Historia.


Historia vi inte glömmer. Det är Sinneskatten som bjuder på det temat denna fredag. Finns redan många tänkvärda bidrag som lämnats in. :-)
Ser också att bloggkompisen "Linnea" (Elsas dotter) valt Alfred Nobels gamla fabriksområde i Vinterviken. Hade själv tänkt ta med Nobel och Vinterviken först, men nu väljer jag istället Pompeji. ;-)

Du känner säkert till historien? Det var vulkanen Vesuvius som begravde hela Pompeji år 79. Hela staden begravdes under ett tjockt lager aska. Under ganska lång tid har delar av den romerska staden Pompeji grävts fram och det är spännande att gå runt med guide och se all historia. Hur ofta tittar man på saker som är två tusen år gamla (ja nästan)? Här en intressant artikel från DN - "Tiden har stannat i Pompeji"!



Denna hörna har nog de flesta som besökt Pompeji passerat.

Jag återkommer snart till denna udda hörna.

Guiden (svensktalande) kunde levandegöra på ett fint sätt hur det var då, innan utbrottet gömde staden under det tjocka lavatäcket. Det gjorde hela besöket extra roligt! (Jag har tyvärr glömt namnet. Någon som känner igen damen kanske?)



Vår guide står mitt i resterna efter ett gammalt bageri.
Hon beskriver vardagslivet för nästan 2000 år sedan.




Inne i ett av palatsen pågick det lite arkeologiskt arbete.



Vår grupp bland en massa andra besökare.


Så tillbaka till hörnan!
Under tidigare utgrävningar kom någon på att de kunde hälla gips i håligheter de funnit i lavan och på så sätt kunde de göra avgjutningar av sedan länge döda Pompejibor.
Människor som överraskats av den glödheta lavan och blivit kvar som ett slags historiskt avtryck, bara som ett tomrum, en makaber gjutform. Döden kom väldigt fort, askmolnet förintade allt levande.



Klicka bilderna större om du vågar...



Stadsgata i Pompeji.

De flesta husen var i flera våningar, men övervåningen var i trä och finns därför inte längre kvar vilket ger en ganska felaktig bild av gatan.
Det beskrivs lite hur det var i Pompeji före vulkanutbrottet här (länk till sida här).
Att besöka Pompeji och se och ana vad romarna var med om är en historia jag inte glömmer.
Vesuvius är fortfarande en aktiv vulkan, även om det är lång tid mellan utbrotten. Jag hoppas verkligen de hinner varna och evakuera Neapel när Vesuvius får nästa utbrott.
Nä, nu får jag sluta!
Det blir mitt bidrag denna fredag, trevlig helg önskar jag alla!


Kolla gärna här på andra bidrag!


Erik

Kommentarer:

1 Linnea:

Verkar väldigt intressant guidning. Snacka om historiens vingslag.

Tack för fin kommentar hos mig! Ligger här och snorar.

2 veronica-ifokus:

Fin tolkning och mycket fina bilder!!

3 Pysselfarmor:

Verkligen intressant historia - där traskade vi runt en hel dag!

4 Monica o Jacob:

Fantasin räckte inte för att göra detta tema.

Hade faktiskt väntat mer Vinterviken av dej;-)men Pompeji duger det med.

Hu vilken otäck död, Jacob säger att det finns en bordell med bilder på väggarna av vad dom erbjöd.

Så en del dog kanske lyckliga Hihi

Ha en skön helg;-)))))

5 Jah Hollis:

Ett fascinerande stället som jag själv ännu inte haft möjlighet att besöka. Ett välbevarat stycke av historien.

6 Pumita:

Vilket intressant inlägg! Tur att jag inte missade det trots att jag inte deltog i Tema Fredag den här veckan. Gillar Carinas temor skarpt men det är lite svårt att hinna med varje gång. Historia är jag för övrigt mycket intresserad av. Ja, tur att vulkanen har hållit sig lugn...

Kommentera här: