Önskelista


Tänk vilka önskelistor barnen skrev när de var små, önskelistor på julklappar som sedan skulle skickas till Tomten. De där listorna var ganska bra, de gav oss vuxna bra tips på vad för saker som barnen skulle bli glada för att få. Det är det första som jag tänker på när jag ser ordet önskelista som Birgitta valt som fototema.
Så inser jag att det inte alls behöver vara en lista specifikt för julen utan bara en önskelista.
 
Önskar jag något så är det onekligen att det ska gå bra för mina nära och kära på alla sätt. Både att de där olika bekymren som finns löser sig snabbt och bra, men också att vi alla får vara friska och krya. Känner oro för en äldre släkting som varit sjuk och krasslig den senaste tiden, hoppas hon snart mår bättre.
Sedan skulle det inte skada om vi fick fred på Jorden, men då gick väl vår ekonomi omkull, med tanke på den gigantiska krigsindustrin. Fast omkull med ekonomin, fred är bättre!
Så finns det såklart mer på önskelistan, men det berättar jag inte här. 

Men jag tänkte visa upp lite "gammal musik" i form av några singlar och EP-skivor, kanske undrar du varför? Kolla under fotot, det har med listor att göra.
 
 
Äldre omslag till några gamla singlar och EP-skivor som jag har kvar, kanske hamnade någon låt på någon lista.
 
 
Något som jag minns väl, med numera saknad var olika musiklistor, som grundade på försäljningssiffror som redovisades, en del i radion. På 60- och 70-talet spelades flera olika listor upp i radion. Det fanns till exempel "Kvällstoppen". Minns när jag lyssnade på "Tio i topp" och skrev av veckans lista i en anteckningsbok (skrivbok från skolan). Sedan skapade jag ibland egna önskelistor på de singlar jag skulle vilja köpa och ha (eller få om det var sådan tid på året). Här lite ljudklipp för den som vill höra. Det blev inte så många singlar köpte i skivhörnan i Farsta centrum av dem jag skrev på min önskelista eftersom veckopengarna ofta användes till godis och andra utgifter. Men en del singlar blev det, ofta köptes någon listetta eller tvåa att kunna ha med på någon kommande fest och kunna spela på grammofonen. Ibland fick jag oväntat någon singel som present, det var onekligen trevliga presenter. 

Numera känner jag mig ganska "mossig" och gammal när jag ibland kikar på cd-skivor eller tittar in i någon skivbörs och bläddrar i skivbackarna. Nu finns otroligt mycket musik tillgängligt i digital form. Du kan lätt lyssna på musiken via Spotify eller via annan digital kanal. Inte ser jag så många musiklistor heller, säkert inte lika viktiga längre.

Inte utan att jag ibland saknar de äldre vinylskivorna med sina omslag. Här ett blogginlägg från Farbror Sid om listor som skriver mycket om lite äldre tider. Det tycker jag är trevligt. :-)

 
Tjaa, julen är inte alls långt borta nu... mindre än en vecka kvar.
 
 
 
 
 
 
• Kategori: onsdagstemaTaggar: 60-talet, Tio i Topp, musiklistor, vinylsinglar; • Kommentarer (9)
Erik

Kommentarer:

1 Anki-itte:

Vi brukar lyssna på Dacapo på söndagkvällar, äldre låtar som lyssnarna önskat sig.

2 Eva Trillian:

Bra sagt! "...omkull med ekonomin, fred är bättre!" :)
Hörde en ung mamma berätta om nya rön där det påstås att det är skadligt för barnen att skriva önskelistor pga den besvikelse om uppstår då de inte får allt på den. Blev lite chockad av det. Önskelista har väl alltid varit just det? Önskningar. Inte krav? Och jag tänkte som du, då fick man ju veta vad barnen önskade sig - och alltid fick de något på listan. Aldrig något problem :) Ett av mina barn önskade alltid "rika föräldrar", vilket han aldrig fått ;) Men jag tror nog han levt väl ändå!
Musik ja. Spotify är min källa till både ny och gammal musik. En stor skatt att ösa ur och leta i :)
Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

3 Anitas Blogg - Malta:

Vi har nog alla väldigt lika och ändå olika önskningar. Inte bara för att det är jul. Fred på jorden är ju klassiskt ;-) Önskan om att att nära och kära ska må bra är inte heller ovanligt. Ett känsligt ämne då min mamma nyligen gick bort i cancer och kontakten med mina tre systrar i Stockholm inte längre är vad den en gång var. För mig är det oerhört viktigt att själv må bra. Kan låta egoistiskt men mår man inte bra själv är det väldigt svårt att ge något positivt till andra. ..och då menar jag inte prylar och saker. En positiv utstrålning och ett gott humör smittar av sig. Eller hur ;-) Gillar ditt inlägg här om "gammal musik". Kvällstoppen och Tio i topp, listor och gamla EP-skivor. Gud, nu blir jag ju bara sådär nostalgisk igen. Mossig ? Ja, i dagens musikvärd och med allt det utbud som finns känner jag mig väldigt mossig ibland. Hittar liksom inte riktigt rätt och vet egentligen inte vad jag söker. Utbudet ÄR stort och det känns nästan som att gå i djungeln under natten utan ficklampa ;-) Vinylskivornas tid är och förblir förbi. Men vi kan ju alltid tänka tillbaka. Just det.. mindre än en vecka kvar till jul. Då får jag passa på att önska dig att den blir bra. Riktigt bra !! God Jul från Malta :-)

4 Kerstins foto:

Men jisses, nu fick jag Mona Wessmans låt i huvudet och får inte bort den. ;) Vilka gamla klassiker du har här, Nygammal vals var så bra och The Monnkeys låt gick ju varm på radion när det begav sig.
Vad kul att du har kvar dom. :)
Ha en fin torsdag.

5 Hanna:

Var det inte Mona Wessman som sjöng "Gå och göm dig åke tråk"? Den låten fastnar i mitt huvud ibland, tror jag har den i datorn nånstans. Fina gamla skivomslag. Håller med dig, skitsamma om ekonomin går i stöpet, bara vi får fred på jorden... såvida inte jorden nu går under i morgon fredag som vissa tror.

Hoppas du och din familj får en riktigt god jul!

6 Nett:

Vilken nostalgi med alla dessa gamla skivor, minns dem som det var igår, men ack det var evigheter sedan man spelade en sådan skiva. Hoppas att du får en fin jul :)

7 Violen på Brandholmen:

Fred på jorden är något vi alla önskar! Men det ser illa ut. Läste nyss i morgontidningen om krigshot i Europas utkant. Spänningarna mellan Armenien och Azerbajdzjan har ökat och OSSE har gått ut med en krigsvarning. Så sorgligt!
Steget över till skivomslagen känns långt men jag gillar din bild! Lite nostalgi så här på morgonkvisten känns riktigt bra!

8 Monica o Jacob:

Tio i topp förde mina egna listor har pärmarna kvar, det är riktigt kul.
Härliga listor och skön nostalgi;-)

9 Marit Johansson:

Vilken kanontolkning på temat, kreativt av dig!

Kommentera här: