Konst i viken.


Det var roligt när ateljéerna i Vinterviken höll öppet hus i början av december.
Här ett litet historiskt bildspel från Vinterviken! Det var ju Nobels fabriksområde under många år.

Om du är intresserad så finns här en hemsida med en del fakta och bilder om Nobels verksamhet i Vinterviken.

Nu ska kommunen fräscha upp i Vinterviken. Gamla spränggropar efter Nobel har förfallit och behöver rensas och öka trivseln. Spränggroparna är fornminnesklassade. Det stod att läsa i den lokala tidningen "Mitt i..." (Kolla sid 6 i tidningen "Mitt i Liljeholmen"!)

En bloggkompis påminde mig indirekt om besöket bland konstnärerna i Vinterviken.
Här hennes blogginlägg, del två!

Så varför visar inte jag också lite mer bilder? Det kan passa bra till Birgittas fototemat denna torsdag.
Jag gör ett nytt litet inlägg om Vinterviken, inspirerad av Elsasdotter. :-)

Här har du mitt första inlägg om ateljéerna i Vinterviken.



Rost kan vara vackert eller hur?



Öppet hus till konstnärernas ateljéer, tidigare Nobels verkstäder.

Ett annat, tidigare inlägg om ateljéerna finns här.



(Klicka bilden större.)










Tankeväckande konst av Hanns Karlewski. Hur kameraövervakade är vi?



Baksidan på konstverket och så Hanns som berättade bland annat om hur konstverkat gjordes. Han har just renoverat sitt konstverk för en kommande utställning.



Konstnären Elisabeth Ekstrand berättade också om sina skulpturer inne i sin ateljé för besökare.



Här bjöds det på glögg till besökarna.

Ett annat äldre inlägg från ateljéerna!







Klicka bilderna större!

Blev ganska många bilder denna gång också. ;-)

Kul med kultur i olika form, det gillar jag.


Andra tolkningar här

Erik

Kommentarer:

1 Monica o Jacob:

Härligt att gå och lulla runt bland en massa konst med ett glas varm glögg i handen.

Gillar varelsen som sträcker upp händerna, ser så sorgsen ut.

Ha en skön trettonhelg;-)))

2 Malys Krok:

Du verden så flott og så spennende! Slike ting må en få med seg! Takk for din kommentar! -Margit-

3 LenaHertz:

Jag gillar dit inlägg för jag gillar när gamla fabriks- och bruksmiljöer återanvänds. Och lik som du gillar jag kultur i olika former. Riktigt kul att läsa höra om Vinterviken.

4 judotter:

Ateljéerna ser spännande ut...

5 anemonen:

Tackar för denna rundvandring och jag skall gå tillbaka hit och kolla in länkarna du bjuder på. Ha en fin helg.

6 Annelie Esséus:

Oj vilket jobb du lagt ner på detta, man blir ordentligt nyfiken och har ett nytt utflyktsmål att besöka. Tack för det!

7 Kalle:

Kul med lite konst :)

8 ElStiffo:

Dagens skryt: jag har en skulptur av Fru Ekstrand.

9 Erik "Semlan":

Tack för kommentarerna, roligt att inlägget uppskattas. :-)

Kommentera här: