Svängigt, reggaeinfluenser + Elvis.


Lite svängig musik vill Pialotta höra, här kommer min trio denna gång.

Hupp! Oj! Inser att det inte kommit något musiktema ännu hos henne! Vilken miss! Jag hade lite brått, så kan det bli. Nåja, jag sparar denna musiktriss i alla fall. :-)

Tar nog en paus i bloggandet nu... ses snart igen.

Uppdaterat sent fredag kväll:
Nu finns musiktemat uppe, det är Elvis Presley denna gång.

Jag håller mig till de reggaeinfluerade låtar jag har här under. Elvis och jag har inget djupare musikaliskt förhållande. Beklagar men han tog aldrig tag i mig på det sättet. Det var väl före min tid på så sätt. Visst har han gjort en del bra låtar, flera hittar du redan här, hos Pialotta! Jag överlämnar till de som hyllar Elvis.

Nää! Så klart jag tar med Elvis.
Kolla längre ner i inlägget om du inte vill höra lite annan musik före Elvis först. :-)

Här mitt musikaliska inlägg, uppdelat i två delar.

Börjar med Gruppo Sportivo. De har lite humor i sina låtar.



Hoppas klippet får ligga kvar på YouTube. Annars finns denna version att kolla på.
Mitt i låten kommer det lite reggae, "I Shot My Manager..."

Så ett hopp till sköna Peter Carlsson & Blå Grodorna och låten "Rastastugan".



En annan version av Rastastugan har du här!

Har själv sett Peter Carlsson flera gånger när han kommer till stan (brukar bli Scalateatern i Stockholm).


Här ett foto på Peter Carlsson när han besökte Scalateatern rätt nyligen.

Han har ändrat lite bland de blå grodorna, det har sina orsaker. Kul att han fortsatt, hans mellansnack är så sköna. Får du chansen så ta den och gå och se Peter Carlsson, härlig musikalitet i gruppen och underbar blandning, allt från Taube till Zappa!


Så till Graham Parker, denna typiska pubrockare som ibland lånat från reggaen. Han började på 70-talet och har passerat Sverige några gånger.



"Hey Lord, Don't Ask Me Questions" är en skön låt med Graham. Jag avslutar denna del av mitt musikaliska inlägg med Parkers låt.

Uppdaterat igen, ännu senare på kvällen:

Nåja några Elvis kan vi ta. Varför inte detta klipp med låten "Trouble" (bara klicka så kommer du dit!)?

En annan jag gillar är "Hound Dog" den här inspelningen är från 1956.



Så blev det lite Elvis i alla fall. :-)

När jag nu kommer igång så kör vi en till "Jailhouse Rock", härlig låt!



Under mina yngre år gick det inte att undvika denna ikon. Elvis hörde jag inte bara i raggarbilar, han fanns överallt! Kompisen Kjelle älskar Elvis och har nog allt som han gett ut, en riktig samlare. Så det går inte att undvika Elvis och det finns fler låtar han gjort som jag gillar. Men det räcker med "Hound Dog" och "Jailhouse Rock" denna gång.

Jag kontrar med Blues Brothers, som också gjort "Jailhouse Rock". Här är deras version.



Tycker de levererade bra blues. Vad tycker du?






Andra bidrag finns här


Erik

Kommentarer:

1 Pialotta:

Ja du det var ett häftigt o omförbytligt inlägg, ha, ha.. men kul du hittade lite Elvis oxså :) Peter Carlsson helt okej och Blues Brothers version inspirerade med sin Cover av Elvis allra första låt .. jag vet inte, men den han slog igenom med stort.. Nostalgi på hög nivå.. Buggen var ett faktum som kom med rock and rollmusiken.. Ha, ha .. ja du är för kul du :) Här rockas det på med din glada musik :)

2 Lena:

Absolut helt okej med detta uppdelade inlägg. Gruppo Sportivo och Peter Carlsson har jag nog inte hört förut...men det var riktigt skön musik. Sen ett par härliga Elvis låtar. Inte dumt heller med en Elvislåt med Blues Brothers...dom är störthärliga!

3 Rebecka':

åh, älskar din blogg! den är så sjukt bra :o hoppas att du får en fortsatt bra Lördag :)

4 Mia:

Haha, ett härligt uppfriskande inlägg tycker jag...att det blev lite blandat var bara positivt L

5 Mia:

http://www.blastro.com/player/celinedionandelvispresleyamericanidol.html?1=1&detect_bitrate=_700



Jag fattar ju inget av detta, men så här gjorde dom tydligen...

6 Erik "Semlan":

Tack för din länk Mia. Det var intressant.

Kommentera här: