Mer dialektmysterier.




Följer du Fredrik Lindströms serie på SVT om dialekter?
Han gör verkligen något bra, sprider lite språktankar. Allt är så där trivsamt och känns anspråkslöst. Men visst anar man en hel del arbete bakom, för att skapa denna dialektserie?
"Infotainment" som de brukar kalla denna underhållning som samtidigt ger lite kunskap.

Fredrik Lindström får ur sig en hel del intressanta saker kring våra dialekter, som detta:
"Om man vill bevara och konservera dialekten så tar man också död på den. Ett levande språk kan aldrig bevaras, det måste hela tiden förändras. En del dialekter har ungefär samma dåliga självförtroende i förhållande till rikssvenskan som numera svenskan har till engelskan. Man vågar inte längre uppfinna nya ord och man tappar på så sätt mark. Idag finns det hela forsknings- och vetenskapsområden som man inte ens kan tala om på svenska. Man använder engelska språket istället i tal och skrift. På samma sätt tappar en del dialekter i betydelse för att man inte kan prata om moderna ting på dialekten, det finns inte ord. Då börjar man tala mer och mer "stockholmska" och dialekten faller i glömska. Och i Stockholm talar man mer och mer engelska. Hunden på katten och katten på råttan och så vidare."
Liknande påståenden levererar Fredrik då och då i sina dialektmysterier.

Kolla här hos Språkrådet och deras nyord.

Här är hela listan med nya ord 2011 som SvD presenterat i denna artikel.


Nu har precis del fem av Svenska dialektmysterier om Småland visats på SVT och äldre delar ligger kvar och kan också ses på SVT Play. Så nu ligger också senaste halvtimmen om Småland på SVT Play den också!
Den ligger kvar t.o.m. 11 maj.



Fredrik diggar hårdrock på "Sweden Rock" i Blekinge. (Foto från SVT.)

Del tre om Blekinge finns kvar t.o.m. 27 april och del fyra om Överkalix kan du se t.o.m. 4 maj.

Del tre handlade om Blekinge. Här länk direkt till SVT Play!


Blekingsk parlör

asaballe  -  skinka, röv
puta   -  kudde
pyngel  -  stryk
klåk   -  bördig jord
kallingevatten  -  hembränt
dretla  -  spilla
rålåpa   -  raggmunk
haspa   -  otrevlig, elak kvinna
suffsa   -  gå släpigt
tise   -  katt
hon   -  hund
fjolle   -  dåre
sogel   -  smörgåspålägg
hia   -  gömma
andärna  -  annorlunda
simme   -  snöre
kreglebagge  -  arbetspass
tjer   -  trött, led


De har med en del fräcka filmscener i avsnitten av Svenska dialektmysterier. När de gör flygfilmningar så kör de ofta med så kallade "drones", små flygfarkoster som styrs från marken. Kolla den här länken från helikopterfoto!

Här ett inslag från Aktuellt om dessa "drönare"!



Men tillbaka till Fredrik Lindströms utmärkta serie om dialekter!

Del fyra tog upp Överkalixdialekten, här länk till det avsnittet på SVT Play.


Här vacker vy över Överkalix.

Jag hade för några veckor sedan ett annat inlägg Dialekter om denna härliga tv-serie. Kolla gärna!


Kommer du inte ihåg första omgången med Svenska Dialektmysterier.
Det var nu några år sedan den serien gick på tv, år 2006.
Varför inte kolla här på Vimeo. Den filmsidan kan du se en hel del på.
Just denna länk går till del sju som handlar om Gnällbältet!


Lite dialektord från slutet på varje avsnittet, de passerar snabbt i avsnitten.
Jag har skrivit ner dem här (som en slags service).

Parlör Överkalix

haimvövi   -  hemvävd
kalder   -  hånglar
rist-stikk   -  tändsticka
sma-feila  -  senfärdig
ainko   -  envis
ettata   -  efteråt
papisk  -  skrockfull
halvekstingg  -  tonåring
illfa:mes   -  jäklas (med någon)
ondaveir   -  medvind
flett   -  skratta, hånflina
sni:k   -  vacker
tålioks  -  talgoxe
oittro   -  söderut
ti:t   -  tigga om
ull-inani  -  ylleundertröja
tiror   -  tjäder
mårjanstånta  -  morgonstund
mitji  -  mycket
menistj  -  människa



Raskens, speciell småländska på tv. (Fotot från SVT.)


Såklart finns det även i del 5 en parlör i slutet. Alla de orden finns inte med på kartan här!

Småländsk parlör

kröson  -  lingon
le   -  trött, utledsen
gå dän  -  flytta på sig
bonke  -  kastrull
deskelase  -  disktrasa
hin  -  den andre
käri   -  stolt, mallig
i rappet  -  direkt
asa   -  dra släpa
rå mä   -  orka med
teti   -  retlig
vetalös  -  inte klok
les ve att  -  trött på det
läjansty   -  rackartyg
junket   -  kvavt
hia dä   -  lugna dig
skräppa  -  skryta
dråsaslag  -  fet smäll
bösta   -  slå, hamra
båsi   -  skräpig, oborstad


Jag gillar dessa trivsamma halvtimmar. Några veckor är kvar, bara att njuta vidare. :-)
Kanske tittar du också?


Erik

Kommentarer:

1 Tina:

Jodå !! Jag tittar också med samma intresse och nöje.

2 ElStiffo:

Coolt med drönare ! Jag tittar så sällan på tv.

3 Kerstins foto:

Jo, jag har sett några avsnitt bl a det från Överkalix. Det är längesen jag skrattade så gott åt ett tv-program. Fredrik såg lite borta ut när han stod och skulle beställa mat. Den där "potaterpalta ve limbärssylta å smöre". :) Lysande underhållning.

4 Erika:

Missat de flesta med Fredrik, synd får jag säga. Jag kollade igenom orden från Blekinge, även om jag inte använder dessa ord kände jag igen Klåk, Hia, Andärna, Simme, Kreglebagge, Hon, dessa har jag aldrig hört, men resten kände jag igen.

5 Erika:

Det lev fel i vanlig ordning, de ord jag skrev ner har jag aldrig hört förr, alla de andra kände jag igen. Så vimsigt det blev i förra kommentaren, jag i ett nötskal. Gapfalbb

6 Erika:

Jisses som den andra kommentaren blev stavade. Men jag skyller på, utan att skratta nu, mitt dubbelseende t.o.f Det kan bli knas och det ordentligt. Vilket skratt jag lade upp nu när jag läser första kommentaren, här kan man snacka om virrepanna. :) Men dum det ska vara konst att få till det så också. Kanske en merit att vara sådan upptill.

7 Erika:

asa, teti , vetalös, les ve att, junket, (hia dä),sa min mormor... bösta. Småländska. Dom här orden sägs även i Blekinge, men inte jag måste jag poängtera. Många särskilt i Norrland, säger bestämt att vi i Blekingen vi kommer från Småland, enligt dom finns inte Blekinge på kartan. Kanske dags att knipa igen munnen. :)

8 Anitas Blogg - Malta:

Har inte följt serien men fann den av en slump då jag satt och bläddrade bland programmen på SVT Play som jag kikar på ibland härifrån Malta. Har bara sett avsnittet från Blekinge men ska absolut se fler!! Fastnade för Fredrik Lindströms som du skriver anspråkslösa men trivsamma dialektserie. Visst ligger det mycket jobb bakom kulisserna. Intressant, lättsamt, givande och kul. Tycker han är ganska cool och har följt honom som domare i serien "På Spåret" Ser att du lägger ner mycket jobb på din blogg. Finner så mycket informativ och rolig läsning här blandat med bilder och länkar. Önskar jag hade mer tid att följa alla dina inlägg. Saknar lite ditt deltagande i vissa fotoutmaningar. Eller så har vi inte varit med i samma ;-) Kan ju inte hinna delta i alla veckans men minns när jag själv upptäckte dessa fototeman, då fanns du alltid där med ett bidrag och fina finurliga bilder. För att återgå till progammet om dialekter. Längtar ibland efter äkta rålåpa men inte som sogel. Är ingen haspa men kanske lite andärna ;-) Nu är mitt kreglebagge slut för veckan och jag är tjer. Ska strax lägga huvudet på min puta. Godnatt :-)

9 Jah Hollis:

Nu ser jag ju inte på tv, men det är sådana här program som jag skulle kunna tänka mig att se.

Dock går jag inte med på att det skulle finnas någon ”småländsk” dialekt. Jag är uppväxt i Kalmar län och jag har nog aldrig hört någon där använda något av orden som finns i parlören ovan (möjligen någon variant på något av dom). Däremot skulle jag kunna nämna ett och annat ord som användes flitigt i Oskarshamn och som många skulle finna märkliga.

10 Erik Semlan:

Tack så mycket för kommentarerna. Roligt!

Kul att mitt fixande med en del inlägg uppskattas.

Kommentera här: