Liv.


Liv.
Liv i en storstad.


Fotot taget väldigt nära Slussen. Tre liv på taket.

Här fann jag liv på ett tak inne i stan.
Också ett liv, tvinga ut rökare i kylan. Men bra för oss ickerökare. (Den debatten tar jag inte här och nu.)
Tillbaka till liv nära Slussen.
Ute är det drygt 10 grader kallt just nu, burr.
Kanske blir det lite varmare nu under helgen... jag hoppas på det.


Klicka bilden större! Då syns kanske hustaken bättre? ;-)


Filmen "Händelser vid Slussen" visades igår på SVT. Kanske såg du filmen? En dokumentär som jag tyckte mycket om. Trevlig film, smått poetisk och berättad i ett lugnt tempo. Läs mera här om filmen! Visar lite av dagens Slussen, det som nu ska byggas om. Belut har fattats i frågan i Stadshuset, sedan må man tycka olika om den nya byggplanen. Utan några tydliga pekpinnar har filmaren Johan Palmgren följt några olika personer verksamma kring Slussen under ett år, han visar på några olika liv. Du kan se filmen på SVT Play (finns där tom 8 mars).

Tillbaka till Slussen. Alltid liv kring Slussen, på olika sätt.




Bara några dagar senare hade staden ändrat utseende helt. Jag hade anledning att återvände och fotograferade ungefär från samma plats, vid Gondolen och Katarinahissen.




Liv och rörelse vid Slussen även på kvällen som synes.



En av fyra webbkameror vid Slussen (klicka större).

Det finns webbkameror placerade vid Slussen, kolla här.


Så får mitt bidrag till Sinneskattens Fredagstema "liv" bli denna gång.

Tycker mina bilder passar ganska bra till "himmelsk nr 71" också?!
Så jag deltar där också, två flugor i en smäll kanske man kan uttrycka det.

Men jag lägger in det här inlägget under "Stockholmsmiljöer", passar nog bäst där. :-)

Här finns andra bidrag hos Petunia


Hos Sinneskatten finns andra bidrag, kolla här!

Erik

Kommentarer:

1 Linnea:

Så fina bilder du tagit över Slussen! Var har du varit eller var stod du när du tog dem. Katarina-hissen?

Ha det gott i helgen!

2 Abyhakrilas:

Kjempefine himmelske bilder! Ønsker deg en kjempefin fredag, og en riktig god og fin helg!:)

3 Cecilia Artista:

Så många härliga bilder från Slussen du visar idag! Det ser förstås väldigt kallt ut. Men det går ju över.

Tyvärr kan vi inte se alla SVT Play-program här, bla inte detta. Hade såå gärna velat se det. Säkert mycket intressant.

Ha en skön helg Erik!

4 Leena:

Ja, det finns mycket liv i städer! Dina bilder visar det mycket bra. Och kul för mig som lantis att se lite annat än träd och ängar.

Ha en skön helg!

Leena

5 Pialotta:

Absolut.. Så fin Huvudstad vi har sett från ovan:) Jag skulle kunna lägga upp en massa andra bilder från min stad.. på Liv o rörelse, men det blev nytagna bilder och något helt annat ;) Ha de gott Erik fin helg till er :)

6 4U2:

Gillar detta inlägg mycket. Så mycket du berättar med så lite (några rader och bilder). Jag fascineras! Riktigt fina bilder och visst passar allt in på bägge de teman. Absolut!

Ha en trevlig helg.

7 Inge:

Fint himmelsk bidrag. God weekend :-)

8 Anni:

Dags- och kvällsbilderna dina är helt suveräna - en storstad som aldrig sover. Nästan. För finns det något tommare än Stockholms innerstad en tidig sommarmorgon? Eller tidigt på midsommardagen ...

9 Ingeborg/minkreativehverdag:

Så fine himmel/by/liv bilder:)

10 Monica o Jacob:

Visst är våran stad fin, hoppas dom inte förstör hela slussen.

Ja kylan har dom ju lovat ska försvinna nu i flera dagar, -23 i morse och nu -12 ryssen håller sej krampaktigt kvar över Österåker.

Ha en skön helg;-)))

11 Juanna:

Det är kanske bra att föreviga det "gamla" slussen innan det "nya" byggs...

Fina bilder - skillnad på dag o kväll.

12 Carpe Diem:

Jag kan bara hålla med dig Semlan, liv dygnet runt på denna plats. Klurigt tolkat.

13 carina:

Hmm först trodde jag du var utomlands, men det stämde inte så värst.

Kul med texten till.

14 veronica-ifokus:

Verkligen fina bilder du tagit, tokdiggar den sista bilden klockren tolkning!!

15 Pysselfarmor:

Stockhom är vackert så är det bara!

Så och dina bilder!

16 HansHB:

Tøffe bilder!

Ha en flott fredda'!

17 Benny:

Min första association till Liv är inte staden, men när man funderar på det så är det ju i högsta grad liv där. Inte bara de tre på taken...

18 llhertz:

Slussen är Stockholms hjärta för mig. Hade ett pussel och lockades av motivet när jag var barn, min faster bodde med utsikt över slussen tills hon dog förra året. Ja slussen är lite magisk och dina bilder gör den rättvisa.

Trevlig helg till dig!

19 Anki:

Du har så rätt Erik - bilderna passar på bägge...

Härliga bilder!

Ha en bra helg!

20 Anette:

Vackra, härliga livfulla Stockholm! En underbar stad att besöka och säkert att bo i också, om man nu är en "stadsmänniska"! Ha en fin helg. /Anette

21 Nett:

Storstadsliv ett livfullt sätt att leva, man ser människor i rörelse vart man är går, även på taken där rökarna står :) Fin tolkning!

22 Anonym:

Javisst klockrent på temat. En stad full av liv som alltid är trevligt att komma till men skönt att lämna till förmån för landet. Fast Stockholm har många gröna fina parker och oaser.

23 Melusine:

Godt innlegg om storbyliv!

Jeg har ikke sett dokumentaren du skriver om, men den er sikkert interessant :)

24 Bildgatan:

Jag bilder från Stockholm dess folkliv är alltid kul att titta på, lite mer människoliv än vad det är här och speciellt veckor som de sista.



Jag är urdålig på Sthlm, nu har det stor betydelse i att jag nog har världens sämsta lokalsinne var jag än befinner mig, men kanske att jag känner igen dina vyer i de sista bilderna för på Gondolen vet jag då åtminstone att jag ätit. =) Nu beror det mer på maten jag åt än på placeringen. Kanske att jag också har något litet nattfoto därifrån.



Men visst har vi en vacker och livfull huvudstad, inte att förneka.



25 Pumita:

Finfina Stockholmsbilder! Ska ta och titta på den där filmen också när jag får til. Tack för tipset!

26 Ege Denne:

Veldig fint med slike bilder :)

27 Jah Hollis:

Rökare lever ett tufft liv, på många sätt och vis.

Tjusiga bilder från Slussen.

Själv däckade jag i mega-influensa på min födelsedag och börjar återvända till livet igen först nu. :-(

Kommentera här: