Ostar


Kanske lite förvånande bildbidrag nu när Sinneskatten vill se något mat-foto denna fredag. För jag bjuder inte på julmat, det blir säkert mycket julmat ändå på bild bland bidragen, med tanke på tiden så här tio dagar före jul.

Så varför inte visa lite olika ostar istället? Jag gillar ostar! En röd Edamerost brukar det bli till jul, men även mjuka oster kan smaka gott. Här en osthylla som kan erbjuda blandade dofter och många olika smaker.
 
 
Olika mjuka ostar kanske kan locka i matbutiken?
 
Senare idag ska jag nog laga lite mer egna julköttbullar, klart godare med egna handrullade köttbullar på julbordet eller vad tycker du? Vilken sorts ost brukar du ha på julbordet? :-)
 
 
 
Fler matiga bidrag hittar du här hos Sinneskatten


 

Erik

Kommentarer:

1 Anneli - A'la Foto:

Härlig bild på ostfrosseri!! Själv äter jag i princip bara två/tre sorters ost...milda såsom stureost och hushållsost! Ingen finlirare där inte! ;O))

Ha en skön helg!

2 Leena:

Vilken dignande ostdisk! Ost äter jag gärna, både hårdostar och mjuka med blåmögel. På senare tid har jag börjat gilla mer och mer riktigt hårda ostar, typ lagrad emmentaler eller parmesan. Lite fikonmarmelad till det och mer behövs inte!
Vi hoppar det mesta på julbordet, ingen av oss är så mycket för julmaten så vi köper lite ostar, lax, sill och andra fiskar. Och så skinka förstås, den måste vi ju göra. Den är godast när man provsmakar den varm kvällen före julafton.
Ha det gott!

3 Susannesblogg:

för gillade jag bara svaga ostar. men har börjat gilla ostar med mer smak. Cheddar är gott att ha på julbordet och julkort. ett märke som har blivit favoriten det senaste åren är ost från gässinge

4 Anneli - A'la Foto:

Njae, choklad är inte så nyttigt för katter heller men jag tror inte det är lika farligt som för hundar. Det är faktiskt så att Pinocchio har smaskat rejält på denna chokladtomte...han ÄLSKAR choklad även ifall han ser lite fin i kanten ut på den bilden! ;O)

Svar: Tack för ditt svar. Med tanke på din katt så kan det inte vara så farligt med choklad. :-)
Erik

5 Violen på Brandholmen:

Åh, jag älskar ost, olika sorter allt efter humör. Men bäst är hårdostar som lagrad Grevé och Parmesan.
Julbordet blir vegetariskt. Inte för att vi är vegetarianer men en gäst är det och då äter alla samma mat. Och det brukar vara gott! Sedan frossar min man och jag lite i efterhand (utan julskinka).

Svar: Parmesan är onekligen gott!
Erik

6 Anitas Blogg - Malta:

Fin tolkning som vanligt och en läcker bild på ostar. Klart att egna rullade köttbullar är godast. (Läs makens ;-)Gillar ost men inte blir det så mycket av den varan. En skiva mild ost på mackan bara typ Edamer. Men.. när det blir ostbricka med mängder av olika sorter, druvor, päron och annat småtugg då frossar jag. Där är en lagom mogen Brie väldigt viktigt ;-)..och ett glas rödvin förstås. Trevlig helg !

7 Nett:

Mumma då, jag älskar ost.. i dessa tider är det ju inte dumt med ädelost till pepparkakor. Köttbullar är gott, det gjorde jag tidigare i veckan och finns nu i frysen :) Ha en fin helg!

8 Hanna:

Många ostar att välja mellan. Brukar hålla mig till hushållsost och brie, är ingen finsmakare direkt. Bilden ser dock väldigt inbjudande ut.

Naturligtvis är det godast med hemmagjorda köttbullar på julbordet, eller överhuvudtaget.

9 Marit Johansson:

Vilken fin bild på alla ostar, ser aptitligt ut!

10 Stare Ström/Kråkvinklar:

Jag är ostälskare! En av mina turkiska vänner brukar förse mig med en speciell getost. Gjord på landsbygden någonstans. Lite getragg ingår för den ska lagras i en getmage. Ja, det är fantastiskt att vara inbjuden i dessa turkiska hem. Jag är både bland rika och fattiga men överallt finns samma gästfrihet. Känner mig priviligierad!

11 Gärdsmygen:

Ost är aldrig fel!

12 Pumita:

Ost och frukt, helst äpplen och druvor, är ju en klassiker. Gillar ost men brukar inte äta det på julbordet. Då räcker det med lite frukt till efterrätt så man slipper knäppa upp... ;D

13 ormbunke:

Här fanns det mycket att väla på. Kvibille cheddar finns på vårt julbord. Det blev ingen deg över till ett pepparkakshus. Ha de gott i helgen.

14 carina:

Finns det något bättre än att botanisera i ostar, mmm så gott.

15 llhertz:

Ost är syndigt gott och lätt att frossa i :)
Våra julbord varierar. Har jag riktig tur tar sonen hem en vanlig engelsk cheddar från närmaste Tesco. Från Linköpings klassiska osthandel "Norins Ost" hemför son+svärdotter olika godostar till ostbrickan, det är ett som är säkert. Lika säkert som att sönerna rullar köttbullar... ursäkta utsvävningen men ost inspirerar :)

16 Jah Hollis:

Ingen brist på ost där, inte som i Monty Pythons ost-sketch, inte. En liten rund edamer passar väl fint på julbordet.

17 anemonen:

Hemmagjorda köttbullar är ett måste för mig. Vad gäller osten i år har vi bestämt att skippa edamern och prova någon ny sort. Kanske har du något bra förslag. Ha en fin afton.

18 Pysselfarmor:

Ost!! Jaaaa - jag är galen i ost! Igår blev det pepparkaka med ädelost och glögg.
Ha en skön tredje advent.

Svar: Gott. Ädelost och pepperkakor är såå gott. :-)
Erik

19 Anni:

Jag är en sann ostälskare, hårda, mjuka, milda, starka, krämiga ... ja, du har ju läst mitt inlägg om ost provningen på Androuet ;-)

På julbordet står alltid en lagrad cheddar, men jag ser gärna även en oskyldig brie och en riktigt smakstark blåmögel.

20 Kakan:

Du verkar ha varit i osthimlen.
Jag älskar ost, kex och vin och helst portvin.
Mums!
Ha det bra!
Kram Kakan

Kommentera här: