick inte riktigt enligt planen för tjurfäktaren!



Här tvingas han fly undan, skadad och förödmjukad.

Det gick inte alls bra för tjurfäktaren, han fick till slut ge upp sin egen strid med tjuren. Publiken buade ut honom. Han blev omplåstrad och några funktionärer skar faktiskt av honom hans hårfläta. Antar att han på så sätt blev degraderad.
På något sätt kan man tycka att tjuren vann (även om hans öde var givet).






Andra tolkningar på smärta hittar du här

Erik

Kommentarer:

1 Milla:

Grym smärta kan det nog vara. Hugaligen

2 Cecilia Artista:

Usch, vidrigt!



Jag hade ett inlägg tidigare, titta gärna!

http://ceciliaartista.blogspot.com/2010/07/tjurfaktning-avskyvart.html

3 Mia:

Fy, vad otäckt...the winner takes it all stämmer dessvärre inte riktigt in i sammanhanget.. :-(

4 Ingalill:

Bra att de har slutat med tjurfäktning.

5 Artlover:

Man ska inte leka med djur på detta sätt. Annars kan det bli väldigt smärtsamt...

6 Pialotta:

Gillar inte alls att det ska lekas av vuxna med djur över huvud taget.. inga råa lekar som Thurfäktning o Tuppfäktning.. Som jag ser det så hade jag aldrig gått på en sån här match.. men detta var ju på 80-talet.. Önskar allt är förbjudet i den vägen nu.. men inte på alla ställen väl?

7 m:

Smerte for tyren her! Forferdelig sport!

-Margit-

8 SigridfraEnget:

Jo, här tror jag någon kände lite smärta...

9 llhertz:

Jo tjurfäktning är ett spel med dödlig utgång och urgamla anor, jag tänker Kreta. Men du har en mycket tilltalande blogg därför har du fått en award av mig.

10 Zanna:

Ja hu vilken fruktansvärd sport. Jag kan ju bara tycka att det var bra att gubben fick sig en omgång. Bra tolkning av dig :)

11 Saija KryptoNell:

Usch vad hemskt. Vidrigt att de än idag får hålla på med sin sk "sport"!

12 Pumita:

Säkerligen en minnesvärd upplevelse men usch nej, jag skulle nog inte fixa det. :)

Kommentera här: