Texttriss.


Det finns mycket text omkring oss! Trisstemat denna vecka "Text i bild" är riktigt roligt. Ska bli riktigt skoj kolla på andra bidrag och se vad de valt för texter. Jag blandar och ger, bjuder på lite olika textfoton.




Först ett foto på min vinst i Melodikrysset, frukostbrickan som jag fått hem via posten. Att lösa Melodikrysset gör vi ofta, nästan varje lördag, det är trevligt och avkopplande. Brukar lämna in min lösning på krysset så det var skoj att vinna detta pris efter många års krysslösande.





Så en äldre blankett från den tiden när Posten hade egna kontor över hela vårt land och också hade bankverksamhet som kunde skötas på dessa postkontor. Måste erkänna att jag saknar dessa postkontor lite. Under flera år arbetade jag själv på det postkontor som fanns vid Slussen på Katarinavägen, med avgående brev och paket. På postkontoren kunde man göra många olika saker, en service som krymte när kontoren gjordes om och blev "kassaservice" och sedan helt försvann. Undrar varför det blev så?





Jag avslutar med ett färskt exempel på en typ av skyltar jag ser ganska ofta här i förorten.





Så får min triss bli denna gång, dessa olika "text i bild" blev det till slut.
Du får ha en skön fortsättning på helgen! :-)




Här finns många andra bidrag, 


Erik

Kommentarer:

1 Lena o Tommy:

Perfekt trissat. Massor med text!

2 Mormor:

Nydelig fortsettelse til deg også

Ikke postbank der heller, nei, nei. Verden endrer seg.

Flott triss.



http://www.starbear.no/mormor/2012/04/29/fototriss-175/

3 Anna susar in:

Häärlig tolkning Erik.. och visst ska jag ha en ljuvlig helg..det är underbart med vårvindar..

4 Monica o Jacob:

Ja det var härliga tider när man kunde göra allt på samma ställe, saknar också posten.

Har du vunnit på melodikrysset, det är respekt

det;-)))

Bra triss/ ha en skön valborg

5 Cecilia Artista:

Visst är det lite synd att posten försvunnit. Men Internet fungerar ju bra så ..

Kul att du vann brickan. En liten påminnelse vid morgonfikat!

Ha en skön valborgshelg!

6 Rantamor:

Grattis till din kryssvinst, inte många som har en sån fin kaffebricka...

Ha en superfin valborgshelg....

7 Beppan:

Åh så fin kaffebricka! Ingen massupplaga - Den kan du vara stolt över!



Posten ja - det är ett sorgligt kapitel. Fransmännen har vår Sverige som ett dåligt exempel i det fallet.

8 4U2:

En väldigt bra triss! Gratulerae till fina brickan också!

9 ElStiffo:

Jag saknar också Posten...

10 Anitas Blogg - Malta:

En jättefin och smart triss du fick ihop som vanligt. Grattis till vinsten. Snygg och annorlunda frukostbricka. Ja, det där med posten och blanketter är en historia för sig. Plötsligt var de bara borta. Blanketterna kan vi ju vara utan men hur systemet fungerar därhemma nu förstår jag faktiskt inte riktigt men behöver kanske inte veta heller ;-) Är det säljläge på marknanden nu? Trodde det vänt men hänger inte med riktigt där heller. Trevlig fortsatt helg Erik och tack för dina rader hos mig. Alltid uppskattat ska du veta.

11 Marja:

Grattis till frukostbrickan! Fina bilder i din triss. Den sista bilden tilltalade mig speciellt mycket, eftersom jag just nu samarbetar med den firman kring försäljningen av min lägenhet.:)

12 Gärdsmygen:

Här är en till som saknar postkontoren!! Jag var postkassör, visserligen bara några år. Jag såg vart det barkade hän och förstod att jag måste skaffa något annat. Så jag skaffade annan utbildning. Men tänk att få gå till ett riktigt postkontor och hämta sina paket och skicka sina brev och paket istället för att stå i kassan på ICA och vänta på dem som handlar mat innan jag får ut mitt paket.



Melodikrysset är jag inte så bra på. Grattis till en fin vinst. En snygg bricka det där :)

13 anemonen:

Grattis till vinsten. Jag brukade lösa detta kryss förr, men slutade. Postens avi känner jag igen, och även fastighetsskylten. En varierad triss som får mig att bli lite nostalgisk. Ha en fin Valborg.

14 Lissen:

Trevlig lördagssysselsättning med melodikrysset och grafiskt snygg bricka.



Kram och ha en trevlig valborg.

// Lissen

15 llhertz:

Hoppsan vad himla kul med en vinst! Jag bockar, bugar och niger trots att jag knappt vet vad melodikrysset är:) Brickan är grafiskt snygg och blir perfekt till långa njutningsfyllda frukostar.

Postnostalgin mildras i mitt fall av Eiwors blommor, post och kiosk i grannkvarteret ;)

Personligt feelgoodtriss från dig i vanlig ordning :)

16 Tinezza:

Vilken bra triss med text :)) Korsord är något jag pysslar med jämt. Men inte melodikrysset.

17 Hanna:

Roligt med vinsten i melodikrysset. Lyssnar med ett halvt öra nästan varje lördag, men har aldrig lagt ned tid på att lösa det, kanske skulle göra det någon gång. Ja posten är en skam att den är borta, pinsamt Sverige. Kan tänka mig att det finns en och annan till salu skylt i huvudstaden, det finns det här med. Skillnaden är nog att här får du ett hus till priset av en enrummare i huvudstaden ;0)



Trevlig valborg önskar jag dig!

18 Linnéa:

Ha, ha, ha, thi hi! Det var en rolig triss. Där fick du ihop det. Roligt att känna en vinnare av melodikrysset! Snyggt m.a.o.



Hoppas du får en Valborg!

19 Pysselfarmor:

Ojaa melodikrysset är en favorit och den där blanketten har man fyllt i "ett-par-gånger" ;-))



nej inte bra att utsätta gamla dokument för ljus genom att göra en tavla av dem, men jag ska scanna några av dem och rama in det----vilket år som helst

;-))

Ha en skön Valborg!

20 Anni:

Vilken bra vinst - en användbar bricka som alltid påminner om Melodikrysset!

Din blankett från Posten fick mig plötsligt att tänka på gamla hålkort som jag satt och stansade en sommar ...

21 Janne:

Kul trissat, den med posten är kult. På slutet var det svårt att veta vad som gick att göra på postkontoren.

22 Pialotta:

Melodikrysset brukar jag oxså försöka lösa, men denna veckan gick jag bet riktigt.. så du har vunnit du.. Så fint med en egen bricka att lösa krysset på :)

23 Artlover:

Kul att se vardagliga bilder, inte bara det som finns i bild utan också det du skriver om i dem.

24 Gunvor:

Grattis till vinsten! Jag löser krysset varje vecka. Det vet alla i min närhet så det är inte lönt att ringa hit mellan tio och elva på lördagsförmiddagen.Jag tycker det är så kul och Anders är riktigt mysig.Den här lördagen gick det bra, förra var lite svårare..för mej då i allafall.Har aldrig skickat in.

Kul trissat!

25 Marit Johansson:

Du bjuder på en jättefin triss!

Jag håller med om att det är tråkigt att alla postkontor försvann. Ha en trevlig Valborgsmässoafton!

26 ElStiffo:

Jag håller med Janne, Posten liksom löstes upp och förflackades mer och mer, fingertutt...

27 Beate:

Än en gång: en annorlunda och toppen triss hos dig!

1. Stort GRATTIS till vinsten. (Melodukrysset har jag aldrig lyssnat på, är tondöv;-))

2. Den blanketten har jag faktiskt aldrig sett. Att potkontoren försvann är sorgligt, men att lämna in sina paket på Hemköp har en klar fördel - inga köer!!!

3. Japp, dessa skyltar ser jag många av här i mitt område i Täby också.

28 Britten:

Fin triss med text i bild. Grattis till vinsten. Gillar brickan :) Sorgligt att posten försvann och att så många förlorade sina jobb.

29 Jessica:

gilla blanketten!!

30 SigridfraEnget:

Snyggt trissat!

Det är samma sak i Sverige och Norge med Posten, ser jag. Här finns inte många postkontor kvar. Båda mina föreldrar arbetade på Posten, nu är båda pensionärer och tycker mycket väl om det. Det blev litet för många förändringar dom senaste åren. Min äldsta bror arbetade också i Posten, men han blev överflyttad til DNB när dom fusionerade med Postbanken.

31 Veiken:

Först säger jag GRATTIS till vinsten i melodikrysset! Det är inte lätt att bli dragen där!

Sedan till temat!

En självklar triss där jag gillar översta bilden bäst!

32 Jah Hollis:

Talande texter på dina bilder. Melodikrysset fick jag hjälpa morsan med i unga år, men nu ringer hon varje helg och vill ha hjälp med det vanliga krysset i lokaltidningen.

Att så mycket service försvunnit i postkontor och banker beror väl på att det finns pengar att vinna på att vi själva sköter ruljansen. Ja vist för företagen alltså.

33 Lisbet:

Melodikrysset och vinst. Grattis. Postlappen är bedårande

34 Ingrid:

Snyggt trissat och grattis till vinsten!



Jag gillar din sista bild. Det är så vackra färger i den med skylten där i de gulnande löven.



Jag tycker om systemet med post i butik, för de ärende man kan göra där är bra mycket tillgängligare nu än när man skulle passa posttiderna.



Här satt postkassörskan och såg att det stod kunder och köade utanför i väntan på att det skulle bli dags för henne att öppna. Inte en sekund före utsatt tid slog hon upp dörren och släppte in kunderna.



Servicen är bra mycket bättre idag!



Kommentera här: